• Anonym (Pappa)

Gold digger

Mamman till mitt barn hotar med en stömning om jag inte tredubblar underhållet. Hon är helt rabiat. Ringer dag som natt. Hon har tre barn med tre olika farsor och kör samma taktik med alla. Vill bara slippa henne. Har egentligen råd att betala men har ingen lust att göra det bara för att hon hotar. Hon är schysst och en bra mamma egentligen men orkar inte med situationen. Ska jag betala eller be henne dra?

• Svar på tråden Gold digger
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 10:48:25 följande:
    "Köpa sig fri"? Var står det att ts inte vill ha barnet boende på heltid hos sig?

Barns behov vid 0-6 år beräknas vara 65 5 av BBP, dvs 2405 kronor/månad. Mamman får 1273 plus 1251 i barnbidrag varje månad (högre barnbidrag för att hon får flerbarnstillägg). Varför ska hon gå vinst med att ha barnet boende hos sig?
    Ja, läs mitt svar ovan. Barn kostar mer än mat och kläder.

Sen spelar det väl ingen roll vad han vill, utan vad han faktiskt GÖR. Varför har han inte stämt mamman på mer umgänge om han vill ha det?

Talk is cheap...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 10:47:45 följande:
    En 2-åring som inte är sjuk? Vilken värld lever du i?

Ja, de kanske delar på föräldraledigheten när dagis är stängt, men då ts har barnet en em i veckan så får jag känslan att det inte är så troligt.

Underhållet ska bara räcka till mat, kläder, aktivitet mm. Inte till något annat som boende, inkomstförlust mm. Många vill sticka huvudet i sanden och tro att ett barn inte kostar mer än 2600 men så ser ju inte verkligheten ut.
    I snitt har man 13 dagars VAB för en 2-3-åring. Med tanke på att morsan försöker pressa pengar ur alla pappor så låter det inte som om hon förlorar många kronor på att ta VAB.

Troligast är väl att mamman anser sig vara den bättre föräldern och den som barnet SKA bo hos?

Ja, underhållet ska täcka kostnaderna för BARNET! Om mamman personligen får ytterligare kostnader så får hon hantera den biten själv. Har man låg inkomst kan man få bostadsbidrag.
  • Anonym
    En 2-åring som inte är sjuk? Vilken värld lever du i?

Ja, de kanske delar på föräldraledigheten när dagis är stängt, men då ts har barnet en em i veckan så får jag känslan att det inte är så troligt.

Underhållet ska bara räcka till mat, kläder, aktivitet mm. Inte till något annat som boende, inkomstförlust mm. Många vill sticka huvudet i sanden och tro att ett barn inte kostar mer än 2600 men så ser ju inte verkligheten ut.
    I så fall är det bättre att pappan betalar direkt för barnets grejor, inte som en summa som går till mamman. Risken finns att pengarna inte kommer barnet tillgodo.
    2,5-åringar behöver inga aktiviteter.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 10:50:01 följande:
    Ja, läs mitt svar ovan. Barn kostar mer än mat och kläder.

Sen spelar det väl ingen roll vad han vill, utan vad han faktiskt GÖR. Varför har han inte stämt mamman på mer umgänge om han vill ha det?

Talk is cheap...
    Vad "kostar" de mer som mamman inte väljer?

Mamman betalar inget för barnet som det är idag. Faktum är att hon tjänar 119 kronor per månad på att ha boendet. Om hon gör någon inkomstförlust eller inte på ev. VAB beror ju på om hon tjänar några pengar eller inte.

Varför ska pappor alltid behöva stämma mammor för att barnen ska få tillgång till båda föräldrarna? Varför kan mammor inte se barnens bästa utifrån annat perspektiv än girighet?

Vissa snackar mycket.
  • Anonym
    En 2-åring som inte är sjuk? Vilken värld lever du i? Ja, de kanske delar på föräldraledigheten när dagis är stängt, men då ts har barnet en em i veckan så får jag känslan att det inte är så troligt. Underhållet ska bara räcka till mat, kläder, aktivitet mm. Inte till något annat som boende, inkomstförlust mm. Många vill sticka huvudet i sanden och tro att ett barn inte kostar mer än 2600 men så ser ju inte verkligheten ut.

Hade du stannat upp och läst vad jag skrev innan du skena iväg hade du sett att jag skrev inte sjuk så mycket. Det ska inte täcka inkomstbortfall säger du nu tala om vad som gör att en 2 åring kostar mer en 2600 plusset barnbidrag= 2750 i månaden där kan man tom spara så om en annan månad kostar mer tar man av det då. Vad kostar en 2 årig unge enl dig i månaden med de förutsättningar ts lämnat
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 11:43:14 följande:

Hade du stannat upp och läst vad jag skrev innan du skena iväg hade du sett att jag skrev inte sjuk så mycket. Det ska inte täcka inkomstbortfall säger du nu tala om vad som gör att en 2 åring kostar mer en 2600 plusset barnbidrag= 2750 i månaden där kan man tom spara så om en annan månad kostar mer tar man av det då. Vad kostar en 2 årig unge enl dig i månaden med de förutsättningar ts lämnat
    Räknar med att barnet bara kostar mat, kläder och hygien så klarar man sig säkert på underhållet. Men räknar man med den faktiskta kostnaden av ett barn med en frånvarande förälder så blir det betydligt dyrare.

Jag råkar ha en 2-åring som är normalsjuk (alltså inte sjukare än något annat barn på dagis). Vi har ca 4-10 vabdagar i månaden nu under vintern. För mig så handlar det då om 3000-6000 kr i månaden i inkomstförlust bara i vab för att ta ett exempel.

Jag hävdar alltså att man SKA räkna med de faktiskt kostnaderna för barnet inte enbart mat och kläder.

• Anonym

Om skillnaden mellan din och hennes inkomst är stora kan hon stämma dig och begära att du betalar mer än minimum underhåll. Det är ett ruskigt jobb med det men möjligt är det. Barnet ska ta del av den status som båda föräldrarna har och inte lida brist pga att en av föräldrarna inte delar med sig. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 11:49:58 följande:
    Räknar med att barnet bara kostar mat, kläder och hygien så klarar man sig säkert på underhållet. Men räknar man med den faktiskta kostnaden av ett barn med en frånvarande förälder så blir det betydligt dyrare. Jag råkar ha en 2-åring som är normalsjuk (alltså inte sjukare än något annat barn på dagis). Vi har ca 4-10 vabdagar i månaden nu under vintern. För mig så handlar det då om 3000-6000 kr i månaden i inkomstförlust bara i vab för att ta ett exempel. Jag hävdar alltså att man SKA räkna med de faktiskt kostnaderna för barnet inte enbart mat och kläder.

Underhåll de pengarna går till ungen inte till dig och din inkomstbortfall. Då får du skaffa privata försäkringar som du tar av när din unge är sjuk det ska inte en uf betala. Skicka ungen till uf slipper du ditt inkomstbortfall så kan du betala ursprung istället
  • Anonym (Pappa)
    Anonym skrev 2013-01-28 11:50:20 följande:
    Om skillnaden mellan din och hennes inkomst är stora kan hon stämma dig och begära att du betalar mer än minimum underhåll. Det är ett ruskigt jobb med det men möjligt är det. Barnet ska ta del av den status som båda föräldrarna har och inte lida brist pga att en av föräldrarna inte delar med sig. 

Alltså hon pluggar nu. Jag vet att hon har det svårt att få det gå runt men jag blir avig när hon bara kräver och gnäller. Jag tjänar sexsuffrigt i månaden så det är inte det att jag inte har råd. Vill bara inte försörja henne. Tänkte att jag kan pröjsa mer när barnet blir äldre. Kanske köpa henne en ponny eller skicka henne på språkresa.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 11:54:00 följande:

Underhåll de pengarna går till ungen inte till dig och din inkomstbortfall. Då får du skaffa privata försäkringar som du tar av när din unge är sjuk det ska inte en uf betala. Skicka ungen till uf slipper du ditt inkomstbortfall så kan du betala ursprung istället
    Härlig förälder du verkar vara.

När man skaffar barn så förutsätter det väl att båda föräldrarna tar lika stort ansvar? Eller menar du att det är ok att den ena föräldern tar all ekonomisk förlust och den andre sitter och betalar sina 1273 kr och inte ett öre mer. I vårt fall så kan jag inte skicka barnet till pappan då han inte har något intresse av att umgås med sitt barn.
    Anonym (Pappa) skrev 2013-01-28 13:06:50 följande:

Alltså hon pluggar nu. Jag vet att hon har det svårt att få det gå runt men jag blir avig när hon bara kräver och gnäller. Jag tjänar sexsuffrigt i månaden så det är inte det att jag inte har råd. Vill bara inte försörja henne. Tänkte att jag kan pröjsa mer när barnet blir äldre. Kanske köpa henne en ponny eller skicka henne på språkresa.
    haha, nu vet vi att du inte är seriös. Var ska barnet har ponnyn då? Under sängen? Eller ska du köpa en hästgård och ha barnet på halvtid när den dagen kommer

Svar på tråden Gold digger