• Herr Alfabet

Borde barnaga bli tillåtet igen?

Känsligt ämne i Sverige. Omröstningen anonym

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde barnaga bli tillåtet igen?
  • Litet My

Nej, det finns ingenting som rättfärdigar att slå barn, då får man läsa på och finna andra lösningar om det man gör inte fungerar, inte ta till våld. "Där konsten slutar tar våldet vid" så att säga.

• Kimona

Självklart inte! Varför ska det vara okej att slå barn men inte vuxna? Människa som människa!

• Raz

Nej, det hjälpte inte då så varför införa det igen??

• Themis

Nej.

Våld är ett förlorarbeteende som visar att ens argument och hjärna är helt slut.

Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
  • Tygtiiger

Anar jag att det är någon som vill höra lite smaskiga smiskhistorier månne? 

Det finns hela forum för sådant. Massor av hyfsat välskrivna smisknoveller. Man behöver inte dra in barnaga i det. 

Och självklart ska man inte få slå barn. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • LinneaJosie

Vad skulle vara poängen med att återinföra barnaga? Har jag missat några nya rön om agans positiva inverkan på barns utveckling? Om inte - varför ens överväga det?

• Stjärnfall76

Jag tycker inte det ska vara tillåtet, men jag tycker inte heller att sociala behöver blandas in om nån ger en liten dansk på handen.

• personae non grata

Absolut inte! Fruktansvärt att tillfoga någon annan smärta, och även om det inte gör så ont så är det alltid förnedrande. Nej nej nej.

Stjärnfall76 skrev 2013-02-09 18:22:45 följande:
    Jag tycker inte det ska vara tillåtet, men jag tycker inte heller att sociala behöver blandas in om nån ger en liten dansk på handen.
    Jag tycker att det är bra att soc blandas in. Dom är ju inte ute efter att ta barnet, bara hjälpa att hitta andra sätt för föräldrarna att hantera sin frustration.
  • maaammaaa

Låt oss säga såhär, vem av er vill ha en liten dask på baken av mig? Lite förnedrande eller? Jag tycker däremot att när man sätter upp reglerna i hem och skola så kan straff vara lite aggressionslösande som tex att springa 7 varv runt huset så orkar de inte slåss lika mycket. 50 armhävningar kan också vara ett straf men reglerna måste vara gemensamma och gälla alla.

• Busbellan

Självklart inte!
    Varför inte lika gärna ställa frågan om vi ska införa laglig kvinnomisshandel eller nåt, är ju precis samma sak
    En (oftast) starkare person ger sig på en svagare, sen om den svagare är ett barn eller en kvinna borde ju inte vara någon skillnad för det görs ju i uppfostrande syfte.....eller?  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Stjärnfall76

Fast när man läser här i trådarna om helt borgerliga barn så får msn ju undra vad föräldrarna ska göra. De är oftast helt emot konsekvenser.... och deras barn härjar sen och fördyra gör andra.

• Flickan och kråkan
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-09 18:40:59 följande:
    Fast när man läser här i trådarna om helt borgerliga barn så får msn ju undra vad föräldrarna ska göra. De är oftast helt emot konsekvenser.... och deras barn härjar sen och fördyra gör andra.
    Jag har nog aldrig stött på någon på FL som är emot konsekvenser. Däremot är det många som är emot ologiska konsekvenser. 

• Regnig måndag

Vad är det du vill diskutera?

Självklart är det inte ok att slå någon oavsett ålder.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Stjärnfall76
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-10 08:18:25 följande:
    Jag har nog aldrig stött på någon på FL som är emot konsekvenser. Däremot är det många som är emot ologiska konsekvenser. 

Ok, jag håller inte med, men det är en annan diskussion

barnaga bör inte vara tillåtet.  
  • Paradigm
    Busbellan skrev 2013-02-09 18:34:51 följande:
    Självklart inte!
    Varför inte lika gärna ställa frågan om vi ska införa laglig kvinnomisshandel eller nåt, är ju precis samma sak
    En (oftast) starkare person ger sig på en svagare, sen om den svagare är ett barn eller en kvinna borde ju inte vara någon skillnad för det görs ju i uppfostrande syfte.....eller?  
    Bra synvinkel! Det ger verkligen perspektiv på problemet!
    Det är okej, man behöver inte tycka lika.
Svar på tråden Borde barnaga bli tillåtet igen?