• nevermind

Var köper ni clear eyes?!

Som rubriken lyder... 

TACKSAM för svar!  

• Svar på tråden Var köper ni clear eyes?!
  • Jessa N
    Beya skrev 2013-10-24 13:54:21 följande:
    Men är inte clear Eyes förbjudet i Sverige?

Clear eyes säljs inte i Sverige eftersom det inte är bra för ögonen. Det fungerar som nässpray. Blodkärlen drar ihop sig och då försvinner det röda (eller nästäppan om vi pratar nässpray). Problemet är att kärlen fanns där från början av en anledning så när dropparna/sprayen slutar verka blir det ännu värre. I ögonen kan det dessutom växa in nya kärl för att kompensera syrebristen som uppstår och om kärlen växer in framför pupillen så blir man blind. Därför säljs inte clear eyes i Sverige.
  • Maria 434
    Jessa N skrev 2013-10-24 14:01:38 följande:

Clear eyes säljs inte i Sverige eftersom det inte är bra för ögonen. Det fungerar som nässpray. Blodkärlen drar ihop sig och då försvinner det röda (eller nästäppan om vi pratar nässpray). Problemet är att kärlen fanns där från början av en anledning så när dropparna/sprayen slutar verka blir det ännu värre. I ögonen kan det dessutom växa in nya kärl för att kompensera syrebristen som uppstår och om kärlen växer in framför pupillen så blir man blind. Därför säljs inte clear eyes i Sverige.

Men det är väl inte så viktigt att man kan bli blind, viktigast är väl att man inte är röd i ögonen?

Det finns ögondroppar på Apoteket som man kan använda mot torra ögon, irritation och sådant. Jag använder dessa eftersom det är väldigt torr luft där jag jobbar + att jag sitter framför dator hela dagarna samt har linser.
    Jag tycker dessa fungerar bra för att smörja upp ögonen.   
  • Jessa N
    Maria 434 skrev 2013-10-24 14:05:26 följande:
    Men det är väl inte så viktigt att man kan bli blind, viktigast är väl att man inte är röd i ögonen? Det finns ögondroppar på Apoteket som man kan använda mot torra ögon, irritation och sådant. Jag använder dessa eftersom det är väldigt torr luft där jag jobbar + att jag sitter framför dator hela dagarna samt har linser. Jag tycker dessa fungerar bra för att smörja upp ögonen.   

Självklart, hellre blind än lite röd, alla gånger!! Smörjande droppar kan vara en jättebra hjälp för att slippa besvär!
  • Maria 434
    Jessa N skrev 2013-10-24 14:51:30 följande:

Självklart, hellre blind än lite röd, alla gånger!! Smörjande droppar kan vara en jättebra hjälp för att slippa besvär!

Puh, tur att du förstod min ironi, undrade lite om du skulle skälla ut mig :)

Jag använder några som heter Tears Naturale ögondroppar från Apoteket, engångspipetter vilket jag gillar.
    Eftersom jag har linser och dessutom haft just såna där kärlutväxter som du nämnde är jag noga med vad jag har i mina ögon.
    Optikern såg som tur var kärlutväxterna i tid, jag går på regelbundna besök, och då fick jag byta till engångslinser. Det var över 15 år sedan och sen jag bytte till engångslinser så har dessa blodkärl inte fyllts med blod igen, men självklart går jag på ögonkontroll ändå en gång per år hos optikern.  
  • Jessa N
    Maria 434 skrev 2013-10-24 15:00:44 följande:
    Puh, tur att du förstod min ironi, undrade lite om du skulle skälla ut mig :) Jag använder några som heter Tears Naturale ögondroppar från Apoteket, engångspipetter vilket jag gillar. Eftersom jag har linser och dessutom haft just såna där kärlutväxter som du nämnde är jag noga med vad jag har i mina ögon. Optikern såg som tur var kärlutväxterna i tid, jag går på regelbundna besök, och då fick jag byta till engångslinser. Det var över 15 år sedan och sen jag bytte till engångslinser så har dessa blodkärl inte fyllts med blod igen, men självklart går jag på ögonkontroll ändå en gång per år hos optikern.  

Haha, jag försöker låta bli att skälla på folk jag inte känner! =) Just dom dropparna känner jag inte till men dom är säkert bra! Det viktigaste när man använder linser är, precis som du skriver, att man gör regelbundna kontroller hos en optiker.
Svar på tråden Var köper ni clear eyes?!