• Martin1

    Jämställdhet är en utopi

    Observera att detta inte är en s.k. "trolltråd" utan jag är fullständigt seriös och jag är övertygad att många (män) håller med mig.

    Det kommer aldrig bli jämställt i världen, eller ens i Sverige, hur gärna man än vill.

    Tänk dig en fredagskväll på krogen, eller en vardagskväll på något internet forum för tillfälliga sexuella förbindelser. En kvinna i en sådan miljö kommer garanterat få sex om hon så vill utan att behöva anstränga sig allt för mycket. En man däremot har det ofantligt mycket svårare (om man inte ser väldigt väldigt bra ut eller är känd vill säga).

    Kvinnor klagar på att lönen, men jag skulle LÄTT gå ner i lön (och även avsäga mig andra fördelar som kvinnor anser att män har) för möjligheten att garanterat få sex när jag vill.

    Det är lätt att se sådant man saknar. Det är betydligt svårare att se sådant man inte saknar förrän man blir av med det.

  • Svar på tråden Jämställdhet är en utopi
  • Tjohej

    Tycker för övrigt det här är nåt man ofta får höra från killar, men jag har själv ingen erfarenhet att jag alltid får gå hem med exakt den kille jag har haft ögonen på en kväll. Ibland hände det, lika ofta inte. Allt handlar väl om hur mycket man är beredd att tumma på sin standard när det kommer till sexpartner och det bör väl gälla för killar med? Eller raggar ni bara på de snyggaste tjejerna och blir ledsna för att de inte vill ha er?

  • Elit
    Martin1 skrev 2013-01-28 12:17:53 följande:
    Observera att detta inte är en s.k. "trolltråd" utan jag är fullständigt seriös och jag är övertygad att många (män) håller med mig.

    Det kommer aldrig bli jämställt i aknar förrän man blir av med det.
    För att ge dig lite vetenskapligt stöd för skillnaden i sexualdrift etc. (taget från denna tråden)

    Skillnader i inställning till sex är mycket stor, nästan en hel standardavvikelse, när det gäller inställningen till tillfälligt sex (d=0,91) och masturbation (d=0,81). Källa: Hyde 2005 (metastudie). Vidare svarade 75 % av unga män ja på frågan om de ville följa med hem och ha sex med en normalattraktiv kvinna, siffran för kvinnor var 0 % (även när man prövade med homosexuella kvinnor där man tagit bort ev. rädsla för att bli ensam med en fysisk starkare man). Källa: Clark & Hatfild,1989 (originalstudie som replikerats i många olika varianter sen dess). Män har en betydligt större sexualdrift (d=0,62) och lägger betydligt större vikt vid fysisk attraktivitet än kvinnor, vilket stämmer kross kulturellt i 53 länder med över 200 000 respondenter. Glappet minskar inte utan snarare ökar i jämställda länder. Källa: Lippa 2007. Betydligt fler män är otrogna (38 % vs. 23 %) och oftare (6 vs 2). Källa: Folkhälsoinstitutet. Betydligt fler män konsumerar porr. I Sverige svarade ung. 80 % av killarna och 20 % av tjejerna mellan 15-29 år (15 000 respondenter) att de regelbundet tittade på porr. Källa: UngKAB09 (2011). Homosexuella män har extremt mycket fler sexpartners än heterosexuella: “A far-ranging study of homosexual men published in 1978 revealed that 75 percent of self-identified, white, gay men admitted to having sex with more than 100 different males in their lifetime: 15 percent claimed 100-249 sex partners; 17 percent claimed 250- 499; 15 percent claimed 500-999; and 28 percent claimed more than 1,000 lifetime male sex partners… Despite its continuing incurability, AIDS no longer seems to deter individuals from engaging in promiscuous gay sex.5 A 2003 U. S.- based, Urban Men’s Health Study, reported that over 30% of the homosexual men studied frequented bathhouses with an average of 27 partners per year.6 In a 2003 study, Amsterdam “singles” averaged 22 casual partners/year, while those with a “steady partner” averaged eight”. Det är så här det hade sett ut bland heterosexuella om kvinnor haft samma sexualdrift som män. Se: factsaboutyouth.com/posts/promiscuity/

    Skillnaden i Sex Drive i 53 länder. Den är inte mindre i Sverige än den är i ex. Turkiet, Japan eller Argentina.


    Skillnaden i hur män och kvinnor värderar utseende hos en partner. Den är inte mindre i Sverige än den är i ex. Turkiet, Japan eller Argentina.

  • CFly
    Tjohej skrev 2013-01-28 14:38:07 följande:

    Det är väl väldigt individuellt. Jag har prioriterat pojkvän framför ligg i hela mitt liv. Dock har man många gånger fått ta det näst bästa, dvs en tillfällig kontakt för att få någon form av närhet/sex. Det kan ju också vara ojämställt om man väljer att se det så, fast jag tycker att det handlar om att man tyvärr får anpassa sig efter det som erbjuds eller avstå.

    Det jag menade är att det är en bagatellfråga att diskutera. Folk är överlag lite missnöjda med sitt sexliv eller relationsstatus eller vad det nu kan vara, jag tycker inte det har något med jämställdhet att göra utan är nåt man får lösa så som man finner bäst.
    Individuellt sure. Men de flesta leker runt innan de stadgar sig. 

    Bra att du hittade en väg som du känner dig nöjd med. :) 
  • CFly
    Tjohej skrev 2013-01-28 14:44:59 följande:

    Tycker för övrigt det här är nåt man ofta får höra från killar, men jag har själv ingen erfarenhet att jag alltid får gå hem med exakt den kille jag har haft ögonen på en kväll. Ibland hände det, lika ofta inte. Allt handlar väl om hur mycket man är beredd att tumma på sin standard när det kommer till sexpartner och det bör väl gälla för killar med? Eller raggar ni bara på de snyggaste tjejerna och blir ledsna för att de inte vill ha er?


    Det du beskriver här är exakt vad tjejerna har för problem i det hela. 

    Tjejer har svårare att få till det med den kille de själva önskar att få till det med.
    I och med att tjejerna oftare väntar på att bli uppraggade så har de bara ett visst urval att välja bland.

    Det är så här:

    Tjejer har lättare att få ligga. Så är det. Men de har svårare att få ligga med den kille som de själva önskar. Men vill de ligga så kan de.

    Killar har svårare att ligga. Men kan själva istället välja vem de försöker få till det med i och med att de kan välja vem de går fram till.

    Raggningsspelet från verkligheten.  
  • CFly

    Elits studie ovan visar också på det man ser rätt ofta ute och även från egen erfarenhet av att snacka med folk. 

    En tjej ligger bara med en kille om det hela känns lite som ett kap. Om det känns att hon fått någon verkligen värd att ligga med. Mycket sällan hon ligger bara för att själva få ligga. Hon går hellre hem lite frustrerad utan sex och väntar på den där mannen som är värd att ligga med. 

    En kille däremot kan sänka sin nivå vartefter han känner behovet att få ha sex. Det är inte alls lika viktigt för en man att kvinnan verkligen är värd sexet i hans ögon så länge han kan få ha sex.  

  • Elit
    Crazy Swedish Guy skrev 2013-01-28 14:14:06 följande:
    Det är jättegulligt att se kvinnor försöka bortförklara det absoluta odiskutabla faktum att de har total makt sexuellt.
     
    Jag håller med dig om att tjejer/kvinnor lättare kan få ligga om de vill (inte med vem de vill). Det är ju också ett vetenskapligt faktum att män generellt har större sexualdrift vilket gör att kvinnor i förhållande är den begränsande faktorn när det gäller samlagsfrekvensen.

    Däremot är det nog knappast någon som är insatt i ämnet som inte insett att de som tjänat mest på "kvinnor sexuella revolution" är männen. Många kvinnor/flickor som försöker efterapa den manliga sexualiteten inser snabbt att de inte får ut tillnärmelsevis lika mycket av ständigt nya partners som män får. De uppstår en slags dissonans mellan vad samhälle å ena sidan säger till kvinnor vad de borde göra/känna och vad de faktiskt känner när de gör det.

    För att återknyta till det första. Kvinnor sexuella makt i ex. förhållande etc. bygger på att männen inte kan få det lättillgängligt någon annan stans. I takt med att mer och mer kvinnor som satsar på karriären i typiska manliga yrken (de har ofta mer testosteron och således mer liknande intressen och mer lika sexualdrift) gör att tillgången till villiga och lättillgängliga kvinnor ökar. Något som redan nu har fått ganska intressanta konsekvenser vilka vi bara kommer se mer av.
  • Elit
    misstrust skrev 2013-01-28 14:30:59 följande:
    Hmm. Männen kanske borde vara lite mer svårflörtade. Make us work for it! :)
    Tjejer borde kanske jobba lite hårdare och prioritera karriären så de också får bättre löner och högre befattningar ; ) Eftersom det knappat finns något stöd för att det förekommer diskriminering på arbetsmarknaden och inte heller finns något stöd för att kvinnor lönediskrimineras så blir det faktiskt svårt att dra någon annan slutsats.

    För att svara på det du skrev: Då hade det inte blivit mycket liggande bland de Svenska singlarna. Tanke på att män inte får ligga tillnärmelsevis lika mycket som tjejer trots att de är otroligt lättflirtade redan ; )
  • CFly
    Elit skrev 2013-01-28 15:05:44 följande:
    Jag håller med dig om att tjejer/kvinnor lättare kan få ligga om de vill (inte med vem de vill). Det är ju också ett vetenskapligt faktum att män generellt har större sexualdrift vilket gör att kvinnor i förhållande är den begränsande faktorn när det gäller samlagsfrekvensen.

    Däremot är det nog knappast någon som är insatt i ämnet som inte insett att de som tjänat mest på "kvinnor sexuella revolution" är männen. Många kvinnor/flickor som försöker efterapa den manliga sexualiteten inser snabbt att de inte får ut tillnärmelsevis lika mycket av ständigt nya partners som män får. De uppstår en slags dissonans mellan vad samhälle å ena sidan säger till kvinnor vad de borde göra/känna och vad de faktiskt känner när de gör det.

    För att återknyta till det första. Kvinnor sexuella makt i ex. förhållande etc. bygger på att männen inte kan få det lättillgängligt någon annan stans. I takt med att mer och mer kvinnor som satsar på karriären i typiska manliga yrken (de har ofta mer testosteron och således mer liknande intressen och mer lika sexualdrift) gör att tillgången till villiga och lättillgängliga kvinnor ökar. Något som redan nu har fått ganska intressanta konsekvenser vilka vi bara kommer se mer av.
    Jag blev lite nyfiken Elit. På vilket sätt ökart tillgången av lättillgängliga kvinnor då fler kvinnor satsar på karriären?

     
  • Tjohej
    CFly skrev 2013-01-28 14:59:51 följande:
    Det du beskriver här är exakt vad tjejerna har för problem i det hela. 

    Tjejer har svårare att få till det med den kille de själva önskar att få till det med.
    I och med att tjejerna oftare väntar på att bli uppraggade så har de bara ett visst urval att välja bland.

    Det är så här:

    Tjejer har lättare att få ligga. Så är det. Men de har svårare att få ligga med den kille som de själva önskar. Men vill de ligga så kan de.

    Killar har svårare att ligga. Men kan själva istället välja vem de försöker få till det med i och med att de kan välja vem de går fram till.

    Raggningsspelet från verkligheten.  

    Okej jag håller verkligen inte med. Jag har flirtat/raggat och blivit dissad/fått noll respons många gånger i mitt liv. Vad tyder det på? Jo att dessa killar inte varit intresserade och att jag som tjej inte alls alltid får vad jag vill ha, även om jag försöker. Om folk inte vågar ragga så är väl det ett helt annat problem? 

    Om alla människor som gnäller på att de inte får sex sänker sina standarder skulle det nog gå jättebra, men det är många förståeligt nog inte beredda att göra. Men då får man också räkna med att gå sexlös tills man hittar nån som vill med en som man också själv vill med. Bara för att jag har en ointressant full grabb efter mig en kväll på krogen så har jag ett sexuellt övertag? Tror inte det.
  • misstrust
    Elit skrev 2013-01-28 15:10:41 följande:
    Tjejer borde kanske jobba lite hårdare och prioritera karriären så de också får bättre löner och högre befattningar ; ) Eftersom det knappat finns något stöd för att det förekommer diskriminering på arbetsmarknaden och inte heller finns något stöd för att kvinnor lönediskrimineras så blir det faktiskt svårt att dra någon annan slutsats.

    För att svara på det du skrev: Då hade det inte blivit mycket liggande bland de Svenska singlarna. Tanke på att män inte får ligga tillnärmelsevis lika mycket som tjejer trots att de är otroligt lättflirtade redan ; )
    Jag skrev det som ett skämt, haha. Det är definitivt ingen konstruktiv lösning. Jag tycker att hela frågan om "jämställdhet"  utifrån vem som får och inte får ligga är lite meningslös att diskutera. 

    Jag anser också att kvinnor borde jobba hårt och prioritera karriären. Det är väl det som är nyckeln till det hela. Men för att kvinnor ska kunna göra det lika mycket som män krävs det också att majoriteten av ansvar för barn och hemarbete inte läggs på dem. Där har alla såklart ett individuellt ansvar att forma sitt liv som de vill med en partner som passar dem och deras behov - men om man vill åt jämställdhet tror jag frågan om hemarbete är viktigast, och att man kräver och tillåter män att ha lika mycket att säga till om där.

    Det jag sa om att killar borde bli mer svårflörtade baserade jag på det någon annan skrev.. att anledningen till att kvinnor inte är intresserade av att ligga lika mycket som killar är för att sex är så lättillgängligt för dem. Givetvis är det nog lite mer komplicerat än så :)
Svar på tråden Jämställdhet är en utopi