• Äldre 28 Jan 14:06
    1836 visningar
    2 svar
    2
    1836

    Sömn/mat/aktivitet för femmånaderstvillingar

    Hej Jag har enäggstvillingar som är fem månader. Ända sedan födseln ( 6 v för tidigt) har de haft problem m magen och har sovit dåligt. De har ätit var tredje timme dygnet runt och det är i princip så fortfarande. De fick napp redan på neo (sondmatade barn ska tydligen ha det pga att de har ett snuttbehov) och den har hängt med sedan dess. Har varit väldigt praktiskt då de oftast fått vänta på att brorsan ska äta klart innan de fått äta själv. Det har varit svårt att få dem att sova i egen säng redan från början pga många uppvaknanden på natten. Vi har dock försökt men det har ofta resulterat i att de fått komma över till våran säng då man till slut inte orkar gå upp och stoppa i nappen eller försöka söva dem på annat sätt (har försökt att inte ta upp dem i famnen när de vaknar om de inte haft uppenbart ont i magen). Nu äter de med fyra timmars mellanrum sista tiden om de sover hos oss, vilket är väldogt skönt jämfört m tre timmar. Dock, om de ligger i egen säng tenderar det att bli tre timmar eftersom det ofta är enklare att amma dem till sömns igen ist för att försöka söva dem på annat sätt (ger dem dock inte oftare än tre timmar). Jag tycker att det är mysigt att ha dem i vår säng, speciellt eftersom man känner att de kanske inte får så mycket närhet som man skulle vilja ge dem dagtid eftersom jag är ensam hemma med dem då. Dock tror jag att det är dags att vänja dem att sova i egen säng och tänkte höra om ni har några tips. Ffa behöver jag få sova! Vad säger ni andra om napp? Blir det färre uppvaknanden om man tar bort dem? Hur har det fungerat för er? Sen så brottas jag med känslan att inte räcka till dagtid till pojkarna. De vill gärna ha mycket uppmärksamhet och bli burna. Dessutom har de fortfarande en hel del ont i magen och är ledsna över detta samtidigt. Har ni några tips på hur man kan mysa med dem/trösta dem samtidigt? Hur gör ni med tvilling nr två som får vänta på brorsan innan han får mat? Blir ofta mycket gråt och det är superjobbigt. Jag ammar och trivs inte med dubbelamning så jag tar dem en i taget. De äter snabbt, max 10-15 min per barn, men det känns som en evighet när brorsan gråter och skriker. Blev långt inlägg det här men jag tar tacksamt emot tips av er andra. /anna

  • Svar på tråden Sömn/mat/aktivitet för femmånaderstvillingar
  • Äldre 30 Jan 19:54
    #1

    Hej!

    Känner igen mig i mycket du skriver. Mina tvillingar har hunnit bli 2 år nu och har nästan (men bara nästan Glad) hunnit glömma hur det var då under de förtsa månaderna. Mycket kom tillbaka då jag läste ditt inlägg och jag då tänker jag främst på den där jobbiga känslan att aldrig räcka till och att alltid gå omkring med ett dåligt samvete för att man inte kunde ge dem tillräckligt med närhet. Det som tröstade mig i de svåraste stunderna var att tvillingar, enligt forskning på området, visat sig vara speciellt duktiga på att känna empati och ofta har en massa andra goda egenskaper som jag inte kommer ihåg just nu. De far alltså inte illa av att vänta en stund på mat etc. Man finns ju där i närheten iallafall och man kan trösta med sin röst. Man lämnar ju inte dem ensamma.

    Våra twins hade också napp från början. Tror faktist inte att sovandet har påverkats av det eftersom de långa stunder kunde sova utan nappen också. De åt var tredje timme fram till att de blev kring halvåret. Hos oss var det alltid tjejen som vaknade och då väkte vi hennes bror så att vi slapp mata en gång till (ammade men de fick också flaska vid varje mål eftersom pojken åt super långsamt då han ammades och det höll inte då det fanns en till som ville ha mat).

    Våra sov tillsammans i samma spjälsäng under de första veckorna men fick ganska snabbt egna sängar. Dom somnade aldrig då de ammades och i början var det bara att lägga ner dom i sängen och så sov de där tills det var dags för mat. Efter 3 månader blev det lite krångligare och de fick börja somna i famnen efter sista målet. Vi såg alltid till att vara två vuxna hemma under deras första månader för ingen av oss tyckte att nattandet funkade om man var själv. Vissa nätter sov de oroligt och då fick de sova mellan oss eller på oss som de ofta krävde. Vi har aldrig tyckt att det varit viktigt att hålla sig till antingen egen säng eller samsovning utan vi har anpassat oss efter hur situationen varit. Nu är de som sagt 2 år och har sedan över ett år tillbaka somnat i sina egna sängar varje kväll och ofta sover de där hela natten men lika ofta kommer den ena eller båda tassande fram åt morgonen om inte förr. Passar oss bättre än att bråka mitt i natten om var man ska sova.

    Känner igen det där med att mata den ena medan den andra skrikandes väntar på sin tur. Kunde heller inte dubbelamma så det var bara att försöka vara ett steg före och börja amma lite innan det värsta hungerskriket började. Funkade ju inte varje gång och ibland var matstunderna rena plågan för oss alla tre. Allt det där blev förstås bättre med tiden och när vi väl började med fast föda var det ju inte lika mycket väntande och då kunde man pusta ut.

    I de jobbigaste stunderna, då båda bara skrek kändes allting väldigt tröstlöst. Nu då man har lite distans till den där första tiden kan jag ge mig själv lite beröm och medge att jag gjorde mitt allra bästa. och att jag trots allt gjorde ett ganska bra jobb. Det kommer du också att känna, det lovar jag. Försök påminna dig själv om att du tröstar fastän du inte alltid kan ta dem båda i famnen. Jag kommer ihåg att jag bodde på golvet det förta året. Då var det lättast att vara nära dem båda. Hade också en mekanisk gunga som blev en livräddning ibland då jag var tvungen att pyssla med den ena och den andra var ledsen. Sittrarna anvöndes också flitigt.

    Jag vet inte, det blev kanske inte så många tips och råd här nu. Ville bara att du ska veta att du inte är ensam att känna det du känner och kämpa med dessa "tvillingutmaningar". Kom ihåg att det blir lättare och lättare hela tiden och att du en dag får njuta helt fullt ut av lyckan att ha fått två på en gång.

    Lycka till med allt! Kram

  • stroje­s
    Äldre 1 Feb 10:34
    #2

    Vet inte om jag har så mycket tips att komma med men jag kan iaf försöka dela med mig lite av hur vi gjorde med våra tvillingtjejer när de var små (det jag kommer ihåg iaf, mina tjejer är 5 år nu).

    Mina tjejer föddes i v 38+6 med igångsättning på grund av misstänkt sämre tillväxt på slutet (visade sig dock vara svårmätt vid sista ul). Pappan och jag var hemma tillsammans på heltid i 3 månader med tjejerna. Deras storasyter hade plats hos dagmamman och var där några timmar varje dag (utom ibland när hon ville vara hemma med oss). Efter tre månader återgick maken till sitt jobb och vi hade 1 månad till då stora tjejen fick gå heltid hos dagmamman sedan gick hon ner på 25 timmar i veckan fördelat på 6 timmar per dag 4 dagar i veckan (ledig fredagar då pappan tog ut föräldraledigt med henne). När småtjejerna blev 1 år återgick pappan till att jobba heltid och jag var själv hemma med alla tre på fredagarna.

    Det visade sig att våra två småtjejer var kräkbebisar båda två. Mycket matande och mycket tvättande med andra ord. Vi hade de i våra sängar nattetid i början på grund av att de kräktes en hel del. När vi började lägga de i egen säng kommer jag inte ihåg faktiskt. I början fick de ligga i samma spjälsäng tills det blev för tvångt och vi la de i vars en säng. Ofta sov de i sina egna sägnar då tills de vaknade och ville äta och därefter fick de sova hos oss. Sov i vårt sovrum gjorde de tills de var närmare 2 år, först då fick vi tummen ur och gjorde om de två sovrum vi hade till tre sovrum och vi föräldrar flyttade ut ur det rummet och in i ett mindre rum intill småtjejernas.

    Jag försökte med amning och då både singel- och dubbelamning och det funkade väl så där för mig. Fick aldrig den mjölktillgång som behövdes för att mätta två bebisar och vi fick ta till ersättning redan på bb. Jag höll ut i drygt en månad med amningen sedan pumpade jag ur en del så de under utterliggare några veckor fick iaf ett mål bröstmjölk på morgonen men sedan gav jag upp helt och de fick enbart ersättning.

    I och med att de var kräkbebisar och kvällstid åt mer inför natten och då kräktes mer, åt mer osv osv. Vissa kvällar kunde vi sitta och mata en gång i timmen till slut... Vi gick till läkare och fick Enfamil på läkemedelsanvisning och kvällarna blev bättre med det. Samma stund som vi hade gett sista målet ersättning så slutade kräkningarna direkt, det var vid 8 månaders ålder ungefär då vi helt och hållet gick över till riktig mat och välling på kvällen (vällingen kräktes de alrig upp konstigt nog).

    Att läggas ner i en sval/kalls säng efter mammas varma famn när man ätit sig mätt och nöjd är ju inte alltid så mysigt och bebisen vaknar förmodligen av den anledningen.
    Om man vill kunna lägga ner sovande bebis i sin säng efter nattmålet finns ett par knep att prova med:
    *Ha en tunn filt runt bebisen vid amningen som får följa med till spjälsängen och bebisen får ligga på den i sängen och märker förhoppningsvis inte den svala sängen och sover vidare.
    *Värm vatten och häll i en PET-flaska och lägg i spjälsängen för att hålla sängen varm tills amningen är klar.

    Lycka till med allt!
    Och jag vet det kan kännas hopplöst jobbigt ibland första året men det blir bättre jag lovar! Kan själv komma på mig ibland att jag faktiskt i vissa lägen har gömt eller förträngt hur jobbigt det kunde vara det första året!

Svar på tråden Sömn/mat/aktivitet för femmånaderstvillingar