• Anonym (ger upp)

varför ska man gå till läkaren när man ändå inte får hjälp?

velade en stund om jag skulle lägga tråden här eller under "kroppsligt". Varför går inte landstingen ut med sanningen? dvs att om man inte kommer in medvetslös med ambulans så får man ingen hjälp. Jag har nu haft en enorm huvudvärk och feber i en månad.. jag orkar vara igång korta stunder, ett par timmar åt gången max. Sen är jag så yr och har så ont i huvudet att jag måste lägga mig i ett par timmar.. Huvudvärken sitter väldigt tydligt i halva huvudet och samma kroppshalva domnar bort till och från under dagen. Detta kom väldigt plötsligt och har sedan bara blivit värre och värre. och när det började hade jag så ont i huvudet så jag har aldrig haft så ont någonstans någonsin. sen dess har det bara blivit värre..... Jag var in på akuten då detta började och fick dom uppmuntrande orden : "vi har starkare värktabletter som du skulle kunna bli hjälpt av, men dom kommer du inte få av oss!" Jaha... men vad kul...varför ens säga så?? åkte hem efter att ha fått träffa en läkare som tyckte "det är ingen fara, du är för ung för en stroke" Jag hade inte ens tänkt tanken på att det skulle kunna vara något sånt, men tack för den tanken. Efter det har jag varit till vårdcentralen och sista budet var, ja du har ingen stroke.. Nej det har jag fortfarande inte trott att jag har, men jag vill gärna veta vad som är fel! och nej doktorn, Alvedon hjälper inte! inte ens lite.... HUR SKA MAN GÖRA FÖR ATT FÅ HJÄLP?? jag står inte ut med denna smärta... jag har aldrig haft såhär ont och får bara ondare och ondare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-28 16:13
    skriver från mobil så styckesindelning funkar tydligen inte... sorry..

• Svar på tråden varför ska man gå till läkaren när man ändå inte får hjälp?
  • Anonym (qwe)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-01-29 13:17:23 följande:
    dom påstår att dom skickat remiss till scintröntgen...men jag litar inte på vad dom säger. har andra remisser dom påstår att dom skickat tidigare men jag blir aldrig kallad..ringer å efterlyser kallelsen å dom bara säger att allt är i sin ordning...
    När min läkare skrev remiss till röntgen tog jag kontakt med röntgenavdelningen när jag inte fick ett brev från dem. Tydligen hade de fått remissen men att de inte skickar ett brev på att de har mottagit remissen. Enklare än så var det inte.

Samma sak gjorde jag när öron-näsa-hals skickade remiss till bettfysiologen. Gick dit och frågade om de hade mottagit remissen.

Ring!!!! Eller besök mottagningarna där remissen skall har skickats!
  • Anonym

Hmm, jag har faktiskt haft lite liknande symptom i höst.. dock inte lika starka som du.

Sjukvården kallar det för ångest/migrän/inflammation i nackmuskeln, lite beroende på vem jag fått den äran att träffa. Jag har en kroppshalva som är svagare än den andra. Det gör att ryggraden påverkas, och sen flera muskler. Jag själv tror att det är muskler och nerver som hamnar i kläm/inflammeras. Så, har du problem med ryggen eller någon annan del av kroppen?

• Anonym (ssk)
    dom påstår att dom skickat remiss till scintröntgen...men jag litar inte på vad dom säger. har andra remisser dom påstår att dom skickat tidigare men jag blir aldrig kallad..ringer å efterlyser kallelsen å dom bara säger att allt är i sin ordning...

Och om allt är i sin ordning lär du ju få kallelse när det väl blir din tur? Nöjer du dig med det svaret? 

Vet du vad sanningen är? Jo, att sjukvården är totalt överbelastad av en massa folk som bara kräver och kräver och inte lägger två fingrar i kors för att försöka lösa sin egen situation!  Och det absolut viktigaste. Det finns ALLTID minst två versioner av samma händelse i såna här situationer! Åh vad jag önskar jag varit en liten fågel på din axel och fått höra allt som sas! Det finns ruttna läkare, men de som är nåt så när ok och tar sitt jobb på allvar överväger trots allt. De har ivarjefall ambitionen att göra nåt bra, men så kan annat, ex patienter som har svårt att förmedla vad de egentligen vill, sätta käppar i hjulen även för dom!
  • finskaflikkan

Du säger att du har migrän? 
    Kan inte den ändra karaktär? Man måste väl inte vara ljus/ljud känslig varje gång?
    Rätta mig om jag har fel..

Dessutom pga dina domningar osv skulle jag än en gång ringa Vc, fixa en tid, traska ner dit, be om att få en remiss skickat till neurologen och du sitter där tills du ser att dom skickat en.
    Och om dom redan skickat ring dit och fråga som en annan föreslog.  
    Ser allt bra ut där, ber du att få komma till smärtrehab... Där man gör ytterligare undersökningar.. 

• Anonym (-o-o-o-)
    Väntetiderna för en CT är långa om det inte är akut. Ring röntgen och kolla att din remiss kommit fram.

Läkare kan inte trolla. Ibland är det svårt att komma fram till vad besvären orsakas av. Särskilt om de är diffusa.
  • Hallonet
    finskaflikkan skrev 2013-01-30 10:49:43 följande:
    Du säger att du har migrän? 

Kan inte den ändra karaktär? Man måste väl inte vara ljus/ljud känslig varje gång?

Rätta mig om jag har fel..

Dessutom pga dina domningar osv skulle jag än en gång ringa Vc, fixa en tid, traska ner dit, be om att få en remiss skickat till neurologen och du sitter där tills du ser att dom skickat en.

Och om dom redan skickat ring dit och fråga som en annan föreslog.  

Ser allt bra ut där, ber du att få komma till smärtrehab... Där man gör ytterligare undersökningar.. 

Jo, migrän kan ändra karaktär. En kompis har haft samma form av migrän hela sitt vuxna liv men en dag förra året vaknade hon och trodde hon fått en stroke! Åkte akut in till sjukan osv men det visade sig faktiskt vara just en annan form av migrän hon nu fått istället. Jobbig upplevelse. :-S

TS, hoppas du får ett svar du kan nöja dig med. Jag har själv kämpat i drygt åtta år för att få hjälp för min hypotyreos. Har träffat otaliga läkare och mött bottenskrapet tror jag. Så jag anar hur maktlös du känner dig!
  • Anonym (ger upp)

okej , nu har jag varit hos läkaren IGEN.... Vad betyder detta : "cor reg rytm" och "igen stasspuppil men okärpa gränser" och "pos babinski hö".

• Tess1990
    http://nervsystemet.se/nsd/structure_1257
    hittade det här på google, "pos" förkortning för "positiv" och "hö" brukar vara förkortning för "höger" när det gäller läkare  
    .
    "Babinskys tecken
    Babinskis tecken innebär att stortån ofrivilligt böjs uppåt eller neråt när fotsulans lilltåsida, från hälen fram till lilltån, smärtstimuleras i måttlig grad. Böjs stortån neråt, tån "knips ihop", är Babinskis tecken normalt och anges som negativt. Böjs stortån uppåt, tån "spretar/sträcks upp", är Babinskis tecken onormalt och anges som positivt. "Positiv Babinski" talar mycket starkt för en skada på pyramidbanan, dock inte om vederbörande är yngre än 1 år eller svårt alkoholberusad.."
    det andra har jag ingen aning om. 

men vart står det där? och varför har ingen läkare förklarat för dig vad det betyder?   
  • Anonym (ssk)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-01-30 19:56:41 följande:
    okej , nu har jag varit hos läkaren IGEN.... Vad betyder detta : "cor reg rytm" och "igen stasspuppil men okärpa gränser" och "pos babinski hö".
     Och vad skulle doktorn göra då?

Ditt hjärta slår regelbundet och dina pupiller reagerar för ljus, men inte helt normalt. Babinskis tecken positivt på höger sida.  
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (ssk) skrev 2013-01-30 21:15:47 följande:
     Och vad skulle doktorn göra då? Ditt hjärta slår regelbundet och dina pupiller reagerar för ljus, men inte helt normalt. Babinskis tecken positivt på höger sida.  

vad doktorn skulle göra? förlänga min sjukskrivning och ja inte vet jag.. kolla om jag blivit sämre eller bättre... men han skulle då kontakta röntgenavdelningen och säga att jag skulle prioriteras. Tack för svar på mina frågor.. dessa konstiga förkortningar stod i sjukskrivningspapperna...
Svar på tråden varför ska man gå till läkaren när man ändå inte får hjälp?