resemamman skrev 2013-01-29 10:25:43 följande:
Skippa selen! Jag tycker det är helt galet att det ens är tillåtet...
Barnen lär sig helt fel skidteknik och de lär sig att de inte behöver bromsa, för det gör föräldern.
Bättre att hålla en stav framför barnet eller hålla sig i en tillräckligt flack backe så att barnet kan stanna själv eller ha barnet mellan benen när det blir för brant etc etc. det finns massor av alternativ till selen!
Förutom att barnet lär sig fel, så har jag sett en hel del olyckor med selen. Barn som trasslar in sig i selens remmar i liften, andra åkare som kör in i "kopplet" i backen (det syns inte så bra...), och värst av allt, föräldrar som tappar "kopplet" i en backe som är för brant för barnet. Barnet kan inte stanna och får hög fart och kraschar.
Sele är för lata föräldrar som inte förstår att det är farligt :(!!
Farligt kan jag verkligen inte tycka att det är. I liften spänner jag loss remmarna och stoppar i fickan just för att undvika trassel.
I backen håller man självklart i snöret ordentligt och är någon så djävla dum att de promt måste åka mellan mig och barnet på de 3-4 metrarna då hade det förmodligen skett en olycka snart ändå. Har aldrig varit med om att snöret skulle vara ett problem för andra åkare.
Sen är oftast inte selen något som lär barnet att åka men om man inte har just den ambitionen just den dagen utan bara att ha roligt, och barnet tycker det är roligt så fyller det sitt syfte.
Då tycker jag det är klart värrre med stödhjul på cykel än sele i backen men inget av det är så galet att det förtjänar en egen rad i lagboken och behöver förbjudas.