• Alexandraljungdahl

åka skidor med min 4 åring?

Någon som har erfarenhet av att åka skidor med yngre barn? Min 4åring ska förmodligen följa med och åka skidor i Mars. Såg på någon bild att någon hade typ en selle på barnet runt midjan. Sitter den liksom fast i mig sen då? Vad händer om barnet ramlar? Är väl rädd att jag ska åka på henne om hon ramlar framför mig. 

• Svar på tråden åka skidor med min 4 åring?
  • Lena

skidskola rekomenderas och sen tyckte min man det var lättare att vår 4åring höll i hans stavar istället för att ha henne i sele

• Alexandraljungdahl

Vi ska ju bara åka över dagen så skidskola hinner vi inte med. För det brukar väl vara i några dagar? Okej jag tänkte iaf köpa en sele och prova på. Bättre att ta det säkra förre. Man kan väl köpa såna på typ stadium eller Intersport?

• Studentpappa

Skippa selen fokusera på att lära barnet ploga istället. Förutsättningen för att barn ska kunna åka själva är ju att de kan kontrollera farten. Åk i flacka backar gärna med självstopp, åk framför barnet baklänges och visa hur den ska göra. Åk några meter sen bromsa, osv. Kör hårt med händerna på knäna, glasstruten är en klassiker.

• godisrottan

Jag tycker absolut inte att ni ska använda sele. Detta får inte barnen att lära sig åka skidor. Det är endast en bekvämlighet för föräldrarna. Selen har en tendens att göra att barnet bara åker rakt ner, eftersom föräldern bromsar i selen. Barnet läs sig alltså varken bromsa eller svänga. 
    Åker ni bara över dagen så får ni räkna med att stå i barnbacken, möjligtvis några andra blåa backar. Börja med att bara vara några meter upp i backen, åk före och se till att barnet plogar. Ha honom mellan dina knän eller låt honom hålla i dina stavar (nå håller då samtidigt i stavarna, ni åker bredvid varandra). Det absolut viktigaste är att han ska lära sig ploga och få stopp på farten, sen kommer han lära sig resten snabbt! 

• pigglet

Kärringen mot strömmen - jag älskar selen. Den gör att vi kan åka slalom tillsammans på ett helt annat sätt, man kan fokusera på upplevelsen mer än på att harva på i svag lutning timme efter timme. Har man flera barn som man ska åka upp med i liften osv dessutom - då är selen ännu mer praktisk.

De här selarna där man spänner den över höften på barnet bromsar barnet på ett bra sätt, den sitter så långt ner på kroppen att man inte sliter överkroppen bakåt medan benen fortsätter framåt. Man kan hjälpa barnet svänga genom att dra omväxlande i höger och vänster snöre, så barnet kan svänga redan efter några åk.

Våra barn har i alla fall lärt sig åka utmärkt med selen, de har betydligt bättre skidteknik än de flesta små gangsters man ser susande nerför backarna utan kontroll på varken skidor eller fart. Våra har inte sluppit ur selen innan de kunnat åka obehindrat nerför röda backar. Som vuxen väljer man ju hur mycket man "håller i", sista året funkar selen bara som en nödbroms utifall att barnet skulle tappa kontrollen (eller omdömmet).  

• Studentpappa
    pigglet skrev 2013-01-28 20:18:43 följande:
    Kärringen mot strömmen - jag älskar selen. Den gör att vi kan åka slalom tillsammans på ett helt annat sätt, man kan fokusera på upplevelsen mer än på att harva på i svag lutning timme efter timme. Har man flera barn som man ska åka upp med i liften osv dessutom - då är selen ännu mer praktisk.

De här selarna där man spänner den över höften på barnet bromsar barnet på ett bra sätt, den sitter så långt ner på kroppen att man inte sliter överkroppen bakåt medan benen fortsätter framåt. Man kan hjälpa barnet svänga genom att dra omväxlande i höger och vänster snöre, så barnet kan svänga redan efter några åk.

Våra barn har i alla fall lärt sig åka utmärkt med selen, de har betydligt bättre skidteknik än de flesta små gangsters man ser susande nerför backarna utan kontroll på varken skidor eller fart. Våra har inte sluppit ur selen innan de kunnat åka obehindrat nerför röda backar. Som vuxen väljer man ju hur mycket man "håller i", sista året funkar selen bara som en nödbroms utifall att barnet skulle tappa kontrollen (eller omdömmet).  
    Detta måste vara beviset på hur ineffektiv selen är om ni använder den i flera år eller åker ni inte så ofta? De flesta 3-4 åringar jag har haft i skidskolan kan svänga och bromsa efter 4-5 lektioner á 60 min. En bra grej är ju att lära barnet att lägga sig om den tappar kontrollen. 
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • cosinus

Vi har också haft sele till våra barn och det har funkat olika bra.

Tänkte först lära äldsta utan men hon vågade inte om hon inte visste att jag kunde bromsa henne. Så vi köpte en sele och hon lärde sig verkligen med den tryggheten. Hon lärde sig heller aldrig ploga utan att bromsa och hålla nere farten genom att svänga. Tror fortfarande inte hon som snart 9-åring fixar att ploga nerför en backe men åker det gör hon.

Med nummer två så började vi vintern han var 4.5 och då tog jag selen bara för att vi hade den. Det gick inte alls. Han gjorde ingen ansats själv och stod bara och gnällde över att han ville åka själv men inte hade han några planer på att bromsa. Det blev till att släppa ungen där det såg ofarligt ut, låta honom göra en redig krasch och sen kunde vi prata om att bromsa och då plogade han nästan på stört.

Nummer tre började samma år när väl storebror lärt sig och han skulle precis fylla 3 år. Han älskade selen. Tyckte det var jättekul att få vara med i backen och hade hur kul som helst i selen. Målet var heller aldrig att få honom självgående det året.

Så förra året när den äldre var 5.5 och den yngre skulle fylla 4 så hade vi problem med att den äldre var helt galet våghalsig och det gick inte ha båda i backen för man var tvungen att hänga på den äldre när han satte fart och kunna skrika åt honom att bromsa ibland. Vi har även ett yngre barn och kunde inte lägga tid på den yngre så när vi åkte på vår årliga skidhelg så hade vi precis fått ordning på den äldres omdömme och för att kunna åka en vuxen med 3 barn så fick det bli snöre även fast han hade fixat det om han fått chansen. Förra året var han sådär nöjd i snöre...tyckte det var lite tråkigt. I år när han fyller 5 om 2 månader så lärde han sig på 20 min att åka när han väl fick chansen.

Min slutsats. Snöre är toppen om barnet nöjer sig med det och målet bara är att få vara ute en dag. För att lära sig funkar det inte strålande men lite lär sig iaf många barn. Den yngre som förra året stod i snöre svängde själv och pekade ut de hopp han ville hoppa i och så följde jag med med snöret. Jag höll det bara med en hand och åkte snett bakom så jag hade tid att väja när han ramlade (men det gjorde han sällan).

Yngsta blir 3 i sommar och ska få prova stå i snöre i vår om hon vill, annars tar vi det nästa år och då får vi se om hon verkligen vill lära sig eller bara vara med i snöret.

• Elin 885

när jag var liten så åkte vi alltid skidor på sportlovet.
    det var skidskola på förmiddagen och sen race nedför backen på eftermiddagarna :P.
    jag var inte höjdrädd då och hade nog inte kommit på att man kan ramla och slå säg för hej vad det gick....och så mamma efter skrikandes "EEELLLLIIIIINNN VÄÄÄÄÄÄÄNTAAAAA" äh det är för mesar =D.
    när jag var 4 så lyckades jag komma upp i svarta puckelpisten och var skitförbannad för att jag inte lyckades åka ned.....
    där hittade en i vårt sällskap mig när jag stod och skällde på skidorna....förgrömmade unge! ;)

• Alexandraljungdahl

Jag tänker nig iaf prova med sele. Detta är första gången och vi ska ju bara åka över en dag. Hade det varit några dagar hade jag helt klart skrivit in henne på en skidskola. Och att bara behöva vara i barn backen då är väl inte så kul då.

• cosinus
    Alexandraljungdahl skrev 2013-01-28 21:23:49 följande:
    Jag tänker nig iaf prova med sele. Detta är första gången och vi ska ju bara åka över en dag. Hade det varit några dagar hade jag helt klart skrivit in henne på en skidskola. Och att bara behöva vara i barn backen då är väl inte så kul då.
    Du märker ju mot slutet av dagen om hon verkar kunna prova lite själv. Om hon snappar upp hur man ska svänga o s v. Jag brukar be mina ungar sikta på något. Liftstolpen, den stora granen o s v.

När jag åkte med min 4-åring här för några helger sen så åkte jag baklänges framför honom och i början tryckte jag ihop han skidor i en plog så han skulle förstå hur han skulle ha skidorna för att stå helt stilla och så fick han börja därifrån.

Så åkta jag då baklänges i stora svängar och hade honom att sikta på mig hela tiden så lyckades han inte få ihop plogen i en sväng utan åkte rakt ner så landade han på mig. Vi åkte så 3-4 varv (ganska liten backe) och sen vågade jag åka bredvid honom. Så fort blev han säker.

Ha så kul! Stadium har föresten bra selar som man kan knäppa av och på snöret enkelt i själva selen. Så är det väldigt flackt något parti och de fixar det själv så kan man ha snöret i fickan och sen spänna fast barnet om man kommer till ett brantare.
  • resemamman

Skippa selen! Jag tycker det är helt galet att det ens är tillåtet... 

Barnen lär sig helt fel skidteknik och de lär sig att de inte behöver bromsa, för det gör föräldern.
    Bättre att hålla en stav framför barnet eller hålla sig i en tillräckligt flack backe så att barnet kan stanna själv eller ha barnet mellan benen när det blir för brant etc etc. det finns massor av alternativ till selen!

Förutom att barnet lär sig fel, så har jag sett en hel del olyckor med selen. Barn som trasslar in sig i selens remmar i liften, andra åkare som kör in i "kopplet" i backen (det syns inte så bra...), och värst av allt, föräldrar som tappar "kopplet" i en backe som är för brant för barnet. Barnet kan inte stanna och får hög fart och kraschar. 

Sele är för lata föräldrar som inte förstår att det är farligt :(!!

• cosinus
    resemamman skrev 2013-01-29 10:25:43 följande:
    Skippa selen! Jag tycker det är helt galet att det ens är tillåtet... 

Barnen lär sig helt fel skidteknik och de lär sig att de inte behöver bromsa, för det gör föräldern.
    Bättre att hålla en stav framför barnet eller hålla sig i en tillräckligt flack backe så att barnet kan stanna själv eller ha barnet mellan benen när det blir för brant etc etc. det finns massor av alternativ till selen!

Förutom att barnet lär sig fel, så har jag sett en hel del olyckor med selen. Barn som trasslar in sig i selens remmar i liften, andra åkare som kör in i "kopplet" i backen (det syns inte så bra...), och värst av allt, föräldrar som tappar "kopplet" i en backe som är för brant för barnet. Barnet kan inte stanna och får hög fart och kraschar. 

Sele är för lata föräldrar som inte förstår att det är farligt :(!!
    Farligt kan jag verkligen inte tycka att det är. I liften spänner jag loss remmarna och stoppar i fickan just för att undvika trassel.

I backen håller man självklart i snöret ordentligt och är någon så djävla dum att de promt måste åka mellan mig och barnet på de 3-4 metrarna då hade det förmodligen skett en olycka snart ändå. Har aldrig varit med om att snöret skulle vara ett problem för andra åkare.

Sen är oftast inte selen något som lär barnet att åka men om man inte har just den ambitionen just den dagen utan bara att ha roligt, och barnet tycker det är roligt så fyller det sitt syfte.

Då tycker jag det är klart värrre med stödhjul på cykel än sele i backen men inget av det är så galet att det förtjänar en egen rad i lagboken och behöver förbjudas.
  • sivq

Jag bor i Genève och vi har lägenheten i Chamonix under skidsäsongen så just nu spenderar vi helgerna där uppe och åker skidor. Man ser jämt massor med små barn som åker skidor helt på egen hand. Många föräldrar verkar ordna en instruktör som lär barnen (ja, även småttingarna) grunderna under 1-2-3 dagar så jag skulle rekommendera dig att göra likadant så kan ditt barn sedan åka på egen hand. Har hittills inte sett en enda unge med sele så investera i en instruktör!

Lycka till! 

• mia maria

Jag har aldrig testat sele utan jag har haft mina barn i skidskola.
    Var uppe i Sälen senast i december o min 3-årige son gjorde premiär i slalombacken!
    För hans del var det ju de näst intill platta barnbackarna som gällde första dagarna. Efter 2-3 dagar fixade han knappliften själv. 
    I Trollskogen samt en av de gröna backarna så höll han i mina stavar.
    Ploga hann han aldrig lära sig under vår vecka, men han försökte iaf men fick aldrig kläm på det

Äldsta sonen gick i skidskola för första gången när han var fyra år, o han åkte knappliften första dagen. 
    Dock tog det ett par dagar innan vi gav oss upp i större backar.

Jag tror nog att du får sikta in dig på barnbacken först o främst om det är första gången som barnet åker.
    Men är du själv en duktig o van skidåkare så kanske ni kan ge er upp i någon större backe, men ha inte för stora förväntningar om ni bara har en dag på er!

Lycka till! 

• Alexandraljungdahl

Vi ska bara åka skidor 1 dag hade det varit fler dagar hade jag helt klart fixat in henne på skidskola så hon hade lärt sig.

• mia maria
    Alexandraljungdahl skrev 2013-01-29 20:20:03 följande:
    Vi ska bara åka skidor 1 dag hade det varit fler dagar hade jag helt klart fixat in henne på skidskola så hon hade lärt sig.
    Det jag menar är att ha inte så stora förväntningar om ni endast ska åka en dag o det är första gången för barnet.
    Det är inte säkert att det funkar att ge sig upp i ens en grön backe i sele med barnet, utan räkna med att hålla till i den plattaste barnbacken under dagen.

Sen beror det ju förstås på hur duktig o van du själv som förälder är, o hur "modigt" barnet är - det är ju väldigt olika!

Lycka till  
Svar på tråden åka skidor med min 4 åring?