Inlägg från: mia maria |Visa alla inlägg
  • mia maria

åka skidor med min 4 åring?

Jag har aldrig testat sele utan jag har haft mina barn i skidskola.
    Var uppe i Sälen senast i december o min 3-årige son gjorde premiär i slalombacken!
    För hans del var det ju de näst intill platta barnbackarna som gällde första dagarna. Efter 2-3 dagar fixade han knappliften själv. 
    I Trollskogen samt en av de gröna backarna så höll han i mina stavar.
    Ploga hann han aldrig lära sig under vår vecka, men han försökte iaf men fick aldrig kläm på det

Äldsta sonen gick i skidskola för första gången när han var fyra år, o han åkte knappliften första dagen. 
    Dock tog det ett par dagar innan vi gav oss upp i större backar.

Jag tror nog att du får sikta in dig på barnbacken först o främst om det är första gången som barnet åker.
    Men är du själv en duktig o van skidåkare så kanske ni kan ge er upp i någon större backe, men ha inte för stora förväntningar om ni bara har en dag på er!

Lycka till! 

• mia maria
    Alexandraljungdahl skrev 2013-01-29 20:20:03 följande:
    Vi ska bara åka skidor 1 dag hade det varit fler dagar hade jag helt klart fixat in henne på skidskola så hon hade lärt sig.
    Det jag menar är att ha inte så stora förväntningar om ni endast ska åka en dag o det är första gången för barnet.
    Det är inte säkert att det funkar att ge sig upp i ens en grön backe i sele med barnet, utan räkna med att hålla till i den plattaste barnbacken under dagen.

Sen beror det ju förstås på hur duktig o van du själv som förälder är, o hur "modigt" barnet är - det är ju väldigt olika!

Lycka till  
Svar på tråden åka skidor med min 4 åring?