Nu är det ju längesedan den här tråden startade...jag är lite nyfiken på hur det gick! Blev det en eurasier? Hoppas det har gått bra i alla fall. Det är aldrig lätt med valet av ras på en förstagångshund.
Hur det än har gått för dig, #babyMoi så vill jag ändå hävda att övriga förstagångsägare med samma fråga som du har haft, inte borde köpa en ras som uppfyller samtliga av följande kriterier:
1. Du känner inte till rasen sedan innan
2. Ingen vän eller bekant har en
3. Ägare till rasen säger "Du måste ha en fast hand, men det måste du ju med alla"
Som förstagångsägare är det viktigt att man läser på och förbereder sig, men har man ingen erfarenhet av hundar sedan innan är det väldigt svårt att naturligt gå in i rollen som "ledare". Därför tror åtminstone jag att det är viktigt att man väljer en ras och individ som ger utrymme för snesteg och är undergiven väldigt naturligt samt tycker det är kul med barn. Tänk också på storleken. Det är typiskt många stora hundar (t ex Grand Danois) att vara barnvänliga, snälla, lugna och undergivna men får man fel individ ur flocken vill man kanske inte stå med en 40 kilos valp som sliter sönder soffan...
Kör på en west highland white terrier eller nåt. De brukar vara okej :-P (Men de brukar också drabbas av allergi en hel del...alltid är det nåt!)
PS. Inget negativt om eurasier, säkert en jättebra ras, har aldrig träffat någon :)