• babyMoi

Någon eurasier-ägare?

Hej!

Vi är en familj som planerar skaffa hund i sommar. Detta blir första gången vi har hund (jag har haft ett antal katter men aldrig hund) och det känns förstås både spännande och lite skrämmande.

Den rasen jag har fastnat för är eursaier och min fråga är nu om någon här inne har en sådan och kan berätta lite om hur den rasen är och vad man ska tänka på. Alla tips och tankar är välkomna!

• Svar på tråden Någon eurasier-ägare?
  • babyMoi

Jag har läst på nätet allt som finns att läsa men vill gärna höra från ägare också hur den är att ha i hemmet.

Är den barnvänlig, tappar den mycket päls, behöver den extra mycket promenader och annat som sällan står i faktarutor.

Någon som vet får gärna svara!    

• Rocknlollo

Min syster har en hane på ca 1 år.

Dom har haft MYCKET jobb med honom. Nu beror det ju på hur ung hund ni vill ha. Dom tog "Dio" när han var 8 veckor.

Han har tuggat sönder det mesta. Han har energi till tusen och är alltid varm. Vill därför vara ute hela dagarna. Dom har en "matta" över hela golvet enbart bestående av Dios päls.

Han är livrädd för barn och har till och med nafsat efter dom. Det ska tydligen vara typiskt den rasen.

Dom har gått kurser och har han på dagis. Det är nog enbart tack vare det dom har någon koll på honom.

Själv har jag en blandras Rottweiler/amstaff. Det är två kända krävande raser. Jag har aldrig gått kurs med min hund. Han älskar allt och alla. Går ihop med små barn som andra djur. Han fäller minimalt då han har kort päls. Han är minst lika lydig som Dio, och det UTAN proffs hjälp.

Dio är världens goaste hund om du är vuxen och träffar honom regelbundet. Vad jag har förstått så tyr dom sig till få personer.

Nu är jag ingen expert, men jag har följ min syster på deras resa och jag skulle alla dagar välja min hund före deras. Hon har nästan gråtit blod över Dios envishet. Hon är less på att alla golven samt deras kläder och soffa konstant är fulla av vit päls. Oavsett hur mycket hon städar och borstar honom.

Har du aldrig haft hund innan så rekommenderar jag inte någon av dom raserna jag nämn ovan. Det är krävande bestämda hundar som kräver erfarenhet och en stark ledare som har tid för dom. Det är inga förstagångs hundar.

Nu kan man aldrig dra alla hundar över en och samma kant. Dom är egna individer med helt olika personligheter. Men då jag är STARKT emot slit och släng med djur så ska man inte chansa.

• KimJo

Jag har stor erfarenhet av eurasier och föregåendes talares syster kan helt enkelt inte uppfostra en hund.

Det är skitsnack att det är typiskt för rasen att nafsa efter barn. Har aldrig träffat en eurasier som gjort någon antydan till sådant beteende. Alla mina och de jag träffat har vart väldigt snälla och det har aldrig vart några problem med barn eller andra djur.

Rasen är väldigt beskyddande och vill håll reda på sin flock så dom vill ha koll på hela familjen. Mina eurasier har enbart tuggat lite som valpar men det räckte med några tillsägelser så slutade de med detta.

Alla hundar behöver motion men jag kan inte påstå att det är ett måste för denna ras. Jag tar med mig hundarna när jag ska ut på min dagliga motionsrunda (1,5h löp/gång) och det räcker med motion för dom. De får såklart kortare promenader också under dagen.

Under våren fälls det en del päls men det får man ta när man väljer den rasen. Resten av året fälls det inte mycket, men borstar ändå regelbundet.

Eurasier är en väldigt vänlig och lättlärd ras, men en fast hand är viktigt för alla raser och läs på innan köpet. Det är, enligt mig som haft många olika raser, en perfekt familjehund och du/ni kommer ha enorm glädje av en eurasier i familjen.

• Rocknlollo

Jag kanske uttryckte min klumpigt. Det var inte att han nafsade efter barn som var "typiskt rasen" Utan att han är reserverad för barn. Det står på nätet och även uppfödarna hade sagt det när dom frågat. Dom har fött upp eurasier enbart i snart över 20 år.

och nej, jag anser inte att dom har misslyckats med honom. NU är han lydig och snäll mot alla. Men han gillar inte barn. Dom har haft ett rent helvete med honom. Envis som synden!

Sen är det som jag skrev i mitt första inlägg. Att man inte kan dra alla över en och samma kant. Men det är min erfarenhet av den raser iaf.

• KimJo

På så vis. Jag har ingen erfarenhet att någon vart reserverad mot barn men jag kan ju inte tala för alla eurasier heller.

Tråkigt att det är så för dom. Hade dom barn innan som skaffade hunden?

• Alis

Vi har en eurasiertik på åtta år. Med reservation för att vår tjej var lite knepig från start (vi insåg i efterhand att vi skulle ha valt en annan uppfödare med stabilare hundar, sånt tänker man inte alltid på som förstagångsköpare) så är hon precis så som vi trodde att hon skulle vara. Visst är hon reserverad mot besökare. Går hellre och lägger sig en bit bort och observerar istället för att flänga runt fötterna och hoppa upp.

Motionsmässigt så kräver hon nästan ingenting för att verka nöjd. Enkla promenader i omgivningen är fullt tillräckligt. Skulle vi få för oss att göra en fjällvandring skulle hon gärna hänga med på det också. Hon var i princip redan rumsren när hon kom till oss som valp och har aldrig tuggat på något.

Hon är inte överförtjust i våra barn (en nyfödd och en nästan tvååring) men har aldrig nafsat eller markerat mot dem trots att det har hänt att vår stora tjej varit lite hårdhänt någon gång. För det mesta går hon bara undan när det blir för högljutt eller jobbigt. När vi är utomhus leker hon gärna "tafatt" och busar med vår dotter.

Pälsen är väl nackdelen som jag ser det. Nu när hon fäller är det hår precis överallt. Jag menar verkligen överallt. Är man flitigare än oss med borsten kan man minimera hårmängden som hamnar överallt men man får ändå vara beredd på att leva med mer eller mindre päls överallt. 

• Rocknlollo
    KimJo skrev 2013-02-04 19:10:57 följande:
    På så vis. Jag har ingen erfarenhet att någon vart reserverad mot barn men jag kan ju inte tala för alla eurasier heller.

Tråkigt att det är så för dom. Hade dom barn innan som skaffade hunden?
    Nej dom har inga barn. Dom märkte det först när dom var ute på promenader. Mötte dom barn så drog han i kopplet och ville bort. Sen har vi kusiner som är små. Dom har han markerat mot genom att gläfsa och nafsa till. Dock låångt ifrån något farligt.

Det är klart att det kanske går att träna bort om hunden får leva med barn redan som liten. Det är ju en chansning.

Inget ont mot rasen men den passar nog inte alla. =)
  • Prinsessa88

Eurasier är en ras som är klassificerad som en trogen sällskapshund och det är viktigt för dem att få vara med sin flock och de är hundar som gärna följer med på olika aktiviteter. Alla svar på dina frågor om rasen finns på Ssk:s hemsida, gäller att läsa på rätt ställe. Intressant det du berättar som känner den "bångstyriga Eurasien", fäller hunden vit päls är det troligtvis ingen Eurasier då de inte får lov att vara vita, dock kan de ha vissa vita parti, men de ska inte fälla, då har ni blivit lurade eller ger fel mat o stimulans till hunden, men det här med att de skulle vara hyperaktiva och lätt bli varma o allt annat negativt du skrev så låter det som att din syster köpt en samojed. Eurasier kan vara i lite slyngelålder tills de är två år, det är viktigt att komma ihåg att de är tänkande hundar o alltså inga hundar för tröga människor. Att skaffa hund innebär att ändra sin livsstil, Eurasien tyr sig till pålitliga o handfasta människor, en bra ägare har inga problem med att fostra sin hund till att vara social med människor, stora som små, de är lättlärda o älskar att få lov att vara med. Underbara hundar men krävs rätt person bakom hunden för att det ska bli en bra hund, så är det med alla raser, så låter helt fantastiskt att du lyckats med din rottweilerblandning med tanke på hur du uttalar dig som hundmänniska.

• ewer

Har haft östsibiriska laikor tidigare som levt inomhus och har nu gått över till Eurasier.
    I jämförelse med laikan är en eurasier som "en fis i rymden" så jag förstår inte vart problemet ligger.
    Men en grundlydnad i bagaget och vanlig motion så är dom helt underbara hundar.Ledarskapet är viktigt vilken hund man än har, så det är väl bara att bestämma vilken som är herre/fru i huset. Hunden eller ledaren.
    Jag borstar min en gång varje dag och har aldrig hundhår i hemmet eller på kläderna.

• Sof15

Vi har en Eurasierkille som fyller 7 år i maj. Vi tog över honom från några vänner som ansåg att de inte längre hade tid för honom. Detta var sommaren -12 när han var 5 år.

Han är verkligen supersnäll och vi har aldrig haft några problem med honom och barn. Mina småkusiner och sambons syskonbarn brukar vara här och klappa och hålla på. När han har tröttnat så går han helt enkelt därifrån. Det är superviktigt att lära barnen att även hundar vill vara ensamma. Jag anser att det ska vara på lika villkor för hunden och barnen. 

Eurasier är en ras som inte är särskilt intresserade av människor, förutom den egna "flocken" och detta stämmer verkligen in på vår kille. Får vi besök av nya människor är han inte särskilt intresserad, han sniffar lite och går i regel sedan därifrån. Efter någon timme kanske han kommer fram och vill bli klappad. Människor han känner blir han dock jätteglad att träffa och vill då gärna gosa. Personligen tycker jag att det är en väldigt bra egenskap eftersom det är rätt skönt att slippa ha en hund som hoppar på allt och alla. De flesta jag träffat känner samma sak. Dock brukar jag alltid berätta detta och förklara det för nya människor eftersom folk inte är särskilt vana med sådana hundar och kan därför ta det som något "irriterat" beteende från hundens sida om han ryggar tillbaka när de vill klappa eller så. 

Motionsmässigt kräver han inte så mycket. Han är nöjd med korta promenader men han hakar gärna på längre promenader också.

Han fäller en del päls men han fäller oftast i "tovor" vilket gör att det är enkelt att plocka upp och bara slänga i papperskorgen.

Jag skulle absolut rekommendera Eurasier men som med alla stora hundar måste man vara medveten att det krävs en del när man ska uppfostra den. Men gör man det rätt från början och är konsekvent är det verkligen en toppenhund.

• Gäst202

Nu är det ju längesedan den här tråden startade...jag är lite nyfiken på hur det gick! Blev det en eurasier? Hoppas det har gått bra i alla fall. Det är aldrig lätt med valet av ras på en förstagångshund.

Hur det än har gått för dig, #babyMoi så vill jag ändå hävda att övriga förstagångsägare med samma fråga som du har haft, inte borde köpa en ras som uppfyller samtliga av följande kriterier:

1. Du känner inte till rasen sedan innan
    2. Ingen vän eller bekant har en
    3. Ägare till rasen säger "Du måste ha en fast hand, men det måste du ju med alla"

Som förstagångsägare är det viktigt att man läser på och förbereder sig, men har man ingen erfarenhet av hundar sedan innan är det väldigt svårt att naturligt gå in i rollen som "ledare". Därför tror åtminstone jag att det är viktigt att man väljer en ras och individ som ger utrymme för snesteg och är undergiven väldigt naturligt samt tycker det är kul med barn. Tänk också på storleken. Det är typiskt många stora hundar (t ex Grand Danois) att vara barnvänliga, snälla, lugna och undergivna men får man fel individ ur flocken vill man kanske inte stå med en 40 kilos valp som sliter sönder soffan... 

Kör på en west highland white terrier eller nåt. De brukar vara okej :-P (Men de brukar också drabbas av allergi en hel del...alltid är det nåt!)

PS. Inget negativt om eurasier, säkert en jättebra ras, har aldrig träffat någon :)

Svar på tråden Någon eurasier-ägare?