Någon eurasier-ägare?
Min syster har en hane på ca 1 år.
Dom har haft MYCKET jobb med honom. Nu beror det ju på hur ung hund ni vill ha. Dom tog "Dio" när han var 8 veckor.
Han har tuggat sönder det mesta. Han har energi till tusen och är alltid varm. Vill därför vara ute hela dagarna. Dom har en "matta" över hela golvet enbart bestående av Dios päls.
Han är livrädd för barn och har till och med nafsat efter dom. Det ska tydligen vara typiskt den rasen.
Dom har gått kurser och har han på dagis. Det är nog enbart tack vare det dom har någon koll på honom.
Själv har jag en blandras Rottweiler/amstaff. Det är två kända krävande raser. Jag har aldrig gått kurs med min hund. Han älskar allt och alla. Går ihop med små barn som andra djur. Han fäller minimalt då han har kort päls. Han är minst lika lydig som Dio, och det UTAN proffs hjälp.
Dio är världens goaste hund om du är vuxen och träffar honom regelbundet. Vad jag har förstått så tyr dom sig till få personer.
Nu är jag ingen expert, men jag har följ min syster på deras resa och jag skulle alla dagar välja min hund före deras. Hon har nästan gråtit blod över Dios envishet. Hon är less på att alla golven samt deras kläder och soffa konstant är fulla av vit päls. Oavsett hur mycket hon städar och borstar honom.
Har du aldrig haft hund innan så rekommenderar jag inte någon av dom raserna jag nämn ovan. Det är krävande bestämda hundar som kräver erfarenhet och en stark ledare som har tid för dom. Det är inga förstagångs hundar.
Nu kan man aldrig dra alla hundar över en och samma kant. Dom är egna individer med helt olika personligheter. Men då jag är STARKT emot slit och släng med djur så ska man inte chansa.