Inlägg från: Sof15 |Visa alla inlägg
  • Sof15

Någon eurasier-ägare?

Vi har en Eurasierkille som fyller 7 år i maj. Vi tog över honom från några vänner som ansåg att de inte längre hade tid för honom. Detta var sommaren -12 när han var 5 år.

Han är verkligen supersnäll och vi har aldrig haft några problem med honom och barn. Mina småkusiner och sambons syskonbarn brukar vara här och klappa och hålla på. När han har tröttnat så går han helt enkelt därifrån. Det är superviktigt att lära barnen att även hundar vill vara ensamma. Jag anser att det ska vara på lika villkor för hunden och barnen. 

Eurasier är en ras som inte är särskilt intresserade av människor, förutom den egna "flocken" och detta stämmer verkligen in på vår kille. Får vi besök av nya människor är han inte särskilt intresserad, han sniffar lite och går i regel sedan därifrån. Efter någon timme kanske han kommer fram och vill bli klappad. Människor han känner blir han dock jätteglad att träffa och vill då gärna gosa. Personligen tycker jag att det är en väldigt bra egenskap eftersom det är rätt skönt att slippa ha en hund som hoppar på allt och alla. De flesta jag träffat känner samma sak. Dock brukar jag alltid berätta detta och förklara det för nya människor eftersom folk inte är särskilt vana med sådana hundar och kan därför ta det som något "irriterat" beteende från hundens sida om han ryggar tillbaka när de vill klappa eller så. 

Motionsmässigt kräver han inte så mycket. Han är nöjd med korta promenader men han hakar gärna på längre promenader också.

Han fäller en del päls men han fäller oftast i "tovor" vilket gör att det är enkelt att plocka upp och bara slänga i papperskorgen.

Jag skulle absolut rekommendera Eurasier men som med alla stora hundar måste man vara medveten att det krävs en del när man ska uppfostra den. Men gör man det rätt från början och är konsekvent är det verkligen en toppenhund.

Svar på tråden Någon eurasier-ägare?