• MalinEddie

Ät det som serveras eller var utan..

Hur reagerar ni om ert barn vägrar äta den mat som serveras till middag? Gör ni kanske ytterligare en maträtt/andra tillbehör som barnet tycker om eller tänker ni som i rubriken ovan och tycker att barnet kan gå hungrigt i så fall? Eller något annat?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Ät det som serveras eller var utan..
  • jimbo82

Här gör vi en maträtt , om det inte är nån allergi inblandad

• WPmamman

De får plocka ut och äta de delar de gillar av maten. Jag ställer mig inte och lagar en till maträtt. Mätta brukar de bli då hungriga behöver de inte gå.

Är det en helt ny rätt ser jag till att det finns en snabb back up, det kanske inte är någon i familjen som gillar den.

• fortsätt paddla

Beror på vilket barn, vilken situation.
    Till en förkyld liten tvååring fixar jag något annat.
    Till min åttaåring som surpetar i maten gör jag absolut inget annat. Hon förstår mycket väl att äter jag inte ( något iallafall ) så går jag hungrig.
    Femåringen försöker jag prata med men blir det lite till maten kan hon få en frukt lr annat senare.
    Har ingen absolut regel;)

• Nelia82

Här kör vi oftast med varannan-dag-mat... Alltså, varannan dag lagar vi lite bättre, nyttigare och mer genomtänkt mat som barnen för det mesta bara pillar i alt. vägrar äta av, och varannan dag gör vi "barnmat", typ pasta, köttbullar, panerad fisk, pannkakor, blodpudding m.m... På så vis vet vi att de äter hyffsat ok med mängd någorlunda jämnt fördelat samt att vi serverar annan mat som är bra att de lär känna på matbordet.

• Galantea

Beror på situationen. Är det en tjurig 3-åring som vägrar äta just för att kan vägra så gör jag inget annat utan då får han vänta till nästa mål alt få en frukt till mellanmål. Är det så att jag väldigt gärna vill äta något som jag vet att han inte äter, som tex bruna bönor, gör jag makaroner till honom ist.

• cosinus

Vi lagar en maträtt.

Vill de ha så behöver de inte smaka men de får inget annat.

Vi äter kring 17-17:30 och så äter de kvällsmat kring 18:45 så det är ju ingen längre stund att gå om de inte blir mätta.

Men det finns ju nästan alltid pasta, potatis eller ris som alla äter. Lagar vi något som inte innehåller något av detta så har vi morotsstavar, en rejäl sallad och ibland till soppa smörgås och då finns det alltid något de äter lite av.

Idag hade jag gjort en maträtt jag vet att 2 av 4 barn bara petar i men då hade jag till det gjort en rejäl sallad och dessutom slängt i lite caschewnötter (hur det nu stavas) och ingen har du klagat på hunger innan kvällsmaten.

• Queenie70

Skulle aldrig tvinga mitt barn att äta nåt jag vet att han verkligen inte gillar. Om det bara är vanligt gnäll så får han skylla sig själv om han blir hungrig sedan. Jag tycker det är rena rama tortyren att antingen tvinga ett barn att äta nåt han tycker är asläbbigt eller att låta honom vara hungrig.

• Queenie70
    cosinus skrev 2013-01-28 19:38:26 följande:
    Vi lagar en maträtt.

Vill de ha så behöver de inte smaka men de får inget annat.

Vi äter kring 17-17:30 och så äter de kvällsmat kring 18:45 så det är ju ingen längre stund att gå om de inte blir mätta.

Men det finns ju nästan alltid pasta, potatis eller ris som alla äter. Lagar vi något som inte innehåller något av detta så har vi morotsstavar, en rejäl sallad och ibland till soppa smörgås och då finns det alltid något de äter lite av.

Idag hade jag gjort en maträtt jag vet att 2 av 4 barn bara petar i men då hade jag till det gjort en rejäl sallad och dessutom slängt i lite caschewnötter (hur det nu stavas) och ingen har du klagat på hunger innan kvällsmaten.
    Vaddå? Först middag vid halvsex och sedan vad (kvällsmat???) En dryg timme senare??
  • Alexi

haha, det händer typ var och varannan dag här att något av barnen inte äter något alls av middagen. Fyraåringen har blivit bättre, numera kan hon i alla fall smaka något och vi serverar ju aldrig enbart sådant som vi vet att hon inte äter, men tvååringen har bara lekt med maten till middagarna sista veckorna.

Skulle ju aldrig göra annan mat då men däremot erbjuda någon frukt eller så en stund senare.

Svar på tråden Ät det som serveras eller var utan..