• Anonym

cytotec

någon som vill dela med sig om positiva saker om cytotec.. 
    ni som gjort kirurgisk abort-.... 

• Svar på tråden cytotec
  • Kasperina

Jag fick cytotec (oralt) inför en skrapning. Skulle ta 3 tabletter men tog bara en efter att ha läst att blodtrycksfall är en vanlig biverkning. Jag kom till sjukhuset 20 minuter efter att ha tagit tabletten och då kunde jag knappt gå. Vinglade iväg till akuten där de konstaterade att jag hade ett bt på 70/40 och gav mig dropp och morfin. Jag var iofs fastande då med eftersom jag skulle sövas.
    Förmodligen inte vad du vill höra, men viktigt att veta att det är en känd biverkning! 

• Hannah76
    Anonym skrev 2013-01-28 21:01:17 följande:
    Nej jag ska föra upp 1 tablett i slidan. Har gjort en abort för längesen och då skulle jag svälja två tabletter.. funderade om det är samma som jag ska ta nu... hade varit skönt o veta då jag vet hur min kropp reagerade på dessa... är så orolig att börja stört blöda och svimma och få sjukt ont som så många verkar få....
    Jag har gjort en medicinsk abort och då petade jag upp två Cytotec, det tog ca en timme innan jag fick sammandragningar.
  • Anonym

Hmm... känns inte så tryggt då jag är 13 mil från sjukan... 

• Anonym

Varför får vissa fler cytotec och jag bara 1 ?

• Anonym

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 person av 10): Hudutslag, diarré

Vanliga (kan förekomma hos fler än 1 person av 100): Huvudvärk, yrsel, buksmärta, illamående, gasbildning, sura uppstötningar, kräkningar samt förstoppning.

Mindre vanliga (kan förekomma hos färre än 1 person av 100): Kramp i livmodern, menstruationsstörningar, småblödningar, feber.

Sällsynta (kan förekomma hos färre än 1 person av 1000): Riklig menstruation, smärtsamma menstruationer.

står inget om blodtrycksfall ??? 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 21:10:03 följande:

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 person av 10): Hudutslag, diarré

Vanliga (kan förekomma hos fler än 1 person av 100): Huvudvärk, yrsel, buksmärta, illamående, gasbildning, sura uppstötningar, kräkningar samt förstoppning.

Mindre vanliga (kan förekomma hos färre än 1 person av 100): Kramp i livmodern, menstruationsstörningar, småblödningar, feber.

Sällsynta (kan förekomma hos färre än 1 person av 1000): Riklig menstruation, smärtsamma menstruationer.

står inget om blodtrycksfall ??? 

Och detta hanslar ju om när man tar denna medicin mer än en endaste gång..

Vid en medicinsk abort så är det ju Cytotec som gör att allt kommer ut, det behövs ju inte för dig. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 21:19:30 följande:
    Och detta hanslar ju om när man tar denna medicin mer än en endaste gång..

Vid en medicinsk abort så är det ju Cytotec som gör att allt kommer ut, det behövs ju inte för dig. 
    vad menar du
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 21:25:22 följande:
    vad menar du

Att du "bara" ska ta en tablett, beror nog på att du ska göra en kirurgisk inte en medicinsk abort.

Och biverkningar finns ju på alla  läkemedel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 21:30:03 följande:

Att du "bara" ska ta en tablett, beror nog på att du ska göra en kirurgisk inte en medicinsk abort.

Och biverkningar finns ju på alla  läkemedel.
    Så det blir inte alls samma som för dom som ska göra en medicinsk ? eftersom jag bara ska ta en tablett?
  • kattm

Jag har inte gjort abort men däremot fått avbryta en graviditet som hade stannat av (missed abortion som dessutom var ofostrig). Det motsvarar en medicinsk abort. Då fick jag svälja tre cytotec. Du som ska göra en kirurgisk abort ska ta en tablett vaginalt, för att mjuka upp tappen. Biverkningarna från FASS gäller ju nu också, men är kanske mer riktade till de patienter som tar cytotec som magsårsmedicin. Vid abort tar man ju så höga doser just för att man eftersträvar biverkningarna som får livmodern att dra ihop sig och stöta bort slemhinnan. Kommer du att vara ensam när du tar tabletten, eller finns det någon i din närhet som kan hålla ett öga på dig efter att du svalt den? Då kanske du känner dig tryggare? Hoppas att allt går bra.

• Anonym
    kattm skrev 2013-01-28 21:44:42 följande:
    Jag har inte gjort abort men däremot fått avbryta en graviditet som hade stannat av (missed abortion som dessutom var ofostrig). Det motsvarar en medicinsk abort. Då fick jag svälja tre cytotec. Du som ska göra en kirurgisk abort ska ta en tablett vaginalt, för att mjuka upp tappen. Biverkningarna från FASS gäller ju nu också, men är kanske mer riktade till de patienter som tar cytotec som magsårsmedicin. Vid abort tar man ju så höga doser just för att man eftersträvar biverkningarna som får livmodern att dra ihop sig och stöta bort slemhinnan. Kommer du att vara ensam när du tar tabletten, eller finns det någon i din närhet som kan hålla ett öga på dig efter att du svalt den? Då kanske du känner dig tryggare? Hoppas att allt går bra.
    Ska bara föra upp 1 tablett i slidan.... har min sambo hemma.. men är ändå orolig.
    ska vara på sjukan kl 7... och ska ta tabletten kvällen före... hur pass länge kan man vänta? tror du det går bra om man skulle ta den mellan 1-3 ???
  • Anonym

Någon som vet om man kan äta något innan man tar tabletten??

• BELLAm2

Jag känner spontant att med din oro och med tanke på avståndet till sjukhus så bör du vara där redan när du tar den.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 21:35:23 följande:
    Så det blir inte alls samma som för dom som ska göra en medicinsk ? eftersom jag bara ska ta en tablett?

Nej precis. Vid en medicinsk så står ju Cytotec för hela utdrivningen..
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 22:56:15 följande:
    Någon som vet om man kan äta något innan man tar tabletten??

Klart du kan äta  Eller ska du sövas?

• Anonym
    BELLAm2 skrev 2013-01-29 07:55:41 följande:
    Jag känner spontant att med din oro och med tanke på avståndet till sjukhus så bör du vara där redan när du tar den.

Det blir nog helt fel, eftersom hon fått ordination att ta den kvällen före. För att tappen ska bli mogen.
Svar på tråden cytotec