cytotec
någon som vill dela med sig om positiva saker om cytotec..
ni som gjort kirurgisk abort-....
någon som vill dela med sig om positiva saker om cytotec..
ni som gjort kirurgisk abort-....
Jag fick cytotec (oralt) inför en skrapning. Skulle ta 3 tabletter men tog bara en efter att ha läst att blodtrycksfall är en vanlig biverkning. Jag kom till sjukhuset 20 minuter efter att ha tagit tabletten och då kunde jag knappt gå. Vinglade iväg till akuten där de konstaterade att jag hade ett bt på 70/40 och gav mig dropp och morfin. Jag var iofs fastande då med eftersom jag skulle sövas.
Förmodligen inte vad du vill höra, men viktigt att veta att det är en känd biverkning!
Hmm... känns inte så tryggt då jag är 13 mil från sjukan...
Varför får vissa fler cytotec och jag bara 1 ?
Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 person av 10): Hudutslag, diarré
Vanliga (kan förekomma hos fler än 1 person av 100): Huvudvärk, yrsel, buksmärta, illamående, gasbildning, sura uppstötningar, kräkningar samt förstoppning.
Mindre vanliga (kan förekomma hos färre än 1 person av 100): Kramp i livmodern, menstruationsstörningar, småblödningar, feber.
Sällsynta (kan förekomma hos färre än 1 person av 1000): Riklig menstruation, smärtsamma menstruationer.
står inget om blodtrycksfall ???
Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 person av 10): Hudutslag, diarré
Vanliga (kan förekomma hos fler än 1 person av 100): Huvudvärk, yrsel, buksmärta, illamående, gasbildning, sura uppstötningar, kräkningar samt förstoppning.
Mindre vanliga (kan förekomma hos färre än 1 person av 100): Kramp i livmodern, menstruationsstörningar, småblödningar, feber.
Sällsynta (kan förekomma hos färre än 1 person av 1000): Riklig menstruation, smärtsamma menstruationer.
står inget om blodtrycksfall ???
Jag har inte gjort abort men däremot fått avbryta en graviditet som hade stannat av (missed abortion som dessutom var ofostrig). Det motsvarar en medicinsk abort. Då fick jag svälja tre cytotec. Du som ska göra en kirurgisk abort ska ta en tablett vaginalt, för att mjuka upp tappen. Biverkningarna från FASS gäller ju nu också, men är kanske mer riktade till de patienter som tar cytotec som magsårsmedicin. Vid abort tar man ju så höga doser just för att man eftersträvar biverkningarna som får livmodern att dra ihop sig och stöta bort slemhinnan. Kommer du att vara ensam när du tar tabletten, eller finns det någon i din närhet som kan hålla ett öga på dig efter att du svalt den? Då kanske du känner dig tryggare? Hoppas att allt går bra.
puff
Någon som vet om man kan äta något innan man tar tabletten??
Jag känner spontant att med din oro och med tanke på avståndet till sjukhus så bör du vara där redan när du tar den.