• Anonym

äta halvrått nästan helrått fläskkött och dylikt

halloj, jag har en bekant som knappt låter bacon och fläsk samt allt annat i köttväg nudda stekgärnet. hon säger att det är för barnens skull, dem tycker tydligen inte om genomstekt mat. höll på att spy när jag såg barnen äta det.
    så nu undrar jag om det finns fler som har samma inställning till kött, griskött då alltså. kan man inte bli sjuk?  

• Svar på tråden äta halvrått nästan helrått fläskkött och dylikt
  • Anonym

Är det rimmat på riktigt och inte fuskrimmat så är det helt okej att äta det som det är.

• Anonym

Klart man kan bli sjuk. Det finns ju en anledning till att man rekommenderar gris att genomstekas.

• Margaux

Griskött kan ju innehålla trikiner så det hade jag nog inte velat äta rått nej......

• Anonym
    Margaux skrev 2013-01-29 18:44:35 följande:
    Griskött kan ju innehålla trikiner så det hade jag nog inte velat äta rått nej......
    Nej, det finns inte trikiner i det kött som säljs i affären.
  • Anonym
    Margaux skrev 2013-01-29 18:44:35 följande:
    Svenskt griskött? Är du säker? Så här säger dom som vet:

www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/trikinos/

Det är inga problem att käka rimmat fläsk eller bacon, nästan rått, om det kommer från svenska grisar.
  • Margaux
    Anonym skrev 2013-01-29 18:45:29 följande:
    Nej, det finns inte trikiner i det kött som säljs i affären.
    Man har inte hittat trikiner sedan 1994 men det betyder inte att det inte kan finnas...... MEn vill du chansa så är väl det upp till dig!
  • Anonym

Livsmedelsverket rekommenderar att man genomsteker griskött på grund av risk för trikiner och salmonella. Det är dock ovanligt att folk drabbas av detta i Sverige.

Men rent generellt kan man väl säga att malt kött är "farligare" än kotletter.

Jag hade nog inte oroat mig om jag vore dig, förutom att det kanske ser oaptitligt ut.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-29 18:47:44 följande:
    Svenskt griskött? Är du säker? Så här säger dom som vet:

www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/trikin...

Det är inga problem att käka rimmat fläsk eller bacon, nästan rått, om det kommer från svenska grisar.
    Sen vet vi väl inte om det verkligen är svenskt griskött som hon ger barnen? Eller att man alltid får det som står på paketet. Det myglas så mycket med maten att man inte vet vad man äter.
  • Anonym
    Margaux skrev 2013-01-29 18:48:35 följande:
    Man har inte hittat trikiner sedan 1994 men det betyder inte att det inte kan finnas...... MEn vill du chansa så är väl det upp till dig!
    Vet du hur vanligt det är med matförgiftningar efter julborden varje år? Och ändå utsätter sej folk för det... Visst är det konstigt? Varför ska man inte våga äta något som kan ge en mask som ingen har sett till i svenskt kött på 19 år?
Svar på tråden äta halvrått nästan helrått fläskkött och dylikt