• Anonym

äta halvrått nästan helrått fläskkött och dylikt

halloj, jag har en bekant som knappt låter bacon och fläsk samt allt annat i köttväg nudda stekgärnet. hon säger att det är för barnens skull, dem tycker tydligen inte om genomstekt mat. höll på att spy när jag såg barnen äta det.
    så nu undrar jag om det finns fler som har samma inställning till kött, griskött då alltså. kan man inte bli sjuk?  

• Svar på tråden äta halvrått nästan helrått fläskkött och dylikt
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-29 18:51:15 följande:
    Sen vet vi väl inte om det verkligen är svenskt griskött som hon ger barnen? Eller att man alltid får det som står på paketet. Det myglas så mycket med maten att man inte vet vad man äter.
    Vad spelar det för roll? Mamman bestämmer själv vad hon äter och serverar. Antagligen har hon bra koll på vad de käkar. Vad tycker du att ts ska göra? En socanmälan kanske?
  • Margaux
    Anonym skrev 2013-01-29 18:51:50 följande:
    Vet du hur vanligt det är med matförgiftningar efter julborden varje år? Och ändå utsätter sej folk för det... Visst är det konstigt? Varför ska man inte våga äta något som kan ge en mask som ingen har sett till i svenskt kött på 19 år?
    Ja vill man inte tänka på trikiner så kan man väl kanske tänka på salmonella? 
    Senast i 2012 återkallader 2 ton fläskkött från Axfood pga av salmonella.... 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Margaux skrev 2013-01-29 18:48:35 följande:
    Man har inte hittat trikiner sedan 1994 men det betyder inte att det inte kan finnas...... MEn vill du chansa så är väl det upp till dig!
    Menar du i kött då? Senaste smittan i Sverige upptäcktes 2004 om jag minns rätt, visserligen smittades personen i Bosnien (tror jag det var).
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • taquine

Personligen hade jag aldrig ätit ogenomstekt griskött eller gett det till min familj, möjligt det inte är farligt men jag litar inte helt på köttindustrin, sen för att inte tala om vad äckligt. Kräks  Halvrå fläskfile liksom....

• Margaux
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-01-29 19:01:07 följande:
    Menar du i kött då? Senaste smittan i Sverige upptäcktes 2004 om jag minns rätt, visserligen smittades personen i Bosnien (tror jag det var).
    Alltså, allt svenskt griskött testas innan salg. Så risken för trikiner i svenskt kött är nog lika med noll. Det hade väl i så fall berott på skadedjur som råttor och att testen av köttet gått fel. Men man har ju fortfarande salmonellarisken att tänka på. Jag fattar inte varför det är så livsviktigt att äta rå gris?

I Sverige har man funnit det i vildsvin bla. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-29 18:52:51 följande:
    Vad spelar det för roll? Mamman bestämmer själv vad hon äter och serverar. Antagligen har hon bra koll på vad de käkar. Vad tycker du att ts ska göra? En socanmälan kanske?
    Det spelar väl roll? Du utgår ifrån att mamman ger svenskt kontrollerat griskött. Det finns inget i tråden eller i trådstarten som backar upp det påståendet.

Man ska genomsteka gris är det generella rådet. Sen får denna mamma absolut ge sina barn vad hon vill, men eftersom ts är hennes vän så kanske hon borde påpeka att det inte alltid är säkert?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Margaux skrev 2013-01-29 19:09:18 följande:
    Alltså, allt svenskt griskött testas innan salg. Så risken för trikiner i svenskt kött är nog lika med noll. Det hade väl i så fall berott på skadedjur som råttor och att testen av köttet gått fel. Men man har ju fortfarande salmonellarisken att tänka på. Jag fattar inte varför det är så livsviktigt att äta rå gris?

I Sverige har man funnit det i vildsvin bla. 
    Jag är fullt medveten om det du skriver. Jag frågade om ditt årtal 1994, exakt vad "Man har inte hittat trikiner sedan 1994..." innebär.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Annsiss

Har hört av köttmästare att det är ofarligt att äta rått fläskkött men att det inte smakar bra och därför ska äta genomstekt

• Anonym
    Annsiss skrev 2013-01-29 19:19:12 följande:
    Har hört av köttmästare att det är ofarligt att äta rått fläskkött men att det inte smakar bra och därför ska äta genomstekt
    Bacon smakar gott när det inte är tillagat, men det beror på att det är rimmat!
  • Margaux
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-01-29 19:18:34 följande:
    Jag är fullt medveten om det du skriver. Jag frågade om ditt årtal 1994, exakt vad "Man har inte hittat trikiner sedan 1994..." innebär.
    Från SVA:
    Hos tamsvin har trikiner inte påvisats sedan 1994. Under åren har det slaktats drygt 3 miljoner grisar per år och alla har undersökts för eventuell förekomst av trikiner. 
  • Fsw

Jag tycker absolut inte att hon ska servera rått fläsk, ännu mindre till sina barn. Själv fick jag magont av att äta halvrått fläsk som min pappa lagade till. Den senaste tiden har det blivit allt mer populärt att tillaga carpaccio eller annat otillagat griskött. I olika forum har det framhållits att det är säkert att äta otillagat griskött eftersom köttet numera är trikinfritt. Det stämmer att köttet är säkert vad gäller trikiner men det finns andra risker med att äta otillagat griskött. Livsmedelverket avråder från att äta otillagat griskött. Griskött bör fortfarande vara genomstekt. Hetta upp maten till cirka 70°C. Bra hygien i samband med matlagningen är också viktig, så att bakterier inte förs över till ett livsmedel som inte ska värmas upp innan det äts. Orsaken till risken med otillagat griskött, är en bakterie som förekommer hos grisar, Yersinia Eneterocolitica. Grisarna kan ha bakterien i kroppen utan att själva bli sjuka. Bakterien kan bli farlig om den får chans att föröka sig i ett livsmedel som inte ska värmas upp innan det äts. Till skillnad från många andra bakterier förökar den sig bra i kylskåpstemperatur och kan bli ett problem i produkter med längre hållbarhet. Y. enterocolitica tål frysning och kan överleva i frysta livsmedel under längre tid - månader till år. Även om livsmedlet upprepade gånger tinas och fryses. Små barn upp till fyra års ålder är särskilt känsliga för matförgiftning på grund av Yersinia enterocolitica. Symtomen hos barn är oftast feber och diarréer som varar i ungefär två till tre veckor. Hos vuxna varierar symtomen mera. Det kan vara diarréer, kräkningar och magont men också halsont, feber, huvudvärk och ledinflammation. Hos framför allt vuxna kan följdsjukdomar i form av ledsmärtor (reaktiv artrit) eller knölros förekomma. Ledsmärtan kan bestå i över ett år. Denna komplikation drabbar främst personer med en specifik antigen uppsättning. Källa Livsmedelverket

Svar på tråden äta halvrått nästan helrått fläskkött och dylikt