• Alexi

Talar ni om för era barn att ni vill ha vuxentid på kvällen?

Jag undrar om ni är öppna och tydliga med era barn om att ni vill ha tid för er själva och varandra efter att barnen lagt sig på kvällen? Eller hur kan man förklara för ett barn varför man inte orkar sitta och vänta i evighet innan de somnar?

Min dotter är fyra och vi har alltid suttit hos henne på kvällarna tills hon somnar, vilket gått olika långsamt i perioder. Under hösten somnade hon rätt snabbt men vid nyår tog vi bort de mycket älskade napparna och därefter har det gått väldigt trögt. Det var ju värst första dagarna men hon saknar fortfarande napparna. Sista dagarna har dock läggningarna varit otroligt sega och ikväll ledsnade jag helt när jag suttit tyst i hennes säng i en timma utan att hon somnat. Då sa jag till henne att jag skulle gå därifrån för att jag kände att hon inte somnade i alla fall och att hon kanske blev störd av mig. Jag frågade om det var ok att jag gick och då nickade hon (ledande fråga dock så jag litar ju inte på svaret). Efter en liten stund (10-15 min) gick maken upp till henne och då var hon fortfarande vaken och dessutom ledsen. Efter kanske 10 min somnade hon, 1,5 timma efter att vi släckt lampan (vi hade läst böcker och pratat lite som alltid innan vi släckte).

Jag vill prata med henne imorgon om det här, om varför jag gick och försöka få fram vad som hände om möjligt. Men kan jag stå för att jag inte orkar sitta där med henne i 1,5 timme på kvällen, att jag vill göra annat osv? Eller låter det totalt hjärtlöst och egoistiskt? Tror barn i den här åldern att föräldern vill lägga all kvällstid på att sitta hos henne och bara går och lägger sig direkt sen?

Ska tillägga att hon inte är särskilt verbal när det handlar om känslor så hon har ofta svårt att förklara hur det känns osv.

• Svar på tråden Talar ni om för era barn att ni vill ha vuxentid på kvällen?
  • Mrs Karlsson

Det tar ju tid, att vänja sig utan nappen och jag tycker att ni kan unna henne det. Ta varannan kväll, om det känns bättre.

Jag tycker dock inte att det är okej att säga till henne att ni hellre är själva med varandra, hon är alldeles för ung. Jag skulle inte ens kunna säga det åt min 8-åring!

Härda ut, barn är barn.

• Alexi
    Mrs Karlsson skrev 2013-01-29 21:47:12 följande:
    Det tar ju tid, att vänja sig utan nappen och jag tycker att ni kan unna henne det. Ta varannan kväll, om det känns bättre.

Jag tycker dock inte att det är okej att säga till henne att ni hellre är själva med varandra, hon är alldeles för ung. Jag skulle inte ens kunna säga det åt min 8-åring!

Härda ut, barn är barn.
    vi tar självklart varannan kväll!

Och självklart har vi haft extra tålamod med läggningarna nu, framför allt första veckorna. Men nu när det gått en månad och plötsligt blir extremt långdraget så är det svårt.

Men hur ska jag förklara för henne varför mitt tålamod inte håller då? Jag vill imorgon kunna prata med henne om varför läggningen blev jobbig och varför jag gick därifrån.
  • Alexi
    Mariohn skrev 2013-01-29 21:55:25 följande:
    Jag säger till min treåring när det är nog. Det är inte svårare än så. 
    Vad säger du då menar du och i vilket läge? Problemet här är ju att hon har svårt att somna av någon anledning, det är ju inte så att hon jäklas med mig. Men tålamodet håller inte ändå.
  • FOA

Jag säger att jag måste diska/stryka/sätta på en tvätt vilket oftast är sant.

• Mrs Karlsson
    Alexi skrev 2013-01-29 21:53:05 följande:
    vi tar självklart varannan kväll!

Och självklart har vi haft extra tålamod med läggningarna nu, framför allt första veckorna. Men nu när det gått en månad och plötsligt blir extremt långdraget så är det svårt.

Men hur ska jag förklara för henne varför mitt tålamod inte håller då? Jag vill imorgon kunna prata med henne om varför läggningen blev jobbig och varför jag gick därifrån.
    Du kan inte förklara för en 4-åring att du vill ha ensamtid och förvänta dig att hon ska acceptera det. Hon förstår nog inte riktigt innebörden hur väl du än förklarar, det enda hon hör är att du vill vara ensam, utan henne.

Jag är ensam varannan vecka då sambon jobbar borta, vi tar varannan kväll då han är hemma men då jag är själv är det bara att bita ihop och se glad ut. Förvänta dig ingen ensamtid utan gå in i nattningen med att du inte kommer därifrån förrän du själv behöver lägga dig, det underlättar!

Skadar det förhållandet, anlita barnvakt en kväll i månaden och rå om varandra!
  • Alexi
    Mrs Karlsson skrev 2013-01-29 22:05:37 följande:
    Du kan inte förklara för en 4-åring att du vill ha ensamtid och förvänta dig att hon ska acceptera det. Hon förstår nog inte riktigt innebörden hur väl du än förklarar, det enda hon hör är att du vill vara ensam, utan henne.

Jag är ensam varannan vecka då sambon jobbar borta, vi tar varannan kväll då han är hemma men då jag är själv är det bara att bita ihop och se glad ut. Förvänta dig ingen ensamtid utan gå in i nattningen med att du inte kommer därifrån förrän du själv behöver lägga dig, det underlättar!

Fast ärligt, om läggningarna normalt sett innebär att båda barnen sover kl 20 senast och jag som ikväll sitter fortfarande där 20.30, då förstår jag inte hur jag mentalt ska kunna ställa in mig på att det är det normala.

Det har inte med förhållandet och oss att göra, det är JAG som räknar med att kvällen ska kunna se ut på ett visst sätt och blir rätt irriterad när jag ser hur det går åt skogen och jag inte har en aning om varför.
  • Raggarmunk

för mig funkade de jättebra med att säga godnatt och sen lämna rummet direkt, å när någon av barnen började
    bråka så sa jag bara att det var mammatid så dom fick lov att sova.

Inte tog någon av barnen skada av det och jag fick lite ensamtid på kvällen.
    skulle jag hålla på att springa ut å in hela tiden så skulle barnen göra allt för att hålla sig vakna
    och vilja att jag kom hela tiden.       

• skogsvitter

Har aldrig någonsin sagt att vi måste ha "vuxentid" men däremot att jag faktiskt har saker att göra, typ disk, tvätt, gå på toaletten, osv. Så har vi kört från ca 2-2½ års ålder om det är så att läggningarna drar ut på tiden.

• skogsvitter
    Mrs Karlsson skrev 2013-01-29 22:05:37 följande:

Jag undrar lite vad du egentligen tror att en 4-åring förstår..? Alltså du verkar ha osedvanligt låga tankar om så här stora barn. Ingen vinner på att man spelar martyr, varför i hela fridens dagar skulle man offra hela kvällarna för att sitta och stirra på en 4-åring?!
Svar på tråden Talar ni om för era barn att ni vill ha vuxentid på kvällen?