• Ivanta

    Någon som har erfarenhet av Whiskas blötmat?

    Jag köpte en menybox med Whiskas blötmat.
    Öppnade en påsen i högen och hällde upp i två skålar till mina katter.

    De som slukar det mesta, totalvägrade utan att knappt ha luktat på den.

    Jag gick iväg en stund och kom tillbaka och känner värsta lukten. Det är kattmaten som luktar riktigt äckligt! Hällde ut det och testade en ny påse som luktade exakt lika äckligt.

    Har faktiskt aldrig varit med om någon kattmat som luktat så äckligt. Någon av er, som vet om de luktar mycket, eller kan det vara så att det är något galet med just det paketet jag köpte?

    Skulle ni reklamera?   

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Whiskas blötmat?
  • Birmafröken

    Det stämmer att Whiskas blötmat har en ganska stark och speciell lukt. All helfodersblötmat är dock bättre än torrfoder, så om katterna gillar Whiskas blötmat är det faktiskt helt ok mat.

    Mina katter vill ha variation på blötmaten och just nu är de inne i en period då Whiskaspåsarna (med sås) tydligen är godast.. Mina slickar först upp såsen och tar bitarna lite senare. Mosar jag ihop det vill de inte äta alls.

  • Ivanta

    Jag ger mina Eukanuba som basfoder, sen får de nån form av blött när jag äter middag. Blandar friskt för att det inte ska bli tjatigt. Funkar bra :).

  • Ivanta

    Jag läste på förpackningen och innehållet = 4% kött? Är inte det jäkligt lite?

  • Ivanta
    nemo1 skrev 2013-01-30 19:36:45 följande:
    Om katterna bara vill åt sås/gele så mosa bitarna och blanda ihop allt.
  • MaryCaroline
    Ivanta skrev 2013-01-30 20:01:33 följande:
    Jag läste på förpackningen och innehållet = 4% kött? Är inte det jäkligt lite?
    De flesta innehåller väldigt lite... Ska man ha med mer kötthalt ska man köpa Mjau kött eller Sheba Fine Collection, om jag inte ser fel : www.kattstatus.se/sida108.html

     
  • MaryCaroline
    MaryCaroline skrev 2013-01-30 20:21:49 följande:
    De flesta innehåller väldigt lite... Ska man ha med mer kötthalt ska man köpa Mjau kött eller Sheba Fine Collection, om jag inte ser fel : www.kattstatus.se/sida108.html

     
    Mjau kött: Kött och köttbiprodukter (gris 34%, kyckling 11%, nöt 7%), mineraler.

    Sheba Dome skulle det vara, skrev fel: Kycklingbröstfilé: Kyckling (min. 45% inkl. min. 26% kycklingbröst), tapioca starch.

    Tonfiskfilé: Fiskfilé (min. 45% inkl. Min. 4% tonfiskfiléer), tapioca starch.


    Anka & Kycklingbröstfilé: Kycklingbröst (min. 30%), ankbröst (min. 4%), tapioca starch.


    Havsmatfilé: Bonito (min. 45%), havsmat (min. 4% mix av calamari och musslor), tapioca starch.


  • nemo1
    Ivanta skrev 2013-01-30 20:01:33 följande:
    Jag läste på förpackningen och innehållet = 4% kött? Är inte det jäkligt lite?
    Du måste räkna om, 4% stämmer inte. Icejossan kan förklara för dig, hon är duktig på sånt.
  • MaryCaroline
    nemo1 skrev 2013-01-30 21:03:00 följande:
    Du måste räkna om, 4% stämmer inte. Icejossan kan förklara för dig, hon är duktig på sånt.
    Räkna? Vad är det man ska räkna? :)
  • Birmafröken
    MaryCaroline skrev 2013-01-30 21:27:00 följande:
    Räkna? Vad är det man ska räkna? :)

    Blötmat innehåller över 80% vatten. Av de kött och köttbiprodukter som finns med brukar bara själva smaken specifieras. Som jämförelse innehåller Mjau oxlever i tetra t.ex. minst 4% oxlever, och Whiskas portionsförpackning oxkött i sås innehåller enligt förpackningen 4% oxkött.
  • Ivanta
    tjofräs skrev 2013-01-31 07:54:31 följande:
    Jag tycker blötmat luktar rätt gitt! Jag
    Jag med, men INTE dessa
  • Miss Blue

    Min katt tycker inte om whiskas i någon form. Jag köper Mjau, räkfrossa, torrfoder. Sen får hon en "mums" Tungan ute varje dag, en Gourmet, hon älskar dem och vet alltid att hon ska få en på morgonen. Katt

  • tjofräs

    Mäh jag hade ju skrivit mer!
    Bland annat skrev jag att mjaus kattungemat luktar dåligt liksom, som härsket nästan. Jag köpte från flera olika affärer för de behövde kattungemat här hemma, men det slutade med att jag köpte nåt annat märke än mjau, det var nog typ whiskas. Ingen av katterna åt mjaus!

  • anna8878

    Jag använder Whiskas, Pussi, mfl. till min katt. Och nog för att det kanske inte luktar godis så har det ändå luktat okej. Och min kisse har slukat det. Det hon inte vill ha är COOP, eller eldorado då det luktar och är äckligt. Så det får hon inte. Men jag tror inte att den Whiskas som du köpte var helt okej. Så ska det inte vara, jag skulle kontaktat Whiskas och berättat.

  • Karin 748

    Katterna (tre stycken) har alla kräkts av Wiskas. Ingen har kunnat äta deras blötmat. Mjau har däremot gått jättebra likaså de flesta andra märkena. 

  • cattus

    Är det någon variant som innehåller fisk så luktar de oftast mer,,,

    Vill man ge våtmat som inte innehåller en massa spannmål eller biprodukter(både kött- och vegetabiliska) så gå till en djuraffär och se vad de har i sitt sortiment. Där finns faktiskt personal att fråga också..

    Som med det mesta annat, man får vad man betalar för.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Whiskas blötmat?