• Anonym (Tjockis)

Vikt för att våga börja springa?

Jag är rejält överviktig men har jobbat hårt med viktnedgång sista året och gått ner över 20 kg. Jag skulle vilja få bättre kondition och forma kroppen och skulle därför gärna vilja testa att börja jogga till våren, hade tänkt följa ett sånt där program där man lär sig springa 5 km i sträck, körde ett sånt för tio år sedan med bra resultat. Jag har inte vågat springa på länge pga övervikten, rädd att skada knän och leder. Någon som har någon uppfattning hur lätt man måste vara för att våga testa det? Nu ligger jag på BMI 30 ganska precis men hoppas fortsätta nedåt hela tiden.

• Svar på tråden Vikt för att våga börja springa?
  • Anonym

Jag tycker du kan våga springa nu. Spring långsamt, lyssna på kroppen, lägg in gåvila i passen och återhämta ordentligt. Köp BRA dämpade skor. Det är viktigt när man är överviktig.

Du kan också testa att springa på löpband som är mjukare än asfalt om du vill mjukstarta lite. 

• Anonym

Jag tror inte att det är några problem, såvida du inte har ont i knäna. Börja med att gå, öka sedan takten, och prova sedan att jogga lite. Låt det ta tid, stressa inte. Ta det lugnt hela tiden, så att du inte får ont. Efterhand som du går ner fler kilon kommer du att orka mera.

• Emmut

Jag skulle nog tippa på att man ska vara inom ramen för normalviktig om man inte rådgör med en läkare innan. Väldigt lätt att få belastningsskador o. Dyl. finns skonsammare sätt att konditionsträna tills man gått ner några kilo till.

• Aileen Allannah

Se framför till att du har riktigt bra skor, prova ut dem i en sportbutik med kunnig personal. Prata med din läkare och hör efter om det finns några hinder för att du ska börja springa, se till att din bålmuskulatur är tillräckligt stark (plankan är en bra träning för att stärka!), och ta det väldigt försiktigt. Kul att du känner dig taggad!

• Mr Espresso

Jag joggar mycket och har tränat hela mitt liv och måste faktiskt börja med att berömma din viktnedgång hittills! Som det redan skrivits i tråden så är bra joggingskor viktigare än många tror, så gå till typ löplabbet där de filmar dig när du går/springer på ett löpband.
    Börja med raska promenader och öka sen stegvist till du känner dig redo. Spring/gå helst i ett barkspår i början för asfalt sliter på benhinnor om du är otränad!

Lycka till 

• duntäcke

Bra jobbat! 
    Det tror jag inte borde vara några problem. När jag började springa så var jag väldigt försiktig, sprang rätt långsamt och gick när jag blev trött, var ute kanske en halvtimme åt gången. Nu kan jag springa mycket längre och fortare, men jag tror aldrig att jag hade fortsatt om jag pressade mig själv för hårt. :)
    Lycka till! 

• Anonym (Tjockis)

Tack för alla svar! Någon direkt läkarkontakt har jag inte så där kommer jag nog inte kolla något men jag ska ta fasta på det ni säger om bra skor. Jag hade nog tänkt att de jag har duger men jag kanske faktiskt borde satsa på ett par nya som är helt anpassade efter mig just nu.

plankan kör jag faktiskt lite då och då just nu för att platta till magen.

Och rådet om att hålla sig till mjukare underlag ska jag också ta fasta på.

Tack igen alla!

Svar på tråden Vikt för att våga börja springa?