• Lijkan

Fickpengar till Teneriffa

Hur mycket pengar behövs som fickpengar (på ett ungefär) till en veckas semester på Teneriffa? Frukost får vi på hotellet. Någon som har något tips? :)

• Svar på tråden Fickpengar till Teneriffa
  • Lijkan
    elinaehn skrev 2013-01-31 10:16:27 följande:
    Zoo är toppen där. Kolla schemat noga så ni får in alla shower! Pengar. Jo det går åt mycket matpengar för det är dyrt, som att äta på restaurang hemma. Men kan ni inte ha extra på visakortet o ta ut i automat vid behov? Vi åkte ut på båt o såg delfiner också. Det var fantastiskt!
    Ja, det såg ut att vara sevärt, vi funderar även på äventyrsparken där man är i trädtopparna och härjar :) Vi har tänkt ha med visakortet också, men det kostar så mycket extra att ta ut i automaterna där läste jag.

Funderar på att växla in 3000kr innan vi åker så jag har det kontant. Sen får sambon ta ut den summan han vill.. Kanske jag som har övertro på hur länge pengarna räcker :P Åkte på interrailresa en månad 2010 och klarade mig på 10 000kr då under hela tiden!.. så därför låter 7000 och uppåt väldigt mycket i mina öron för en vecka bara. 
  • Looloo97
    Lijkan skrev 2013-01-31 10:11:13 följande:
    Det är bara jag och sambon, frukost ingår, men annars är det äta ute. Utflykter har vi tänkt hinna med, gå på det där zoo't, men annars är det mest kika runt på byggnader och ligga på stranden och må gott. Kanske en öl till maten, inte mer än så. Men att lägga ca €150/daglåter lite väl extremt? lägger vi inte ens ut per dag hemma även om vi äter ute både lunch och middag... 
    Jag visste inte hur många ni var när jag skrev inlägget, trodde ni var en familj och inte ett par Flört
    Ta inte med för lite pengar, att tro att man bara gör av med lika mycket som hemma så får man väldigt tråkigt.
    3000 kr blir bara drygt 400/dag och då finns inte utrymme för något annat än det nödvändigaste, enkel lunch och middag och en glass... Inträdet till det där zoot går säkert på 300 spänn, nästan hela dagskassan och då ska ni äta och fika mm där också...
    Man kommer vilja ta en läsk eller öl på stranden och dessutom kostar solstolarna om man inte vill ligga i sanden.
    Man ska åka buss kanske taxi och att äta ute kostar betydligt mer än att handla på ICA hemma och laga själv. 

Nu kanske ni inte har gemensam ekonomi utan varsin reskassa, har du tur så bjuder han på det mesta då räcker nog 3000 Skrattande 
  • Lijkan
    Looloo97 skrev 2013-01-31 10:25:53 följande:
    Jag visste inte hur många ni var när jag skrev inlägget, trodde ni var en familj och inte ett par Flört
    Ta inte med för lite pengar, att tro att man bara gör av med lika mycket som hemma så får man väldigt tråkigt.
    3000 kr blir bara drygt 400/dag och då finns inte utrymme för något annat än det nödvändigaste, enkel lunch och middag och en glass... Inträdet till det där zoot går säkert på 300 spänn, nästan hela dagskassan och då ska ni äta och fika mm där också...
    Man kommer vilja ta en läsk eller öl på stranden och dessutom kostar solstolarna om man inte vill ligga i sanden.
    Man ska åka buss kanske taxi och att äta ute kostar betydligt mer än att handla på ICA hemma och laga själv. 

Nu kanske ni inte har gemensam ekonomi utan varsin reskassa, har du tur så bjuder han på det mesta då räcker nog 3000 Skrattande 
    :D Jaa, jag får snåla på karln! 
    Det som är bra om vi tar med oss mer än vad vi gör av med så förlorar vi ju inget på det när vi växlar tillbaka till SEK igen.. eller tänker jag fel nu? Får nog ta och kolla upp priser på zoo osv och göra en ungefärlig uträkning och plussa på en extra 1000kr!  
  • Maria222

Vi har precis varit där i en vecka. Två vuxna och två barn (3 och 5 år). Frukostbuffe ingick i hotellpriset.

Vi åt enklare lunch hemma och finare mat på restaurang varje kväll. Köpte glass, snacks och lyxigt fikabröd dagligen. Besökte djurparken. Shoppade kläder. 

Totala summan för vår vecka ca 5000 kr.      

• Lijkan
    Maria222 skrev 2013-02-04 19:04:27 följande:
    Vi har precis varit där i en vecka. Två vuxna och två barn (3 och 5 år). Frukostbuffe ingick i hotellpriset.

Vi åt enklare lunch hemma och finare mat på restaurang varje kväll. Köpte glass, snacks och lyxigt fikabröd dagligen. Besökte djurparken. Shoppade kläder. 

Totala summan för vår vecka ca 5000 kr.      

tack för svar! :) då borde min egna uträkning på 3000kr räcka rätt bra..
  • Maria222
    Lijkan skrev 2013-02-04 19:23:14 följande:

tack för svar! :) då borde min egna uträkning på 3000kr räcka rätt bra..

Ja det låter helt rimligt!

Vi hade med oss 6000:- men växlade tillbaka en tusenlapp när vi kom hem.

Man kan leva gott utan att för den delen vara korkad. Ska man tex köpa glass kan man välja supermarket istället för glassståndet på stranden (exakt samma glass och en skillnad på ca 20 meter, och 20 kr billigare). 

• Lijkan

Hej hej, nu är jag hemma i Sverige igen. Kan meddela att jag klarade mig fint på 2500kr, sambon likaså. Då åt vi lunch och middag ute varje dag, plus att jag köpte lite bebiskläder och en väska. Och sambon köpte kläder till sig själv och whisky. Jag hade även kvar 10€ när vi kom till flygplatsen när vi skulle hem igen.

• Lijkan

Jo, och ZOO gick vi på, 33€ för en person, testade även på fiskspa 8€ för en person.

• matulda

Gammal tråd men vill ändå svara eftersom vi nyss varit där. Det är typ fem år sedan sist och det HAR blivit mycket dyrare. Dock är semester semester och du spenderar alltid mer än du tror. Läder är fortfarande billigare än i Sverige, om jag hade haft plats i resväskan hade jag köpt flera par skor och stövlar  för 20 euro paret ;) Likaså om du hittar rebajas (rea) på kläder. Då kan du göra fynd!

Restauranter är lite billigare än hemma men räkna med 10-15 euro per måltid + dryck, alkoholhaltiga drycker är billigare än läsk. Pommes, potatis, ris är oftast tillbehör så även om maten i sig kostar 5-10 euro måste du lägga till 3-5 euro om du vill ha ex pommes till. Bröd ställs fram men om du äter det kostar det. De mer seriösa frågar om du vill ha bröd men säger inte att det kostar ett par euro. Samma sak med såser, i vissa fall ställer de fram såser som kostar om du tar av dem. Enklare mat, typ lunch eller frukost är billigare än hemma, där kan du komma undan med fem euro per person.

Affärerna lönar sig att gå en bit och hitta en större supermarket där det blir billigare men längre att bära på tunga saker som vatten, läsk, öl etc. Priserna i affären är också lite billigare än hemma beroende på vad du handlar. Bröd är billigare, 45 cent för en stor baguette, läsk och chips är ungefär samma, om inte till och med lite dyrare, åtminstone tycker jag att en påse chips för 2,50-3 euro är dyrt ;)

Krogen är billigare än hemma så vill du festa ska du gå till typ veronicas i las americas. Där har de alltid "erbjudanden" med drinkar och shots för fem euro per person. Är ni fler än två får ni även en flaska med "champagne" inkluderat. Men vill du bara ha öl eller vin är det ungefär samma pris som på restauranterna (2,50-3 euro per styck).

Summa summarum, vi var där, två personer, i två veckor, spenderade 1100 euro, då åt vi ute två gånger per dag, hyrde bil i tre dagar (105 euro + bensin men två dagar räcker för att se ön). Shoppade för 100 euro (en handväska, två plånböcker och ett par skor), jag gick till frissan, fixade naglarna på händer och fötter samt vaxade och färgade ögonbrynen (50 euro).

Vissa saker är mycket billigare än hemma, andra dyrare så helt beroende på vad du vill göra. Klart att du kan ha en budgetsemester men då måste du ha koll för det är väldigt lätt att se allt som är billigare än hemma och vilja "passa på" :)

• kurdstan
    hej
    jag har varit Teneriffa i februari det var mycket roligt jag hittat en hotell det var mycket känt .  om du handla på supermarket och du laga mat själv det bli så mycket billiga resor 

mhv

15-02-2015
Svar på tråden Fickpengar till Teneriffa