Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Sömnproblem 5-månaders

Angie99 skrev 2013-01-31 12:59:48 följande:
    Jag tycker inte det känns som nått vi ska bara acceptera när det ALDRIG varit ett enda problem på 4,5 månader.
    Min åsikt är att barn skriker av en anledning och då bör man försöka hitta felet tycker jag.
    Vet att många barn sover dåligt men eftersom det börjat så här sent känns det mer som det finns en anledning.
    Räknas inte utveckling som en anledning för dig eller vad?
    Det är ju efter 4 mån som bebisarna börjar utvecklas allra kraftigast och det är också efter 4-5 mån som sömnen brukar bli allra värst. Var glad att ni har så pass bra som ni har det, men att något skulle vara fel på bebisen bara för att sömnen är oroligare i en klassisk ålder då sömnen brukar vara värre än när de är nyfödda oavsett hur bra eller dåligt de sovit innan, det stämmer faktiskt inte.

Du lär nog få inse snart nog att du helt enkelt måste acceptera att bebistiden fungerar så här. Inget varar för evigt och den kraftiga utvecklingen som barnen går igenom påverkar hela tiden och gör att rutiner, beteenden och reaktioner förändras ständigt! Detta alltså främst efter nyföddhetstiden (efter ca 3 mån alltså).
  • skogsvitter
    Angie99 skrev 2013-01-31 13:49:38 följande:
    Felet var väl egentligen inte knorret på natten, det kan jag leva med. (Kanske drömmar) Men att hon inte sover bra på dan och skriker när hon vaknar och när man lägger ner henne.

Detta kan jag acceptera. Prata och tjoa är väl helt ok. Skrik är inte ok.

Utveckling är väl för fan inte en anledning till att barn skriker?? Barn skriker för att de inte får det de vill ha.

Ingen som hade några vettigare råd eller tips?

Ursäkta men du tycks ha en oroväckande snäv syn på bebisar.
  • skogsvitter
    Angie99 skrev 2013-01-31 13:53:30 följande:
    Tror du? Hon har alltid sovit 45-60 min nån gång vid 17-18 och det har inte varit några problem på natten.
    Det där knorret, vad det nu är, kommer oftast runt 4-5.
    Hon sover vanligtvis 11, 14 och 17.

Jag skulle helst se att hon sov 1-1,5 h vid 11 och sen 1-1,5 vid 16 men det verkar svårt att få till eftersom hon vaknar efter 45 min då vid 11 och vill inte sövas om. Tips?
    Men alltså snälla du, din bebis har vuxit 5 månader sedan hon föddes. Tror du allt som fungerade för 1-2 månader sedan kommer fungera förevigt?! Håller med om att 17 är i senaste laget. En 5-månaders behöver mindre sömn än en nyfödd, och har dessutom fått en tydlig struktur på vad som är dag och natt. De sover inte längre strötimmar vilken tid som helst på dygnet. Många sover i 45-minuterspass så det är ju helt normalt. Bara för att du tycker att hon ska sova längre betyder det ju inte att det absolut är det enda rätta för henne...
Svar på tråden Sömnproblem 5-månaders