Sömnproblem 5-månaders
Hej!
Min dotter är snart 5 månader och har alltid sovit fantastiskt bra. Redan när hon var 3 månader började hon sova 12-13 timmar per natt utan mat. Vi har aldrig haft problem med att lägga henne, hon somnar alltid hur enkelt som helst i sin spjälsäng. På dagarna sover hon i vagnen och sen hon var ca 3 månader så sover hon bara 45 min åt gången, 3 gånger om dan. Det verkar som det har räckt eftersom hon sover så länge på natten.
Nu till problemet. Hon har börjat gny i sömnen på natten. Hon vaknar oftast inte själv av det och om jag stoppar in nappen eller klappar lite så tystnar hon. Varför gör hon så här? Det har pågått i 3-4 veckor nu.
Och, för nån vecka sen så började hon sova sämre på dan, bara 20 min. Den sista sovningen innan läggdags vid 17 så vaknar hon och skriker (=inte sovit färdigt?) och vägrar somna om. Sen är hon övertrött hela kvällen och vi får kämpa med att hålla henne vaken till 19. När vi då ska lägga för natten så börjar hon gallskrika när jag lägger ner henne och det tar ca 30-60 min av skrik och tröstande innan hon somnar av utmattning. På morgonen är hon sitt vanliga glada jag igen.
Nån som känner igen detta och som har några tips?