• Angie99

Sömnproblem 5-månaders

Hej!

Min dotter är snart 5 månader och har alltid sovit fantastiskt bra. Redan när hon var 3 månader började hon sova 12-13 timmar per natt utan mat. Vi har aldrig haft problem med att lägga henne, hon somnar alltid hur enkelt som helst i sin spjälsäng. På dagarna sover hon i vagnen och sen hon var ca 3 månader så sover hon bara 45 min åt gången, 3 gånger om dan. Det verkar som det har räckt eftersom hon sover så länge på natten.

Nu till problemet. Hon har börjat gny i sömnen på natten. Hon vaknar oftast inte själv av det och om jag stoppar in nappen eller klappar lite så tystnar hon. Varför gör hon så här? Det har pågått i 3-4 veckor nu.

Och, för nån vecka sen så började hon sova sämre på dan, bara 20 min. Den sista sovningen innan läggdags vid 17 så vaknar hon och skriker (=inte sovit färdigt?) och vägrar somna om. Sen är hon övertrött hela kvällen och vi får kämpa med att hålla henne vaken till 19. När vi då ska lägga för natten så börjar hon gallskrika när jag lägger ner henne och det tar ca 30-60 min av skrik och tröstande innan hon somnar av utmattning. På morgonen är hon sitt vanliga glada jag igen.

Nån som känner igen detta och som har några tips?

• Svar på tråden Sömnproblem 5-månaders
  • Angie99

Jag tycker inte det känns som nått vi ska bara acceptera när det ALDRIG varit ett enda problem på 4,5 månader.
    Min åsikt är att barn skriker av en anledning och då bör man försöka hitta felet tycker jag.
    Vet att många barn sover dåligt men eftersom det börjat så här sent känns det mer som det finns en anledning.

• Angie99

Jag har läst allt jag hittat om faser och olika utvecklingar men inte hittat nått som stämmer.

• Angie99
    CeeJay skrev 2013-01-31 13:12:59 följande:
    Men så är ju hela livet? Varför tycker du att det är "sent" att börja knorra på natten är 5 månader? Vad är felet enlig dig? (om det nu inte rör sig om en utvecklingsfas).

Att man inte kan hitta "förklaringar" som stämmer exakt in på det ni går igenom känns ju helt normalt också. ALLA barn är olika och det finns inte flera barn som beteer sig precis på samma sätt hela tiden. 
    Felet var väl egentligen inte knorret på natten, det kan jag leva med. (Kanske drömmar) Men att hon inte sover bra på dan och skriker när hon vaknar och när man lägger ner henne.
    Frontline skrev 2013-01-31 13:09:41 följande:
    Som sagt det finns olika faser i livet för barn...
    Vår mellanflicka är nu 2 år hon sov massor jämt men nu för tiden ligger hon vaken i flera timmar och pratar och tjoar.
    Vår minsta är snart 8 månader och har inte sovit bra en hel natt än utan han vaknar 3-4 gånger per natt...
    Detta kan jag acceptera. Prata och tjoa är väl helt ok. Skrik är inte ok.
    skogsvitter skrev 2013-01-31 13:13:43 följande:
    Räknas inte utveckling som en anledning för dig eller vad?

La Lola skrev 2013-01-31 13:28:13 följande:
    Utveckling är en anledning.
    Utveckling är väl för fan inte en anledning till att barn skriker?? Barn skriker för att de inte får det de vill ha.

Ingen som hade några vettigare råd eller tips?

• Angie99
    tundra skrev 2013-01-31 13:43:28 följande:
    Tycker inte att hon ska sova så sent som 17. Då blandas det ihop med nattsömnen.
    Max 5 min om det är kris.

Lägg sista vilan tidigare.

Bebisars sömn är inte status quo - man måste kontinuerligt utvärdera och möblera om vid behov. En 5 mån är inte längre en spädis så då kan det vara dags att styra upp em.
    Låt henne inte sova senare än 16.
    Tror du? Hon har alltid sovit 45-60 min nån gång vid 17-18 och det har inte varit några problem på natten.
    Det där knorret, vad det nu är, kommer oftast runt 4-5.
    Hon sover vanligtvis 11, 14 och 17.

Jag skulle helst se att hon sov 1-1,5 h vid 11 och sen 1-1,5 vid 16 men det verkar svårt att få till eftersom hon vaknar efter 45 min då vid 11 och vill inte sövas om. Tips?
  • Angie99
    tundra skrev 2013-01-31 14:09:04 följande:
    Hon har alltid gjort det??

Men hon är en bäbis och blir kontinuerligt större. Att sova så länge vid 5 mån i anslutning till läggdags blir tokfel.

Tankefelet många gör att de "vänjer" sig och låser sig vid att bara för att ngt har varit sant så fortsätter det vara sant.

Ju större de blir desto mindre sover de. Runt 12 mån är de ofta mogna för 1 tupplur.
    Jag förstår att det kommer ändras och inte alltid vara så men det är ju inte nattsömnen som är problemet?
    Och eftersom hon vaknar och skriker när hon sovit 30 min vid 17 så får jag känslan att hon sovit för lite?
    Du tror tvärtom alltså?
    violatricolor skrev 2013-01-31 14:22:09 följande:
    Nattsömnen: Säger som övriga, går i faser. Vi hade en av de sämsta just runt 5 mån. Sen kom en period på två månader då hon lugnt sov hela natten (åtminstone 21-05). 04-05 tycker jag snarare är tidig morgon än natt. Sen kom en period på tre månader med långa uppvak (1-3 timmar) varje natt. Nu vid 11 mån är det 2-4 korta uppvak och jag flyttar henne från hennes säng till mig efter första uppvaket. Hur som, det kan vara precis vad som helst: frustration, separationsångest, tänder (vrider hon huvudet hit och dit?).

Runt 5 månader var hon ganska frustrerad för att hon inte lärt sig krypa/kräla än samt att hon alltid vände sig till mage, även i sömnen, och inte kunde vända tillbaka.

Dagsömnen: Låter som om ni hamnat i en skarv mellan tre och två sovpass/dag. Blir nog bättre!

Tack för bra svar. Hon gnager och dregglar mycket och jag ser tänderna men inga har brutit igenom än.
    Ja, tror också det är nått mellan ting där på dan men hur gör man enklast för att byta de 3 45min passen mot 2 1 timmes?

• Angie99
    skogsvitter skrev 2013-01-31 14:11:58 följande:
    Men alltså snälla du, din bebis har vuxit 5 månader sedan hon föddes. Tror du allt som fungerade för 1-2 månader sedan kommer fungera förevigt?! Håller med om att 17 är i senaste laget. En 5-månaders behöver mindre sömn än en nyfödd, och har dessutom fått en tydlig struktur på vad som är dag och natt. De sover inte längre strötimmar vilken tid som helst på dygnet. Många sover i 45-minuterspass så det är ju helt normalt. Bara för att du tycker att hon ska sova längre betyder det ju inte att det absolut är det enda rätta för henne...
    Va?? Ändras de? Är de inte alltid 4 kilo och tandlösa? Vilken chock. Tungan ute

Ja när hon sov 45 min så var det ju bra men nu vaknar hon efter 20 på den sista och gallskriker.
  • Angie99
    La Lola skrev 2013-01-31 14:09:01 följande:
    Jag har läst meningen 10 gånger nu o jag måste missförstå den.....
    Frontline skrev 2013-01-31 14:24:50 följande:
    Jag hänger inte med riktigt där heller...

Jag hoppas att ni båda förstår meningen då det är en helt vanlig svensk mening, uppbyggd på rätt sätt och allt.
    Ni kanske inte förstår mitt tankesätt?
    Barn vill ha mat - får de inte det skriker de.
    Barn vill ha sömn - får de inte det skriker de.
    Barn vill ha närhet - får de inte det skriker de.
    Barn vill ha smärtlindring - får de inte det skriker de. Osv....
    Jag är inte en av de som lite slött och nonchalant konstaterar att "barn skriker" och sen låter sitt barn gasta på.

• Angie99
    MalinEddie skrev 2013-01-31 14:49:06 följande:
    Det kanske skulle bli bättre om hon fick somna hos er för att ni sedan la ner henne när hon sov gott på kvällen.
    Jag har provat att ha henne bredvid mig när hon ska sova på dan men då somnar hon inte. Hon har legat i egen säng sen hon var 3 veckor så hon har vant sig vid det. Anledningen till att hon skriker när vi ska lägga henne för natten nu helt plötsligt tror jag har med att hon är övertrött att göra?
  • Angie99
    Anna74a skrev 2013-01-31 15:15:09 följande:
    Låter bekant, min son verkar ha det jobbigt med tänder på G. Sånt kan störa ordentligt.
    Jag har trott att det är tänder men när jag var på BVC för några veckor sen så sa hon att det inte var tänder. Men sånt kan väl hålla på ganska länge och göra ont innan de bryter igenom?
    Hon har händerna i munnen konstant och gnölar.
  • Angie99

Jag gav henne mat nu och hon halvsomnade medan hon åt sen la jag ner henne i vagnen som vanligt för att sova vidare och då började hon skrika fast hon sov. Och fortsatte skrika och gnöla om vartannat i ca 15 minuter fast med ögonen stängda hela tiden. Det var samma sak oavsett om jag rullade vagnen eller inte. Sen tog jag upp henne. Då var hon ledsen ett tag. Har provat att lägga henne i sängen istället, eller bredvid mig men det hjälper inte.

• Angie99
    Natulcien skrev 2013-01-31 17:10:31 följande:
    Har du provat att inte lägga henne ifrån dig alls när hon somnar till, utan sitta kvar med henne i famnen..?
    Nej det kan jag ju göra förstås. Det innebär ju förstås att jag får sitta still i 45 minuter vilket inte är en hållbar lösning men värt ett test i alla fall. Tack för tipset, jag ska prova imorgon.
  • Angie99
    tundra skrev 2013-01-31 19:35:12 följande:
    Jaha så hon sov en stund vid 17.

Hur gick läggningen nu vid 19 då?
    Hon sov inte riktigt då mellan 16.20-16.40 typ utan låg och skrek/gnydde. Tillslut tog jag upp henne.
    Sen vid halv 7 satte jag henne i hennes gunga och då somnade hon och sov ca 30 minuter till 19 alltså. Sen la vi henne för natten vid 19.30 och hon somnade direkt som vanligt och sover fortfarande. (Jippie!!!)
    Hon har alltså sovit 10.30-11.00, 12.20-12.50, 14.15-14.45 och 18.30-19.00. Räknar inte den stunden vid 16.30.
    Hon är kanske bara en tröttis som behöver sova mycket för det verkar som att ju mer hon sover på dan desto bättre sover hon på natten.
    Men det vore nog bättre både för henne och mig om hon kunde sova 10.30-12.00 och 15-16.30 istället.
  • Angie99

Ja det funkar säkert för vissa men jag vill försöka så gott det går att anpassa henne till vårt liv hellre än anpassa vårt liv till henne. Och då är sitta still i en stol i 45 min 3 gånger per dag inget jag kommer göra varje dag i nån längre tid om jag inte absolut måste. Däremot är det värt att testa för att se om det är närheten som är problemet.

• Angie99

MalinEddie: Jag har haft henne i bärsele när hon var liten men hon somnade aldrig i den. Sen tror jag inte att det är närheten som är problemet men jag ska prova.

Majken: Det låter perfekt, så vill jag ha det också! Vaknar hon nån gång under de 1,5 h mitt på dan? Eller sover hon så av sig självt?

• Angie99
    Anna74a skrev 2013-02-01 10:25:56 följande:
    Ont i munnen pga tänder kan tydligen pågå länge innan tänderna dyker upp.
    Min son kan vakna upp ur sömnen och gallskrika samtidigt som han petar frenetiskt med sina fingrar i munnen.
    Mmmm...Det är nog det som stör tror jag. Stackars liten. Rynkar på näsan
Svar på tråden Sömnproblem 5-månaders