• eleonor2010

    20 månader och pratar bara bebisspråk

    Min son är 20 månader idag och "pratar" hela tiden MEN det är helt obegripligt. Några ord säger han själv typ mamma,pappa,bil, kolla där, katt, boll och några till men börjar bli orolig att han inte ska börja prata riktigt. Han förstår jätte mycket så man kan uppmana hink. Att hämta saker, göra saker och han förstår när vi säger att vi ska sova, äta, gå ut etc.

  • Svar på tråden 20 månader och pratar bara bebisspråk
  • Fråga logopeden

    Hej, 

    Du skrev det här för väldigt länge sedan och jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte svarar förrän nu.
    Nu är din son flera månader äldre. Hur ser det ut nu? Är du mindre orolig?
    Det låter inte som att du behöver oroa dig, eftersom han faktiskt pratar på och förstår vad ni säger. Det kan ju faktiskt vara så att han bara behöver träna på sitt uttal och att ni snart lättare kommer att kunna gissa er till vad det är han försöker säga. Skulle det kunna vara så? Hur det än är så blir uttalet alltid bättre och det är ofta svårt att förstå vad barn säger i den här åldern. Om det skulle visa sig att det skulle fortsätta vara väldigt svårt att förstå vad han säger och att hans vänner på förskolan, till exempel, har svårt att leka och prata med honom för att de inte förstår honom, så går det att träna på de ljud han har extra svårt för, men det är inte aktuellt än. Nu är det viktigaste att försöka förstå honom och att säga efter de ord ni förstår, så att han får höra hur de egentligen ska sägas. Då har han möjlighet att träna på det, utan att känna sig rättad eller missförstådd. 

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea 

Svar på tråden 20 månader och pratar bara bebisspråk