• Anonym

Effekter av att löpning?

jag ska börja träna och äta hälsosammare. Planerar att jogga 3 gånger i veckan. Vilka fysiska resultat kan jag vänta mig? tappar man huvudsakligen i vikt av att löpträna?

• Svar på tråden Effekter av att löpning?
  • XcsM

Som all annan träning kan du tappa i vikt, men det beror ju också på hur du äter.
    Bara för att man tränar kan man ju inte smälla i sig hur mycket som helst. För att kunna göra det måste du träna jäkligt mycket.

Vad som däremot händer i och med kontinuerlig träning är att du gradvis kommer förbränna mer. Andra positiva effekter med träning är att du blir piggare, orkar mer i vardagen, din kropp mår bättre, bättre immunförsvar osv.

• Anonym

Tack för svaret! jag har förstått att det inte går att äta hur mycket som helst enbart för att jag börjar träna. Men jag har redan börjat äta mer hälsosamt och kommer fortsätta med det, så jag kommer antagligen tappa i vikt.

Men jag vill gärna veta lite mer vad som händer med kroppen. Kommer mina muskler förändras? T ex kommer låren att bli större eller mindre? Vad händer med rumpan, blir den fastare av löpning?

• XcsM
    Anonym skrev 2013-02-01 12:50:56 följande:
    Tack för svaret! jag har förstått att det inte går att äta hur mycket som helst enbart för att jag börjar träna. Men jag har redan börjat äta mer hälsosamt och kommer fortsätta med det, så jag kommer antagligen tappa i vikt.

Men jag vill gärna veta lite mer vad som händer med kroppen. Kommer mina muskler förändras? T ex kommer låren att bli större eller mindre? Vad händer med rumpan, blir den fastare av löpning?
    Löpning är ju ganska fint så sett för det tränar hela kroppen.
    Nu vet jag inte hurdan löpning du har tänkt syssla med (långpass, A2-pass, intervaller etc) så det är svårt att veta hur kroppen kommer reagera. Men mer vältränade ben är väl inte ovanligt att man får. Större lår kommer du inte få såvida du inte börjar träna ganska mycket, och även då är det inte säkert att de kommer bli större. Däremot kan ju benmusklerna bli mer markerade och rumpan kommer eventuellt bli mindre. Hur kroppen formar sig beror ju mycket på hurdan löpning man sysslar med Samt hur ens kropp fungerar såklart. Jag springer fortare än många av mina klubbkamrater - men deras ben ser mycket mer vältränade ut än mina.
  • Anonym
    XcsM skrev 2013-02-01 12:58:17 följande:
    Löpning är ju ganska fint så sett för det tränar hela kroppen.
    Nu vet jag inte hurdan löpning du har tänkt syssla med (långpass, A2-pass, intervaller etc) så det är svårt att veta hur kroppen kommer reagera. Men mer vältränade ben är väl inte ovanligt att man får. Större lår kommer du inte få såvida du inte börjar träna ganska mycket, och även då är det inte säkert att de kommer bli större. Däremot kan ju benmusklerna bli mer markerade och rumpan kommer eventuellt bli mindre. Hur kroppen formar sig beror ju mycket på hurdan löpning man sysslar med Samt hur ens kropp fungerar såklart. Jag springer fortare än många av mina klubbkamrater - men deras ben ser mycket mer vältränade ut än mina.
    Okej jag vet inte vad det kan klassas som, men jag kommer att jogga i minst 30-40 min varje pass i början, sen öka på hastigheten och tiden. inga intervaller, det blir en jämn takt. 

Jag vet att det inte går att punktförbränna, men jag vill tappa i vikt över hela kroppen förutom rumpan. den får gärna bli fastare, men inte mindre. Måste jag i så fall styrketräna rumpan för att den inte ska bli mindre av löpningen?
  • Anonym (börja mjukt)

Jag skulle rekommendera kortare pass i början, kanske 10-20 minuter. Du måste få igång knän och fötter, mm, på ett skonsamt sätt. Löpning är bra, men en hel del skaderisk om man inte lyssnar på kroppen.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2013-02-01 13:07:15 följande:
    Okej jag vet inte vad det kan klassas som, men jag kommer att jogga i minst 30-40 min varje pass i början, sen öka på hastigheten och tiden. inga intervaller, det blir en jämn takt. 

Jag vet att det inte går att punktförbränna, men jag vill tappa i vikt över hela kroppen förutom rumpan. den får gärna bli fastare, men inte mindre. Måste jag i så fall styrketräna rumpan för att den inte ska bli mindre av löpningen?

Tänk om tänk rätt. Är du otränad så är det vansinne att gå på som du hade tänkte dig.
    Jag föreslår att du satsar på max 15-20 minuter i början med omväxlande rask promenad och lätt jogging och sedan öka på sakta. Om du börjar gå ut så som du planerar så kommer det med all säkerhet sluta med onda knän, fötter och benhinnor och du förlorar lusten. Går du lugnt, så hinner kroppen hänga med och bygga upp muskler så den orkar 
  • XcsM
    Anonym skrev 2013-02-01 13:07:15 följande:

Det är ju bra att komplettera löpning med lite styrkeövningar. Upphopp, jägarvila, squats och liknande. Men om du syftar på att du inte vill ha en platt rumpa  så kommer du inte få det av löpningen. Mindre kan den ju bli i takt med att resten av din kropp blir mindre.  Du kan inte punktförbränna, men inte heller "punktspara"

Och som sagt, om målet är en snyggt formad kropp så är det inte alls fel att köra styrka efter ett löppass. Både benstyrka men också för den övriga kroppen. Om du söker lite på youtube finns det massor av folk som lägger upp jättebra videor med tips på övningar du kan göra med egen kroppsvikt. 
  • Anonym (löpare)

Löpning är toppen, men man kan inte förvänta sig ett kraftigt viktras. Jag springer 10-14 km varje gång jag är ute och löptränar (tar ca 55-75 minuter), och då bränner jag ca 500 kcal (10 km). Det vill säga en 100 g Marabou mjölkchoklad för att ge en bild av hur lite energi det ändå krävs att löpa långt.

Jag märkte inga större förändringar på kroppen förrän jag lade till tung styrketräning. Nu har det hänt massor på bara två månader och då har jag ändå bytt ut ett löppass i veckan mot styrka. Så löpning är helt underbart och all den friska luften jag fått i mig av att löpa utomhus hela vintern har säkert hjälpt till att jag inte haft minsta förkylning under vinterhalvåret.

Så summan av kardemumman är alltså att du behöver nog kombinera både löpning och styrka för att få bästa resultat. Slår ett slag för coreträning, plankan och de (för mig) underbara knäböj med tung skivstång (för rumpa/lår). Tänk på att rumpmuskeln är den största muskeln vi har och den kräver att man belastar den kraftigt för att få resultat (rätta mig om jag har fel).

• XcsM
    Anonym (löpare) skrev 2013-02-01 13:43:26 följande:
    Tänk på att rumpmuskeln är den största muskeln vi har och den kräver att man belastar den kraftigt för att få resultat (rätta mig om jag har fel).
    Nja, både och Hur mycket du behöver belasta för att något skall hända har inte så mycket med muskelstorlek att göra, utan hur grundstark du är. I början om man är otränad krävs det inte så mycket för att det skall resultera i träningsvärk, men ju mer man jobbar med kroppen desto mer kommer man ju tillslut tvingas belasta den och musklerna för att trötta ut muskeln. Kroppen är smart óch lär sig snabbt ett mönster, så gör man samma sak hela tiden kommer utvecklingen stanna av
  • Anonym (löpare)
    XcsM skrev 2013-02-01 13:47:15 följande:
    Nja, både och Hur mycket du behöver belasta för att något skall hända har inte så mycket med muskelstorlek att göra, utan hur grundstark du är. I början om man är otränad krävs det inte så mycket för att det skall resultera i träningsvärk, men ju mer man jobbar med kroppen desto mer kommer man ju tillslut tvingas belasta den och musklerna för att trötta ut muskeln. Kroppen är smart óch lär sig snabbt ett mönster, så gör man samma sak hela tiden kommer utvecklingen stanna av
    Ok, då är jag med. Är lite nybörjare på styrka. Brukar få träningsvärk överallt utom i just rumpan, därav min slutsats att den behövde tyngre belastning. Nog vänjer sig kroppen annars fort, sedan jag för 2 månader sedan började våga lyfta tyngre så har jag dubblerat vikterna på vissa maskiner (var riktigt klen förut).

Sorry för OT, TS!
Svar på tråden Effekter av att löpning?