Effekter av att löpning?
jag ska börja träna och äta hälsosammare. Planerar att jogga 3 gånger i veckan. Vilka fysiska resultat kan jag vänta mig? tappar man huvudsakligen i vikt av att löpträna?
jag ska börja träna och äta hälsosammare. Planerar att jogga 3 gånger i veckan. Vilka fysiska resultat kan jag vänta mig? tappar man huvudsakligen i vikt av att löpträna?
Som all annan träning kan du tappa i vikt, men det beror ju också på hur du äter.
Bara för att man tränar kan man ju inte smälla i sig hur mycket som helst. För att kunna göra det måste du träna jäkligt mycket.
Vad som däremot händer i och med kontinuerlig träning är att du gradvis kommer förbränna mer. Andra positiva effekter med träning är att du blir piggare, orkar mer i vardagen, din kropp mår bättre, bättre immunförsvar osv.
Tack för svaret! jag har förstått att det inte går att äta hur mycket som helst enbart för att jag börjar träna. Men jag har redan börjat äta mer hälsosamt och kommer fortsätta med det, så jag kommer antagligen tappa i vikt.
Men jag vill gärna veta lite mer vad som händer med kroppen. Kommer mina muskler förändras? T ex kommer låren att bli större eller mindre? Vad händer med rumpan, blir den fastare av löpning?
Jag skulle rekommendera kortare pass i början, kanske 10-20 minuter. Du måste få igång knän och fötter, mm, på ett skonsamt sätt. Löpning är bra, men en hel del skaderisk om man inte lyssnar på kroppen.
Löpning är toppen, men man kan inte förvänta sig ett kraftigt viktras. Jag springer 10-14 km varje gång jag är ute och löptränar (tar ca 55-75 minuter), och då bränner jag ca 500 kcal (10 km). Det vill säga en 100 g Marabou mjölkchoklad för att ge en bild av hur lite energi det ändå krävs att löpa långt.
Jag märkte inga större förändringar på kroppen förrän jag lade till tung styrketräning. Nu har det hänt massor på bara två månader och då har jag ändå bytt ut ett löppass i veckan mot styrka. Så löpning är helt underbart och all den friska luften jag fått i mig av att löpa utomhus hela vintern har säkert hjälpt till att jag inte haft minsta förkylning under vinterhalvåret.
Så summan av kardemumman är alltså att du behöver nog kombinera både löpning och styrka för att få bästa resultat. Slår ett slag för coreträning, plankan och de (för mig) underbara knäböj med tung skivstång (för rumpa/lår). Tänk på att rumpmuskeln är den största muskeln vi har och den kräver att man belastar den kraftigt för att få resultat (rätta mig om jag har fel).