• Anonym

Effekter av att löpning?

jag ska börja träna och äta hälsosammare. Planerar att jogga 3 gånger i veckan. Vilka fysiska resultat kan jag vänta mig? tappar man huvudsakligen i vikt av att löpträna?

• Svar på tråden Effekter av att löpning?
  • Anonym

Tack för svaret! jag har förstått att det inte går att äta hur mycket som helst enbart för att jag börjar träna. Men jag har redan börjat äta mer hälsosamt och kommer fortsätta med det, så jag kommer antagligen tappa i vikt.

Men jag vill gärna veta lite mer vad som händer med kroppen. Kommer mina muskler förändras? T ex kommer låren att bli större eller mindre? Vad händer med rumpan, blir den fastare av löpning?

• Anonym
    XcsM skrev 2013-02-01 12:58:17 följande:
    Löpning är ju ganska fint så sett för det tränar hela kroppen.
    Nu vet jag inte hurdan löpning du har tänkt syssla med (långpass, A2-pass, intervaller etc) så det är svårt att veta hur kroppen kommer reagera. Men mer vältränade ben är väl inte ovanligt att man får. Större lår kommer du inte få såvida du inte börjar träna ganska mycket, och även då är det inte säkert att de kommer bli större. Däremot kan ju benmusklerna bli mer markerade och rumpan kommer eventuellt bli mindre. Hur kroppen formar sig beror ju mycket på hurdan löpning man sysslar med Samt hur ens kropp fungerar såklart. Jag springer fortare än många av mina klubbkamrater - men deras ben ser mycket mer vältränade ut än mina.
    Okej jag vet inte vad det kan klassas som, men jag kommer att jogga i minst 30-40 min varje pass i början, sen öka på hastigheten och tiden. inga intervaller, det blir en jämn takt. 

Jag vet att det inte går att punktförbränna, men jag vill tappa i vikt över hela kroppen förutom rumpan. den får gärna bli fastare, men inte mindre. Måste jag i så fall styrketräna rumpan för att den inte ska bli mindre av löpningen?
  • Anonym

Det gäller ju fortfarande träning, så det är helt okej med OT!

Jag har tränat förut men då var jag aldrig särskilt resultatsinriktad. Mitt mål nu är att få fastare muskler och bli mindre, utan att tappa mina kurvor. Tidigare när jag har tränat på gym så är det rumpan som har varit svårast att träna. Det känns som att inget ger något, inte ens utfall och knäböj. Men det kanske bara gäller att sätta på mer vikter!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-01 12:50:56 följande:
    Tack för svaret! jag har förstått att det inte går att äta hur mycket som helst enbart för att jag börjar träna. Men jag har redan börjat äta mer hälsosamt och kommer fortsätta med det, så jag kommer antagligen tappa i vikt.

Men jag vill gärna veta lite mer vad som händer med kroppen. Kommer mina muskler förändras? T ex kommer låren att bli större eller mindre? Vad händer med rumpan, blir den fastare av löpning?
    Fast det beror lite på oxå vilken ämnesomsättning du har ,,,,
    Jag gick på boxning två ggr i veckan efter varje pass  köpte jag mig en milkshake å ändrade inte i övrigt heller på min kost ändå omvandlades fettet till muskler. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-01 14:56:08 följande:
    Det gäller ju fortfarande träning, så det är helt okej med OT!Jag har tränat förut men då var jag aldrig särskilt resultatsinriktad. Mitt mål nu är att få fastare muskler och bli mindre, utan att tappa mina kurvor. Tidigare när jag har tränat på gym så är det rumpan som har varit svårast att träna. Det känns som att inget ger något, inte ens utfall och knäböj. Men det kanske bara gäller att sätta på mer vikter!

Gör utfallssteg när du är ute och springer. Gärna i litet uppförslut. Gå ner i utfallsläge varje steg. Känner du inget i rumpan efter det, ska du nog fundera på om du gör utfallen rätt, för jag vet ingen av mina kompisar som INTE fått ont av det. Och nu snackar vi om så ont, att elittränade löpare och skidåkare jämrat sig när de ska sätta sig på toaletten dagen efter
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-01 15:18:35 följande:
    Fast det beror lite på oxå vilken ämnesomsättning du har ,,,,
    Jag gick på boxning två ggr i veckan efter varje pass  köpte jag mig en milkshake å ändrade inte i övrigt heller på min kost ändå omvandlades fettet till muskler. 
    Jag tror att min omsättning är hyffsat bra, brukar lätt gå ner i vikt om jag vill. Behöver oftast inte träna alls, jag justerar bara kosten litegrann. För något år sedan tränade jag intensivt gruppträning och styrketräning under en period, men åt som jag gjort innan jag började träna. Tror jag gick ner cirka 10 kg på en månad då. 

Men har aldrig tränat enbart löpning så jag vet inte hur kroppen reagerar på det.
  • Anonym
    Anonym (boxaren) skrev 2013-02-01 15:34:14 följande:
    När jag höll på med löpning ( höll ej på länge för jag tycker det e tråkigt) så inhandlade jag även ett hopprep och en rockring som jag la till i uppvärmningen innan jag gav mig ut å sprang :) 

Ja smaken är som baken! Har kommit fram till att löpning är den roligaste och bästa träningen för mig :) Men tack för tipset om hopprep! Det har jag tidigare funderat på att skaffa, måste göra det nu när jag ska börja träna på allvar. Kommer bli en bra uppvärmning istället för att promenera som jag annars har gjort inför träning. 

• Anonym
    Anonym (börja mjukt) skrev 2013-02-01 13:11:05 följande:
    Jag skulle rekommendera kortare pass i början, kanske 10-20 minuter. Du måste få igång knän och fötter, mm, på ett skonsamt sätt. Löpning är bra, men en hel del skaderisk om man inte lyssnar på kroppen.
    sextiotalist skrev 2013-02-01 13:15:09 följande:

Tänk om tänk rätt. Är du otränad så är det vansinne att gå på som du hade tänkte dig.
    Jag föreslår att du satsar på max 15-20 minuter i början med omväxlande rask promenad och lätt jogging och sedan öka på sakta. Om du börjar gå ut så som du planerar så kommer det med all säkerhet sluta med onda knän, fötter och benhinnor och du förlorar lusten. Går du lugnt, så hinner kroppen hänga med och bygga upp muskler så den orkar 
    10-15 minuter låter lite... Hjälper det inte om jag värmer upp ordentligt (promenad, hopprep) innan jag börjar jogga?
  • Anonym
    Claudia gbg skrev 2013-02-01 19:53:40 följande:
    Jag hittade en app sim heter c25k. Man tränar 30 min. Men börjar smått och ökar på. Målet är 5 km på 8(?) veckor. Någon som vet om den är bra eller som har åsikter om upplägget?
    5 km på åtta veckor låter alldeles för lite för mig, jag skulle inte ha tålamod att vänta så länge innan jag kom upp i den sträckan..
Svar på tråden Effekter av att löpning?