• Anonym

Effekter av att löpning?

jag ska börja träna och äta hälsosammare. Planerar att jogga 3 gånger i veckan. Vilka fysiska resultat kan jag vänta mig? tappar man huvudsakligen i vikt av att löpträna?

• Svar på tråden Effekter av att löpning?
  • Anonym

Det gäller ju fortfarande träning, så det är helt okej med OT!

Jag har tränat förut men då var jag aldrig särskilt resultatsinriktad. Mitt mål nu är att få fastare muskler och bli mindre, utan att tappa mina kurvor. Tidigare när jag har tränat på gym så är det rumpan som har varit svårast att träna. Det känns som att inget ger något, inte ens utfall och knäböj. Men det kanske bara gäller att sätta på mer vikter!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-01 12:50:56 följande:
    Tack för svaret! jag har förstått att det inte går att äta hur mycket som helst enbart för att jag börjar träna. Men jag har redan börjat äta mer hälsosamt och kommer fortsätta med det, så jag kommer antagligen tappa i vikt.

Men jag vill gärna veta lite mer vad som händer med kroppen. Kommer mina muskler förändras? T ex kommer låren att bli större eller mindre? Vad händer med rumpan, blir den fastare av löpning?
    Fast det beror lite på oxå vilken ämnesomsättning du har ,,,,
    Jag gick på boxning två ggr i veckan efter varje pass  köpte jag mig en milkshake å ändrade inte i övrigt heller på min kost ändå omvandlades fettet till muskler. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-01 14:56:08 följande:
    Det gäller ju fortfarande träning, så det är helt okej med OT!Jag har tränat förut men då var jag aldrig särskilt resultatsinriktad. Mitt mål nu är att få fastare muskler och bli mindre, utan att tappa mina kurvor. Tidigare när jag har tränat på gym så är det rumpan som har varit svårast att träna. Det känns som att inget ger något, inte ens utfall och knäböj. Men det kanske bara gäller att sätta på mer vikter!

Gör utfallssteg när du är ute och springer. Gärna i litet uppförslut. Gå ner i utfallsläge varje steg. Känner du inget i rumpan efter det, ska du nog fundera på om du gör utfallen rätt, för jag vet ingen av mina kompisar som INTE fått ont av det. Och nu snackar vi om så ont, att elittränade löpare och skidåkare jämrat sig när de ska sätta sig på toaletten dagen efter
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-01 15:18:35 följande:
    Fast det beror lite på oxå vilken ämnesomsättning du har ,,,,
    Jag gick på boxning två ggr i veckan efter varje pass  köpte jag mig en milkshake å ändrade inte i övrigt heller på min kost ändå omvandlades fettet till muskler. 
    Jag tror att min omsättning är hyffsat bra, brukar lätt gå ner i vikt om jag vill. Behöver oftast inte träna alls, jag justerar bara kosten litegrann. För något år sedan tränade jag intensivt gruppträning och styrketräning under en period, men åt som jag gjort innan jag började träna. Tror jag gick ner cirka 10 kg på en månad då. 

Men har aldrig tränat enbart löpning så jag vet inte hur kroppen reagerar på det.
  • Anonym (boxaren)
    Anonym skrev 2013-02-01 15:27:12 följande:
    Jag tror att min omsättning är hyffsat bra, brukar lätt gå ner i vikt om jag vill. Behöver oftast inte träna alls, jag justerar bara kosten litegrann. För något år sedan tränade jag intensivt gruppträning och styrketräning under en period, men åt som jag gjort innan jag började träna. Tror jag gick ner cirka 10 kg på en månad då. 

Men har aldrig tränat enbart löpning så jag vet inte hur kroppen reagerar på det.
    När jag höll på med löpning ( höll ej på länge för jag tycker det e tråkigt) så inhandlade jag även ett hopprep och en rockring som jag la till i uppvärmningen innan jag gav mig ut å sprang :) 
  • Anonym (newbie)
    Anonym skrev 2013-02-01 14:56:08 följande:
    Det gäller ju fortfarande träning, så det är helt okej med OT!

Jag har tränat förut men då var jag aldrig särskilt resultatsinriktad. Mitt mål nu är att få fastare muskler och bli mindre, utan att tappa mina kurvor. Tidigare när jag har tränat på gym så är det rumpan som har varit svårast att träna. Det känns som att inget ger något, inte ens utfall och knäböj. Men det kanske bara gäller att sätta på mer vikter!
    Jag tycker också det är svårt att hitta övningar som känns i rumpan, men nu har jag en som verkligen fungerar. Jag lägger mig på rygg med böjda knän. Fötterna i golvet. Jag binder ett elastiskt träningsband (vad heter de egentligen?) runt låren ca 10 cm över knäna så att det sitter tight. Sedan lyfter jag på rumpan och spänner samtidigt som jag spänner låren utåt så att det blir ett mellanrum på några cm mellan låren. Sedan långsamt ner igen. Övningen upprepar jag kanske 12 gånger, 3 repetitioner, så 36 lyft totalt. Dagen efter känns det rejält i rumpan. Vet inte om min förklaring är förståelig, så du får fråga om något är oklart. Hittade övningen i någon fitnesstidning jag har tappat bort. 
  • XcsM

Tips till alla er som vill ha träningsvärk i rumpan: Hitta en uppförsbacke, gärna en som är 2-300 meter. Gör utfall på väg upp och jogga (eller spring om du kan) ner. Upprepa så länge du orkar.
    Hej träningsvärk  

• Anonym
    Anonym (boxaren) skrev 2013-02-01 15:34:14 följande:
    När jag höll på med löpning ( höll ej på länge för jag tycker det e tråkigt) så inhandlade jag även ett hopprep och en rockring som jag la till i uppvärmningen innan jag gav mig ut å sprang :) 

Ja smaken är som baken! Har kommit fram till att löpning är den roligaste och bästa träningen för mig :) Men tack för tipset om hopprep! Det har jag tidigare funderat på att skaffa, måste göra det nu när jag ska börja träna på allvar. Kommer bli en bra uppvärmning istället för att promenera som jag annars har gjort inför träning. 

• Anonym
    Anonym (börja mjukt) skrev 2013-02-01 13:11:05 följande:
    Jag skulle rekommendera kortare pass i början, kanske 10-20 minuter. Du måste få igång knän och fötter, mm, på ett skonsamt sätt. Löpning är bra, men en hel del skaderisk om man inte lyssnar på kroppen.
    sextiotalist skrev 2013-02-01 13:15:09 följande:

Tänk om tänk rätt. Är du otränad så är det vansinne att gå på som du hade tänkte dig.
    Jag föreslår att du satsar på max 15-20 minuter i början med omväxlande rask promenad och lätt jogging och sedan öka på sakta. Om du börjar gå ut så som du planerar så kommer det med all säkerhet sluta med onda knän, fötter och benhinnor och du förlorar lusten. Går du lugnt, så hinner kroppen hänga med och bygga upp muskler så den orkar 
    10-15 minuter låter lite... Hjälper det inte om jag värmer upp ordentligt (promenad, hopprep) innan jag börjar jogga?
  • XcsM
    Anonym skrev 2013-02-01 16:59:01 följande:
    10-15 minuter låter lite... Hjälper det inte om jag värmer upp ordentligt (promenad, hopprep) innan jag börjar jogga?
    Om du är ovan löpare kan du varva löpning och snabb promenad under ett par veckor. Gå 10 minuter, springa 5 minuter osv. Sen ökar du på tiden med löpning och minskar ner promenadtiden allt eftersom.

Jag ledde en grupp för nybörjarlöpning för ett år sedan och där gjorde vi just så  
  • Claudia gbg

Jag hittade en app sim heter c25k. Man tränar 30 min. Men börjar smått och ökar på. Målet är 5 km på 8(?) veckor. Någon som vet om den är bra eller som har åsikter om upplägget?

• Anonym
    Claudia gbg skrev 2013-02-01 19:53:40 följande:
    Jag hittade en app sim heter c25k. Man tränar 30 min. Men börjar smått och ökar på. Målet är 5 km på 8(?) veckor. Någon som vet om den är bra eller som har åsikter om upplägget?
    5 km på åtta veckor låter alldeles för lite för mig, jag skulle inte ha tålamod att vänta så länge innan jag kom upp i den sträckan..
  • XcsM
    Claudia gbg skrev 2013-02-01 19:53:40 följande:
    Det låter som något liknande det vi körde i vår grupp med nybörjarlöpning!  
    Det bygger på att man är otränad och att man sakta men på ett säkert sätt bygger upp kroppen så att det tillslut orkar springa 5km, det är jättebra! Alla i vår grupp var supernöjda och orkade 5+km när de 8 veckorna var klara.
    Anonym skrev 2013-02-01 20:11:59 följande:
    5 km på åtta veckor låter alldeles för lite för mig, jag skulle inte ha tålamod att vänta så länge innan jag kom upp i den sträckan..
    Det bygger ju på att man knappt orkar springa överhuvudtaget och då är det inte för mycket med 8
    Men det finns liknande program som går ut på att orka springa en timme, orka springa milen under 60/50/45 minuter också.
  • Anonym (boxaren)
    Anonym skrev 2013-02-01 16:56:22 följande:

Ja smaken är som baken! Har kommit fram till att löpning är den roligaste och bästa träningen för mig :) Men tack för tipset om hopprep! Det har jag tidigare funderat på att skaffa, måste göra det nu när jag ska börja träna på allvar. Kommer bli en bra uppvärmning istället för att promenera som jag annars har gjort inför träning. 

ja visst e den å fy så tråkigt om alla tyckte lika :) Fast det var igentligen det om hopprepet som var budskapet , vet inte varför jag skrev vad jag tyckte om löpning :) . 
  • vonschnauzer

Många ger ju upp innan det blir njutbart att springa. Jag har sprungit väldigt mycket men jag får nog ändå kämpa innan jag kommer upp till en nivå där det flyter under löpningen och innan jag kommer ut utan att forcera mig själv mentalt.

Du tappar inte vikt huvudsakligen av att löpträna. Däremot blir du kanske fastare i kroppen. Men i slutändan är det ju matematik - mindre kalorier in än ut = du tappar vikt. Lättast är att justera maten om du bara har som mål att gå ner i vikt men jag lovar att du mår bättre om du dessutom springer. Det är extra gott att äta då också.

Konditionen ökar snabbt. Bara efter ca 4 - 6 pass, minst 5 km kommer du märka skillnad. Snabbast restultat kommer du märka efter du kör backträning.

Det som tar lite längre tid att skaffa sig är muskulär uthållighet. I början av ens löparsäsong är det oftast musklerna som tryter först, man blir tung i musklerna och orkar inte, trots att man har kvar flås. Men backträning gör susen för detta.

Det som tar längst tid att skaffa sig är muskler och senor som håller för löpning. Så skaderisken är såklart störst i början av träningen, speciellt när det börjar gå bra efter ett par veckor och man väljer att lägga in ett extra pass - det går ju så bra!

/Vincent

• Grappa
    Anonym skrev 2013-02-01 20:11:59 följande:
    Orkar du mer så kan du hoppa över de första passen och börja på v 3-4 istället.

Men en sak du måste förstå: Löpning är en grymt bra idrott. Men för att kunna ha nytta av löpningen så måste man bygga fundamentet först. De första passen, den första månaden handlar inte om att bränna fett eller bygga muskler utan om att bygga sin grund.

Självklart kan du skita i det, gasa på och springa 5 eller till  och med 10 km. Men jag garanterar att du inte kommer hålla dig skadefri då. Det tar max två månader, troligen bara en innan kroppen säger ifrån. Antingen ger benhinnorna eller hälarna upp. Det tar alltid längre tid att rehaba en skada än det tar att dra på sig den, 8-12 veckor vila är inte ovanligt.

Pick your choice.
Svar på tråden Effekter av att löpning?