• Anonym (Undrande)

vad ska jag göra!

För det första bör du och barnen vara folkbokförda på den adressen som ni de facto bor på enligt lagen. Är det därför exet krånglar månntro? Kanske vill han att det ska gå rätt till. För det är ju inte rätt att ni står kvar som folkbokförda på en adress som ni inte längre bor på. Av vilken anledning anser du dig inte kunna folkbokföra dig hos din sambo?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (frustrerad mamma) skrev 2013-02-01 21:06:15 följande:
    jo tyvärr så kan dom göra det. jag har redan tagit reda på det. Dom kan inte ta hans saker om han kan bevisa att han ägde dom innan jag kom in i bilden. men inkomsterna räknas som gemensamma. dom tar från mig så jag måste leva på honom. dom kan inte ta hans pengar.

Men ni gör ju inte rätt för er. Ni har en mycket högre levnadsstandard än vad ni har råd med. Du har råd att betala mer än vad du gör till dina gäldenärer. Men till själva sakfrågan. Folkbokför bara sonen hos din sambo så löser sig skolproblemet. Det finns ingen lag på att föräldrar och barn måste vara folkbokförda (och därmed också bo) på samma adress.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (frustrerad mamma) skrev 2013-02-01 21:23:36 följande:
    Vi har inte varit ihop så länge. så när det handlar om att göra rätt för sig kan man nog tycka olika om. Om det är rätt att min sambo ska betala för mitt ex skulder vet jag inte. men det andra du sa om att min son kan stå skriven hos min sambo? är du verkligen säker på det?

Ja, nästan säker. Om någon myndighet skulle ifrågasätta varför barnet inte bor med någon förälder kan du förklara det med att ni båda bor på båda adresserna. Du sover dock mindre än hälften av dina nätter hos pojkvännen och bör därmed fortsätta vara folkbokförd på din gamla adress. Eftersom din pojkvän måste passa ditt barn några nätter i månaden så har der visat sig att han däremot tillbringar lite mer än hälften av sina nätter hos pojkvännen och ska därmed istället folkbokföras där. Tror det skulle kunna funka.
Svar på tråden vad ska jag göra!