• readhead92

Vad får du av din pojkvän på alla hjärtans-dag?

Hejsan.

Alla hjärtans dag kommer snart och jag är ledsen för jag tror inte att min pojkvän kommer ge mig något... Det är tanken som räknas men jag skulle vilja att han visade lite uppskattning genom något litet, ett kort eller vad som helst.

Vad brukar ni få? eller inget få?

Hur ser ni på saken, är det viktigt?

• Svar på tråden Vad får du av din pojkvän på alla hjärtans-dag?
  • Mamma050813

jag gav min man den bästa alla hjärtans dag presenten 2008 och sen dess är det vår underbara sons födelsedag!!!
    Det är kärlek, att se sin son vara lycklig på sin födelsedag!!!
    Nå mys i soffan kan det ju bli när barnen lagt sig med lite choklad :)

• Anonym

Vi brukar inte ge varandra presenter på alla hjärtans dag istället planerar vi istället tillsammans en mysig date Ett år åt vi mat på lyxig restaurang, en annan gång har vi köpt hem godis och hyrt en bra film, eller om det har varit en ledig dag åkt på utflykt någonstans över dagen bara vi två.

• Studentpappa

Hade det inte varit lågvatten i lårviken hade hon kunnat få sig ett gott skjut men det är hon väl säkert inte intresserad av.

• Catti41

Vi brukar lördagen närmast efter äta gott och dricka skumpa, och kanske att man får en liten present. Men vi har bott ihop i tusen år och sådär så det är svårt att komma på söta små onödiga presenter när vi egentligen borde köpa en snöslunga eller vattenfilter.... :)

• Jellybeanbaby
    readhead92 skrev 2013-02-01 22:00:43 följande:
    Hejsan.

Alla hjärtans dag kommer snart och jag är ledsen för jag tror inte att min pojkvän kommer ge mig något... Det är tanken som räknas men jag skulle vilja att han visade lite uppskattning genom något litet, ett kort eller vad som helst.

Vad brukar ni få? eller inget få?

Hur ser ni på saken, är det viktigt?
    Hej
    Jag hoppas att jag får någonting. Det är inte viktigt vad. Jag vill inte veta i förväg, utan det ska vara en överraskning. Ibland ett smycke, ibland ett par trisslotter, ibland en blomma och ett gosedjur, ibland en chokladask eller så.
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Waldo

Ingenting och jag skulle bli besviken om han började köpa hem presenter på alla hjärtans dag.

Jag vill gärna att han fortsätter att uppvakta och uppskatta mig de andra dagarna på året, precis som han gjort tidigare.
    Det skulle vara fruktansvärt att bara göra det därför kommersens högborgs USA har höphelg som vi importerat och det är enda anledningen till att han vill köpa mig en bunt rosor för 29 spänn på Blomsterlandet  

• Jellybeanbaby
    Waldo skrev 2013-02-02 12:24:13 följande:

Ingenting och jag skulle bli besviken om han började köpa hem presenter på alla hjärtans dag.

Jag vill gärna att han fortsätter att uppvakta och uppskatta mig de andra dagarna på året, precis som han gjort tidigare.
    Det skulle vara fruktansvärt att bara göra det därför kommersens högborgs USA har höphelg som vi importerat och det är enda anledningen till att han vill köpa mig en bunt rosor för 29 spänn på Blomsterlandet  

Fast Valentine's day har inget med USA att göra. Det är i grund en BRITTISK och delvis FRANSK sed.

Alla hjärtans dag (ibland Vändag i Finland) är en temadag som firas den 14 februari varje år och har sitt ursprung i traditioner som uppstod kring helgonet Sankt Valentin under medeltiden i Frankrike och England. Den kallas därför också Valentindagen eller Sankt Valentins dag.

Firandet av ett helgon med namnet Valentinus den 14 februari började inom den katolska kyrkan redan i slutet av 400-talet, men exakt vem denne var är oklart. Flera olika martyrer med namnet Valentinus från 200- och 300-talet är dokumenterade, även om nästan ingenting konkret är känt om dem. Enligt en sen medeltida helgonlevnad ska Sankt Valentinus ha återgett synen åt sin fångvaktares dotter - något som kom att inlemmas i vissa moderna historier om Sankt Valentin.

Kopplingen till romantik och kärlek uppkom först under medeltiden och uppstod möjligtvis genom en folklig föreställning om att fåglar i mitten av februari sökte och fann sin partner. Detta inspirerade pojkar och flickor att fundera på vem som skulle bli deras Valentin, det vill säga vem som de skulle hålla ihop med minst ett år framöver. Även i Sverige har seden att på lek para ihop flickor och pojkar funnits men i tradition varit förlagd till pingsten.

I 1300-talets England och Frankrike blev Valentindagen en fest för ungdom och förälskade, och parbildningslekar av olika slag var vanliga. Det var först då som helgonet som sådant började förknippas med kärlek. Under medeltiden uppstod där också en sed att skriva kärleksbrev med rimmade dikter till sin käraste, och senare på 1800-talet blev tryckta och utsirade valentinkort, ofta utsmyckade med sidenband och spetsar, populära. I dag är Valentindagen starkt uppmärksammad i alla engelsktalande länder, där kärleksbrev och små presenter brukar skänkas bort.

Olika berättelser med romantiskt innehåll har också kommit till. Enligt en av dessa var Sankt Valentin en kristen som levde i Rom på 200-talet och fick lida martyrdöden efter att ha trotsat kejsar Claudius II förbud att viga unga par. Innan han avrättades lyckades han smuggla ut ett kort till fångvaktarens dotter (jämför med den medeltida legenden ovan) som han var mycket förälskad i: det första Valentinkortet och ursprung till seden att skicka kort denna dag. Valentin sägs även ha haft för vana att plocka blommor i trädgården och ge dem till älskande par. Detta påstås ha givit upphov till seden att ge varandra blommor på Alla hjärtans dag.

Den äldsta bevarade valentinhälsningen är från 1477, då den unga Margery Brew skickade en hälsning till sin trolovade John Paston som hon kallade sin "worshipful and well beloved valentine".[1]

/Wiki

?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Mariana 580

Våran årsdag är även på alla hjärtans dag.

Jag får absolut INGET!
    Visst vill jag ha choklad å blommor, men min karl är inte likadan som mig, och det är en av anledningarna till att jag älskar honom så mycket.

När jag frågar honom om alla hjärtans dag - så får jag svaret:
     "det är en hemsk och komersiell dag! jag vill visa dig att jag älskar dig alla dagar om året, helt spontant, jag behöver/vill inte ha en speciell dag som säger att jag tvunget måste gå å köpa något åt dig. Det finns ingen känsla bakom det"

Det svaret får mig att tänka "aha" . För han har rätt. Att en karl gör något för att han "måste" är inte samma sak som för att han VILL.

Jag bojkottar oxå alla hjärtans dag. Fast jag är en romantisk tönt.

Våran årsdag är redan "firad" på en lyxig kryssning vi va på för en vecka sedan. - och det va för att vi ville.

Svar på tråden Vad får du av din pojkvän på alla hjärtans-dag?