• Frida Ø

Får jag inte åka på semester?

Hej! Jag är just nu föräldraledig och ska börja jobba om två månader. Jag och mitt barns pappa bor inte ihop. Nu vill jag åka iväg cirka tio dagar, men pappan vägrar mig att ta med barnet eftersom det bryter mot överenskommelsen om umgänget vi har (två dagar). Han vill inte heller ha barnet hos sig eftersom vi inte har någon barnomsorg ännu och han jobbar. Kan han neka mig att åka även om jag säger att barnet för min del får vara hos honom?

• Svar på tråden Får jag inte åka på semester?
  • Frida Ø

Barnet är 1 år.
    Att åka 8 dagar spelar ingen roll, detta är två utspridda eftermiddagar det handlar om (3 h/tillfälle).

Åker isåfall natten efter hans helg och kommer hem morgonen till hans nästa, så jag anpassar det ändå så gott det går.

• pussgurkan86

ja men du borde du ju få kunna åka, jag tror han bara vill jävlas med dig. vänd dig till familjerätten och hör vad dem säger

• Frida Ø

Ja, han vill bara jävlas.
    Vi har kontakt med familjerätten som ska fastställa ett avtal ang pappans umgänge då han ända sedan separationen har struntat i att dyka upp på tiderna vi bestämt.

• glassen

Om ni har så svår att komma överens tycker jag att du söka om enasm vårdnad. Löser ju inget just nu, men nästa gång kommer det underlätta för dig. Om ditt ex har så svårt att samarbeta minskar det hans chanser om han även forstättningsvis vill ha gemensam vårdnad.

• Frida Ø

Han har ju fortfarande kvar rätten om umgänget även om jag har ensam vårdnad?

• mia maria

Rent krasst så gör du fel om du bryter mot er överrenskommelse.
    Man kan ju tycka att pappan borde vara flexibel o att ni kunde byta umgänget just under tiden före/efter resan.
    men vill han inte så är det så det är, o reser du med barnet ändå så är det du som gör fel.

Jag tycker att ni ska - precis som du skriver - få ner ett avtal på papper, där det även ingår längre sommarumgängen eller liknande, så att ni båda kan ha möjlighet att resa bort med barnet vid dessa tidpunkter.

Nu har ni ju ingen dom på umgänget i dagsläget, så om du väljer att resa ändå så händer det ju inget rent rättsligt.
    Men hade ni haft ett avtal eller en dom så skulle pappan kunna begära vite osv om du reser bort med barnet under den tid då barnet skulle ha varit hos pappan.

Hoppas att er konflikt lägger sig snart o att han (ni) framöver kan vara lite mer flexibel.

Vill också tillägga att ensam vårdnad ej hjälper i detta fall eftersom barnet fortfarande har kvar umgängesrätten med sin pappa, o då bryter du lika mycket mot er överrenskommelse om du reser bort med barnet.

• mia maria

Kanske kan tillägga att nej; pappan kan inte hindra dig från att resa, men du måste ju såklart fixa en barnvakt till barnet isf (om pappan inte vill/kan ha barnet) o om du väljer att ta barnet med dig så bör du ju resa så att umgänget ej hindras.
    Eller så reser du ändå, men som jag skrev så är det rent krasst så att det är du som bryter mot ert avtal då. 

• Frida Ø

Jag blir så irriterad för han kan strunta i att dyka upp när han vill och ändå blir det inget eftersom vi inte har en dom på det, men skulle jag göra detsamma blir det ett jävla liv.

• mia maria
    Frida Ø skrev 2013-02-04 13:38:05 följande:
    Jag blir så irriterad för han kan strunta i att dyka upp när han vill och ändå blir det inget eftersom vi inte har en dom på det, men skulle jag göra detsamma blir det ett jävla liv.
    Ja, det är jättetrist

Men försök att få ett skriftligt avtal åtminstone, så har ni det att förhålla er till. 
Svar på tråden Får jag inte åka på semester?