• Trust me

Fördomar mot bisexuella?

Förstår inte.. Bisexuella kvinnor verkar ju vara det nya hetero.

Jag tror problemet är ordet "sex". De allra flesta är heterosexuella. De dras emotionellt/relationellt till personer av andra könet. De tänder också sexuellt på personer av andra könet. Det viktigaste för alla hetero är däremot inte det sexuella utan relationen kvinna-man. När homo och bi pratar så handlar det väldigt ofta om sexet. För en hetero så ser man världen som relationer kvinna-man men homo och bi verkar mest prata om sex med personer av samma kön.

Mitt tips till alla homo och bi är att sluta prata sex och börja prata relationer. Det handlar inte om rätten att få hålla i handen eller hångla på café utan om att få leva tillsammans med den PERSON man vill. Gör man det så kan man hitta gemensamma saker att prata om. Jag kan tänka mig att jag som man kan ha en hel del utbyte av att prata med en kvinna som lever med en kvinna om hur det är. Förhoppningsvis skulle hon få ut något av det också. Samma gäller såklart för en hetero kvinna som pratar med en man som lever med en man.

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Trust me
    Anonym (flatan) skrev 2013-02-04 16:48:38 följande:
    Skojar du? Visst, nu är jag småbarnsförälder, och jag vet inte om det inverkar, men hur ofta pratar man om sex egentligen? Ytterst sällan, skulle jag vilja säga - åtminstone är det så bland mina vänner.

Jag är hetero och umgås inte med homo och bisexuella. Inte som ett medvetet val utan för att ingen jag känner säger sig vara det så jag antar att de inte är det. Min syn formas därför av media och där handlar det mycket om sex.

Jag kan nyansera mig lite. Det handlar på senare tid mer om andra saker än sex. Mycket har handlat om rätten till barn. Det har varit en del intervjuer jag läst om samkönade par och hur de ser på att leva tillsammans. Det kan därför redan vara på väg åt det håll jag pratar om.

En sak som man däremot missade lite var när Bergqvist sa att hon levde med en kvinna. Hon själv sa att hon när hon blev gammal och såg tillbaka på livet troligen skulle se sig som bisexuell. Det tyckte jag var intressant och ansluter till det där om att passa in/inte passa in under regnbågsparaplyet. Precis som Lykantrophona är hon monogam och bisexuell vilket betyder att hon omväxlande kan leva i relationer med kvinnor och män. Det sker ingen personlighetsförändring mellan att vara hetero resp homo utan bara att leva med monogamt med en individ som råkar ha ett visst kön. Alltså är hon precis som de flesta av oss som har en sexuell relation med den de lever med och inte med andra oavsett vilket kön de har. Att många av oss kan fantisera om personer av annat kön än den vi lever med när vi onanerar är helt oväsentligt i sammanhanget.
  • Trust me
    lykantrophona skrev 2013-02-04 20:04:16 följande:
    Ja, såklart blir det väl snack om sex när en heterosexuell majoritet ska försöka beskriva en icke-heterosexuell minoritet. Man fokuserar då på stereotyper, enkla frågor och sex. Bisexuella framstår då i fiktion ofta som promiskuösa, eftersom man oftast skapar en sådan karaktär bara för att skriva/filma snaskiga kärleksintriger eller liknande. Och tittaren antar att en person tillsammans med en av motsatt kön är straight tills något annat sägs.

Relevant: tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/PlayingWith/De... och tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/NoBisexua...

Sen är det ju lite dumt att du antar att alla är straighta tills de säger något annat. Hej Heteronorm!
    Och om man nu antar att dina vänner verkligen är hetero allihopa, hur lever man om man aldrig umgås med någon som är homo eller bi? Isolerat?

Jag brukar inte fråga om folks sexualitet. Vill de berätta är det helt ok. Jag pratar inte sex med någon så jag har svårt att se hur det skulle bli ett ämne liksom. Jag utgår från att en person som lever med en av motsatt kön är hetero om jag skulle få frågan precis som jag utgår från att en person som lever med en av samma kön är homo. Men jag frågar som sagt inte.

Lite lögn för jag har en del jag känner som är bisexuella men ingen som har sagt sig vara bisexuell på det emotionella viset. För dessa handlar det bara om sex och ibland inte ens det. De bekräftar alltså "mediamyten" och tillhör inte den kategori jag tänkte på.
  • Trust me
    lykantrophona skrev 2013-02-04 21:21:49 följande:
    Om jag ser någon som är ihop med någon av ett visst kön, så antar jag att personen har en läggning där attraktionen till det könet ingår. Så om det är en kille som är ihop med en tjej, antar jag att han är bi-, pan- eller heterosexuell.

Jag blir lite ledsen om folk ignorerar bisexualitet som ett faktiskt alternativ. :(

"Bisexual erasure is rampant. We're gay when we have same-sex partners, straight when we have different-sex ones. (Yet, oddly, neither gay nor straight people become asexual when single)."
    - www.bisexualindex.org.uk/index.php/Biphobia

Men det sexuella är inte intressant. Lever man med en person av motsatt kön är man heteroemotionell. Lever man med en av samma kön är man homoemotionell. Lever man med med två personer och det är en av resp kön så är man biemotionell. Vill man berätta vilka man vill ha sex med så får man säga det för det bryr jag mig inte om. Termerna jag använder syftar på hur man är just nu.
  • Trust me
    lykantrophona skrev 2013-02-04 21:58:14 följande:
    Jag vet inte hur det är för dig, men jag diskuterar ex, porr etc med kompisar?

Det gör ju inte jag vilket gör oss olika i detta. {#emotions_dlg.flower} Däremot har jag hittat en ny grupp bisexuella. Det är ug-bin, undergivna kvinnor som egentligen är mest intresserade av sex med kvinnor om det finns en man som bestämmer att de ska ha det. 
  • Trust me
    lykantrophona skrev 2013-02-04 23:13:15 följande:
    Men om du ser en person som är tillsammans med någon av motsatt kön som hetero, är då singlar asexuella? ;)

Klart dom kan vara asexuella. Personer som lever i förhållanden kan också vara asexuella.

Det är precis det här jag menar med att det lilla ordet "sex" i t.ex heterosexuell leder tanken helt fel. Jag är vad man kallar heterosexuell. Det säger däremot inte så mycket som vi tror att det gör då begreppet handlar om minst tre saker.

1. Jag är en sexuell person vilket betyder att jag har sexuell lust och för mig är denna lust riktad mot personer av det andra könet.
    2. Mitt emotionella liv (affektion?) är sådant att jag kan bli kär i personer av det andra könet.
    3. Jag kan bilda kärleksrelationer med personer av det andra könet som syftar till att leva ett gemensamt liv.

Jag är alltså heterosexuell, heteroemotionell och heterorelationell. Utöver detta så är jag polyamorös.
    Anonym (bi) skrev 2013-02-05 04:13:07 följande:
    En annan fördom jag tycker är värd att nämna är den att "man blir kär i en person, inte ett kön".

Javisst, så är det för vissa, men inte för alla. Jag kan bli kär i en kvinna och i en man, samtidigt. Det är för mig olika saker. Jag vet inte varför men det ÄR så. Närhet med en kvinna resp en man slår an helt olika saker inom mig, och det är ingen konflikt för mig på annat sätt än att jag förstås inte kan leva ut båda samtidigt såvida inte alla inblandade är oK med det. Att brist på moral är ett bi-drag är ytterligare en fördom förresten. 

Man blir kär i en person vilket inte ska förväxlas med uppfattningen att man bara kan vara kär i EN person i taget.

Du är alltså bisexuell, biemotionell och polyamorös. Om du kan tänka dig att leva med en kvinna framgår inte.

Svar på tråden Fördomar mot bisexuella?