• Kjell2

Hur går jag till väga för ensam vårdnad?

För att få EV mot hans vilja krävs beslut av tingsrätten. Det de i huvudsak går på i vårdnadsfrågor är samarbetsproblem. Du måste alltså stämma till TR och bör kunna visa på samarbetsproblem. Samarbtesprobelm kan t ex vara att han vägar skriva på papper kring vård, skola mm. Innan TR tar beslut kommer ni skickas till familjerätten för att försöka komma överrens.

Däremot kommer han med största säkerhet ha fortsatt umgänge då han har väldigt fria händer hur mat mm ska skötas. Missköter han diet, medicinering under sina umgängestider kan han fråntas umgänget men det är inte en helt lätt process.

• Kjell2
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-04 14:21:31 följande:
    Ok. Jag får väl stå här som en idiot resten av barnens uppväxt då!
    Men helt ärligt, är det inte hans skyldighet lika mycket som min att infinna sig på möten/läkarbesök etc som involverar dotterns framtid i och med att hon kommer att bli tilldelad en diagnos och kommer att vara i behov av ganska mycket extra hjälp både i skolan och hemma?? Hon kräver väldigt mycket redan nu och jag vågar knappt tänka på hur det kommer att bli när hon börjar i skolan.

Jag pratade med honom senast idag och vi hamnade i luven på varandra som alltid annars. Han anser inte att det är hans skyldighet eftersom barnen bor hos mig. Jag tar hand om allt annat som har med dagis/skola och övriga vardagssaker men i det här fallet då det handlar om en diagnos och hennes framtid så tycker jag att han har ett ansvar som förälder men det anser inte han som sagt.

Suck...
    Han har samma skyldighet som du. Eventuellt skulle totalt ointresse i vård, möten mm kunnda bidra till att förlora vårdnaden vid ett tingsrättsbeslut men det krävs oftast mera.

Men du kommer inte få hans intresse om han förlorar vårdanden, det blir bara enklare för dig att fatta beslut rörande t ex boende, vård, skola odyl. Han kommer fortfarande med största sannolikhet ha fortsatt umgänge

• Kjell2
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-04 14:40:41 följande:

Alla frågar efter honom, alltså borde han ju som vårdnadshavare vara med!

Han har aldrig visat något intresse för något vardagsansvar överhuvudtaget och halva boendet hade aldrig kommit på tal för han skulle aldrig palla med det och med hans bakgrund hade jag aldrig litat på att han skulle klara det. Dessutom bor vi olika städer. Ja jag har valt att ta allt ansvar själv och detta utan några som helst invändningar.

Vad är det du vill uppnå? Det är mer eller mindre omöjlig att skapa ett engagemang, närvaro odyl med ett domstolsbeslut.

Skapar det problem för dig genom att ni har GV? Vad skulle bli enklare med EV?

• Kjell2
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-04 14:58:29 följande:
    Jag personligen är bara glad att slippa träffa den idioten efter allt han har gjort mot mig/oss. Jag vill inte att han ska ha vårdnaden eftersom han inte vill engagera sig och inte har någon koll, inte frågar hur det går för barnen osv. Han visar ett totalt ointesse för dom. När han t.o.m skippar rekommendationer så har det gått för långt. Han är ett praktarsle.
    Man kan göra så gott man kan och ställa upp för sina barn i den mån det går trots att man inte är boendeförälder.

Jag tycker inte ens att han har rätt att träffa barnen när han bara tror att han kan hoppa över viktiga saker. Är man vårdnadshavare så ska man ta sitt ansvar när man blir kallas oavsett vad. Vad hade hänt om inte jag hade möjlighet att gå på mötena, att jag låg på sjukhus eller vad som helst om han inte förmår sig att gå dig och göra det som står i hans plikt som förälder??

Må så vara att han är ett praktarsle men de saker du räknar upp kommer inte förändras om du får EV. Han kommer fortfarande vara ett praktarsle, inte gå på möten och ha rätt till umgänge. När du är sjuk eller får förhinder kommer han inte dyka upp även efter du fått EV.

Att helt frånta honom ungänget är väldigt svårt. Det skall extermt mycket till att domstolen dömmer noll umgänge till en förälder om du väljer att stämma om umgänget.

Även om din situation är frustread och jobbig kommer det inte ske några stora förädringar om du får EV.
Svar på tråden Hur går jag till väga för ensam vårdnad?