Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-04 14:58:29 följande:
Jag personligen är bara glad att slippa träffa den idioten efter allt han har gjort mot mig/oss. Jag vill inte att han ska ha vårdnaden eftersom han inte vill engagera sig och inte har någon koll, inte frågar hur det går för barnen osv. Han visar ett totalt ointesse för dom. När han t.o.m skippar rekommendationer så har det gått för långt. Han är ett praktarsle.
Man kan göra så gott man kan och ställa upp för sina barn i den mån det går trots att man inte är boendeförälder.
Jag tycker inte ens att han har rätt att träffa barnen när han bara tror att han kan hoppa över viktiga saker. Är man vårdnadshavare så ska man ta sitt ansvar när man blir kallas oavsett vad. Vad hade hänt om inte jag hade möjlighet att gå på mötena, att jag låg på sjukhus eller vad som helst om han inte förmår sig att gå dig och göra det som står i hans plikt som förälder??
Må så vara att han är ett praktarsle men de saker du räknar upp kommer inte förändras om du får EV. Han kommer fortfarande vara ett praktarsle, inte gå på möten och ha rätt till umgänge. När du är sjuk eller får förhinder kommer han inte dyka upp även efter du fått EV.
Att helt frånta honom ungänget är väldigt svårt. Det skall extermt mycket till att domstolen dömmer noll umgänge till en förälder om du väljer att stämma om umgänget.
Även om din situation är frustread och jobbig kommer det inte ske några stora förädringar om du får EV.