• Anonym (K)

Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?

Min chef påstår att jag inte har rätt till sjuklön efter min operation då det är en "skönhetsoperation" och jag har valt det själv så därför kommer dom inte att betala sjuklön sålänge jag är hemma. Jag har letat info på försäkringskassans hemsida utan resultat och jag antar att kontakta dem är lönlöst. Vem ska jag vända mig till och få svar på denna frågan?

/K

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 19:25
    Vill tillägga för er som skriver att det är dåligt att ta ut sjuklön för en "sådan sak då andra behöver det mer". Detta gäller endast 1-2 veckor och kommer att bekostas av min arbetsgivare, alltså inte försäkringskassan.
    Jag kan dock fortfarande tycka att har man rätten till det så har man oavsett om det är arbetsgivare eller försäkringskassan som betalar. Men i detta fallet gäller det inte försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 19:25
    Vill tillägga för er som skriver att det är dåligt att ta ut sjuklön för en "sådan sak då andra behöver det mer". Detta gäller endast 1-2 veckor och kommer att bekostas av min arbetsgivare, alltså inte försäkringskassan.
    Jag kan dock fortfarande tycka att har man rätten till det så har man oavsett om det är arbetsgivare eller försäkringskassan som betalar. Men i detta fallet gäller det inte försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 11:14
    Jag har i veckan kontaktat facket angående detta och till min förvåning så har min arbetsgivare rätt att neka mig sjuklön på grund av att det är ett frivilligt ingrepp. De flesta här inne verkar överens om att han inte kan neka, kanske det gäller olika för olika kollektivavtal?

Min ombudsman hänvisade mig till sjuklönelagen, jag har bara skummat igenom men har inte hittat något om att man inte har rätt till sjuklön vid ett sådant ingrepp.

• Svar på tråden Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?
  • Lilia
    CMM skrev 2013-02-03 18:06:17 följande:
    Heder åt er som inte sjukskriver er pga detta, även om det tydligen och av någon obegriplig anledning är tillåtet.

• nozpa

Kvittar om det är en skönhetsop eller om det är njurtransplantation.

OT: Men om jag bryter näsan på jobbet, och vill plastikoperera den så den ser ut som förut. Ska jag då ta semester för det?
    Eller gäller det endast om jag planerar att göra ett tuttförstoring?

Samt de som gör en bröstförminskning, de görs ofta pga rygg/nackbesvär. Men såklart fixas ju tuttarna till så de blir snygga. Ska även de ta semester då?

Och varför ska inte folk som faktiskt arbetar och betalar skatt ha samma rätt som de som inte betalar skatt? 
    Sedan kan man dividera i evigheter om vad som är rätt hit o dit. Men oftast så blir det väl inte en evighetslång sjukskrivning efter en t ex tuttop.   
    Handlar inte om att utnyttja systemet på något vis, det handlar om att använda det man har rätt till. Annars hade det inte varit okej. Så sluta ge ts dåligt samvete för tusan.     

• Anonym (nose job)
    nozpa skrev 2013-02-03 18:55:34 följande:
    Kvittar om det är en skönhetsop eller om det är njurtransplantation.

OT: Men om jag bryter näsan på jobbet, och vill plastikoperera den så den ser ut som förut. Ska jag då ta semester för det?
    Eller gäller det endast om jag planerar att göra ett tuttförstoring?

Samt de som gör en bröstförminskning, de görs ofta pga rygg/nackbesvär. Men såklart fixas ju tuttarna till så de blir snygga. Ska även de ta semester då?

Och varför ska inte folk som faktiskt arbetar och betalar skatt ha samma rätt som de som inte betalar skatt? 
    Sedan kan man dividera i evigheter om vad som är rätt hit o dit. Men oftast så blir det väl inte en evighetslång sjukskrivning efter en t ex tuttop.   
    Handlar inte om att utnyttja systemet på något vis, det handlar om att använda det man har rätt till. Annars hade det inte varit okej. Så sluta ge ts dåligt samvete för tusan.     
    Menar det. När man tänker på alla föräldrar som tar ut föräldraledighet på de mest attraktiva semesterdagarna "för att de kan"... grrr...
  • Anonym (K)

Jag har inte ett dugg dåligt samvete för detta, min chef blåser mig på lön och timmar hit och dit varje månad. Jag går till jobbet varje dag, sköter mitt jobb exemplariskt och är sjukskriven max 2-3 ggr per år och då är jag verkligen sjuk. Så jag tycker absolut att jag har rätt till det även om det från början är en frivillig operation.

Även om det hade varit FK som betalade blir väl inte andra fall bortprioriterade bara för att jag tar ut det jag har rätt till, även om jag absolut kan hålla med om att det finns andra anledningar som borde prioriteras framför skönhetsoperationer.

• fläta

Ja, det verkar väl vettigt att du får ersättning för det. Det hela gagnar väl arbetsgivaren också? Fast jag vet ju i och för sig inte vilken del av dig som du ska försköna. 

• Anonym (FK)
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning-2004-02.pdf

4.4 Operativa ingrepp
    När det gäller operativa ingrepp har praxis efter hand utvecklats så att
    anledningen till ingreppet inte har någon betydelse när det gäller att bedöma
    sjukdomstillståndet efter ingreppet. Bedömningen ska i stället göras utifrån
    det sjukdomstillstånd som det operativa ingreppet medfört.
    36 Vägledning 2004:2 Version 20
    Operativa ingrepp som enligt praxis kan ge rätt till sjukpenning är kejsarsnitt, abort, sterilisering, skönhetsoperation och organ- eller vävnadsdonation. (FÖD:s dom 710-1980 ref. 81:21 och FÖD 1984:37)
    Gert sjukanmäler sig hos sin arbetsgivare den 1 oktober på grund av
    att han samma dag ska genomgå en plastikoperation. Orsaken till operationen är att han ska låta ta bort tatueringar på armar och rygg. Gert
    är gjuteriarbetare. Den behandlande läkaren sjukskriver honom och
    bedömer att Gert är helt arbetsoförmögen på grund av sjukdom under
    den tid som läkningen efter operationen beräknas ta. Enligt läkarintyget är arbetsförmågan helt nedsatt till och med den 5 november.
    Från och med den 15 oktober, då sjuklöneperioden löpt ut, konstaterar
    Försäkringskassan att sjukdom föreligger eftersom operationen medfört att Gert befinner sig i ett sjukdomstillstånd.
  • Anonym (Lisa)

Jag gjorde en skönhetsoperation för en del år sedan. Jag tog ut semester eftersom man inte får sjukskriva sig när man har gjort ett skönhetsingrepp.

Ta ut semester TS.

• LinneaJosie

Klart man har rätt till sjuklön. Sluta gnäll. Helt missriktad indignation här i tråden. Pinsamt.

• Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2013-02-03 20:43:31 följande:
    Jag tog ut semester eftersom man inte får sjukskriva sig när man har gjort ett skönhetsingrepp.
    Får man visst!
  • Anonym (Fin)

Jag tog semester såklart.

Svar på tråden Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?