• Anonym (K)

Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?

Min chef påstår att jag inte har rätt till sjuklön efter min operation då det är en "skönhetsoperation" och jag har valt det själv så därför kommer dom inte att betala sjuklön sålänge jag är hemma. Jag har letat info på försäkringskassans hemsida utan resultat och jag antar att kontakta dem är lönlöst. Vem ska jag vända mig till och få svar på denna frågan?

/K

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 19:25
    Vill tillägga för er som skriver att det är dåligt att ta ut sjuklön för en "sådan sak då andra behöver det mer". Detta gäller endast 1-2 veckor och kommer att bekostas av min arbetsgivare, alltså inte försäkringskassan.
    Jag kan dock fortfarande tycka att har man rätten till det så har man oavsett om det är arbetsgivare eller försäkringskassan som betalar. Men i detta fallet gäller det inte försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 19:25
    Vill tillägga för er som skriver att det är dåligt att ta ut sjuklön för en "sådan sak då andra behöver det mer". Detta gäller endast 1-2 veckor och kommer att bekostas av min arbetsgivare, alltså inte försäkringskassan.
    Jag kan dock fortfarande tycka att har man rätten till det så har man oavsett om det är arbetsgivare eller försäkringskassan som betalar. Men i detta fallet gäller det inte försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 11:14
    Jag har i veckan kontaktat facket angående detta och till min förvåning så har min arbetsgivare rätt att neka mig sjuklön på grund av att det är ett frivilligt ingrepp. De flesta här inne verkar överens om att han inte kan neka, kanske det gäller olika för olika kollektivavtal?

Min ombudsman hänvisade mig till sjuklönelagen, jag har bara skummat igenom men har inte hittat något om att man inte har rätt till sjuklön vid ett sådant ingrepp.

• Svar på tråden Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (Qwe) skrev 2013-02-04 09:41:19 följande:
    Lagligen har du rätt till sjuklön, moraliskt borde du inte ha rätt till det. Varför ska din arbetsgivare betala din fåfänga?
    Med den inställningen: varför ska din arbetsgivare betala för dina barn (som du valt att skaffa)? Då borde man inte få ersättning för att vara hemma med sjukt barn heller.
  • CMM
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-02-04 09:33:35 följande:
    Då skulle man ju gärna kunna införa fler lagar, såsom att tex vabbande skulle räknas som semesterdagar (du har VALT att skaffa barn, det var inte medicinskt betingat).
    Jag vet inte ens vad jag ska svara på det där, men det var väntat att de snedvridna liknelserna skulle dyka upp.
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Aileen Allannah
    Kojbe skrev 2013-02-04 09:38:43 följande:
    Har inte läst hela tråden men helt ärligt så har du ju moraliskt inte rätt till sjuklön det säger ju sig själv.
    Har haft flera fall tidigare där de inte heller fick någon sjuklön då det är självvalt ingrepp som orskar frånvaron från jobbet.
    Du är ju inte sjuk!
    Du har valt göra ett kosmetiskt ingrepp och då är det ditt ansvar ingen annan ska behöva betala för detta.
    Om arbetsgivaren ska bet sjuklön plus lön för ersättare så inser du väl själv det är orimligt????
    För att DU valt att göra något?

Ta ut semester ist för att sätta andra i skiten.
    Vilka andra är det ts sätter i skiten menar du? Och om jag går till läkaren och opererar bort en visdomstand, som egentligen inte ger mig några större besvär, måste jag då, enligt dig, ta semester?
  • hymafr

Har bara läst trådstarten.

En skönhetsoperation gör man på sin semester såvida det inte är av medicinska skäl (t ex en bröstförminskning eller borttag av stora ärr).

Om arbetsgivaren ska betala för den tid du är borta för att förstora brösten, fixa läpparna, fettsuga dig etc, så vill jag ha betald ledighet för att åka på spa för det skulle verkligen få mig att må mycket bättre. Gärna två veckors extra ledighet efteråt för att verkligen vila upp mig.   

• CMM
    hymafr skrev 2013-02-04 09:48:02 följande:
    Har bara läst trådstarten.

En skönhetsoperation gör man på sin semester såvida det inte är av medicinska skäl (t ex en bröstförminskning eller borttag av stora ärr).

Om arbetsgivaren ska betala för den tid du är borta för att förstora brösten, fixa läpparna, fettsuga dig etc, så vill jag ha betald ledighet för att åka på spa för det skulle verkligen få mig att må mycket bättre. Gärna två veckors extra ledighet efteråt för att verkligen vila upp mig.   
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Anonym (Qwe)
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-02-04 09:43:31 följande:
    Med den inställningen: varför ska din arbetsgivare betala för dina barn (som du valt att skaffa)? Då borde man inte få ersättning för att vara hemma med sjukt barn heller.

Arbetsgivaren betalar inget vid vård av barn, det gör försäkringskassan.
  • Anonym (abc)

Senast jag kollade så var det inte arbetsgivaren som betalade vid vab.
  • Anonym
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-02-04 09:42:05 följande:
    Nej, man har rätt till sjukskrivning om man har läkarintyg, vilket plastikkirurger (som faktiskt är läkare) givetvis skriver då man inte kan arbeta direkt efter ett ingrepp.
    Enbart om det gäller ordinerade och nödvändiga operationer.
  • Anonym
    Vi har en föräldraledighetslag som beskriver rättigheterna att vara hemma för vård av barn vid olika situationer. Däremot har vi ingen snygglag som beskriver rättigheten att vara hemma för att man frivilligt, och utan behov av det annat än för att bli snygg, lägger sej under kniven.
  • Anskuli
    Anonym (J) skrev 2013-02-04 05:26:29 följande:
    Vem är du att avgöra vad som är "rent kosmetiska skäl"? Var går gränsen för att det ska räknas som psykiska skäl t ex? Personen som utfört ingreppet kanske led av hemska komplex innan vilket påverkade arbetsförmågan, om detta vet du ingenting. 

Dessutom: Ska det då vara olika regler för förminskningar och förstoringar av brösten? Och vem vet om förminskningen isf utförts pga "rent kosmetiska skäl" eller värk pga tung byst? Ja, egentligen alltså. 

Morallagstiftning är alltså vad du förespråkar i detta fall. Gäller detta konsekvent även i övrigt, eller enbart just detta? 

I Finland har vi väldigt klara regler för detta. Ifall det är fråga om en operation som görs enbart av kosmetiska skäl måste man stå för den själv (ingen ersättning från folkpensionsanstalten=vår motsvarighet till er försäkringskassa). Görs däremot operationen av medicinska skäl ersätter FPA en del även om operationen gjorts privat (görs operationen inom den offentliga vården betalar man bara de kommunala sjukvårdsavgifterna).

Läkarna skriver inte heller ut läkarintyg för skönhetsoperationer. På läkarintyget skall ju en sjukdom uppges och i dessa fall finns det ingen sjukdom att uppge. I vissa fall kan läkaren skriva ut en intyg över arbetsoförmögenhet och arbetsgivaren är då tvungen att bevilja oavlönad ledighet. I våra kollektivavtal står det dessutom att ingen sjuklön betalas ut ifall man själv har förorsakat sjukledigheten.

Detta som svar på hur det skulle vara praktiskt möjligt att ha sådana regler.
Svar på tråden Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?