Insanejane77 skrev 2013-04-21 16:29:37 följande:
Ja ät du folsyran, en bekant fick avbryta sin graviditet i 20e veckan för att dom på rutinultraljudet upptäckte att bebisen hade gravt ryggmärgsbråck och på så vis att ungen hade fått ha blöja hela livet, gravt utvecklingsstörd och missformat huvud. Hon visste inte att man skulle äta folsyra!

Fattar inte hur det kunde gå henne förbi och att inte hennes BM tagit upp det! Så jag äter hellre än att råka ut för något liknande.
Ja genomspolningen ingår i utredningen ja och det är väl lika bra att få den gjord när det ändå erbjuds liksom

Jag tror hon jag pratade med försökte bli av med nya patienter bara.
Ja det där med åldern önskar jag att jag att jag hade vetat om tidigare. Jag trodde det var lika lätt att bli gravid när man var 20 som när man var 40, bara att ju äldre man blev ju större risk var det att barnet skulle få kromosonskador. DOH! Så nu är jag 35 och fyller 36 i september och har haft vag panik inom mig sen jag läste att det var svårare att bli gravid sen man blev 35.
Vi blev gravida första gången på 7 månader, sen fick vi ha ett uppehåll på 6 månader för att allt skulle läka efter KS och så blev vi gravida på första försöket efter det. Slutade ju i MA och då trodde jag att det skulle gå lika fort igen, eller att det skulle hända inom 2-3 månader iaf. Så ju längre tiden gick och vi inte blev gravida så tänkte jag på det där med att jag fyllt 35 :S Men nu tog det alltså 7 månader igen. Det är ju inte jättelänge alls, men det KÄNNS så för det är så länge som vi försökt totalt utan att få vårt barn. Nu hoppas jag verkligen att den här lilla bönan stannar kvar. Man har inte hur många försök som helst känns det som.
Jag ska och träffa BM på torsdag och så ska hon skriva en remiss till spec-mvc då så får vi se hur fort jag får komma in. Det tar väl några veckor. Jag ska be att få göra ett tidigt UL då ja, typ i v 7 så jag kan se om hjärtat har börjat slå eller om det inte gick bra den här gången heller. Man är ju sjukt orolig!
Jag har symptom att jag är trött, ont i ryggen, lite ömma bröst och brännande vårtor samt att det spänner och drar i livmodern. Har ensidig värk ibland också över vänster äggstock och jag tror att jag har fått en sån där graviditetscysta igen, hade jag sist och det känns liknande. Lite vagt illamående är jag också ibland om jag inte äter på morgonen. Det känns bra och jag tänker varje dag "jaha, då verkar det som att jag är gravid idag också". Kollar på pappret när jag är på toa hela tiden. Är helt klart lycklig men rädd.
Stort lycka till den här ÄL då! Jag rekommenderar verkligen att du provar det där glidmedlet jag nämnde, conceive plus.Andra glidmedel, även dom som inte är spermiedödnade, kan skapa en barriär som gör det svårt för spermierna att ta sig igenom! Jag blev gravid med glidmedlet nu första månaden jag provade. :)
Kram

Ja det låter ju väldigt konstigt att din vän inte blev informerad om folsyran, åt själv folsyra redan innan båda graviditeterna. Sen kan det ju tydligen gå illa ändå som både du och jag har erfarenhet av =( men man tar ju såklart till alla försiktighetsåtgärder.
Det är ju som du säger att egentligen är det ingen lång tid att ha försökt, vi har väl gjort ca 6 försök totalt sen i augusti förra året men det KÄNNS ju så himla länge för att man går ju på övertid. Man skulle ju kommit hem med en bebis redan för 1,5 år sedan =( det är fruktansvärt... Och det är väl precis det som läkarna förstår och därför får man hjälp i den här situationen även om det senaste försöket bara har varit i ett halvår.
Jag är mkt mer avslappnad nu än jag var sist vi försökte vilket var ca 2 mån sedan så jag hoppas ju på att det skulle kunna gå vägen, har slappnat av sååå mkt sen vi fick kontakt med läkare. Det var väl säkert det som gjorde att du blev gravid också, du visste att ni hade en tid hos läkare, var det inte så? Har hört om flera som slappnat av så fort de fått kontakt med läkare för att man liksom då VET att man får hjälp om det inte händer nåt o så vips har de blivit gravida och inte behövt sin läkartid. =)
Hoppas att det blir så för oss också. Läkaren frågade oss när vi var där nu första gången om vi kan tänka oss IVF och det kan vi såklart men om de inte hittar något fel vilket jag inte tror att de kommer göra så kanske vi försöker över sommaren och om det inte händer något så försöker vi med IVF. Man är ju inte lite otålig vid det här laget... men önskar ändå bli gravid på naturlig väg faktiskt.
Vi brukar inte använda glidmedel men om det hjälper på traven så kanske det inte är nån dum idé
Måste erkänna att tanken på en ny grav skrämmer mig just nu mer än någonsin. Ska man orka?! Kommer man vara helt hysterisk och känna efter hela tiden om barnet rör sig i magen och kommer man att kunna hålla sig lugn? Hur känner du nu när du är gravid igen? Jag vet att förra gången hann jag liksom inte bli så rädd, var mest rädd för mf i början och precis som du väntade jag mig en blödning varje gång jag gick på toaletten. Sen kom det en och så gick det som det gick...
Kram