Separation. Dela på 9-åring och 11-åring?
Hej!
Separerade för ett år sedan och rutinerna har inte riktigt fallit på plats. Har en son på 11 år och en dotter på 9 år.
Sonen säger att han vill bo hos mamman mer än varannan vecka som idag (mamman vill att jag bara ska ha barnen varannan helg). Har då sagt att det är inte aktuellt eftersom jag vill att barnen ska komma in i vardagen och ha närhet till båda föräldrarna och sin bror/syster. Dottern säger å andra sidan att hon vill bo mer hos mig. Säger då att jag tycker det är viktigt med kontakten med storebror och mamma och avvisar de önskemålen.
Nu ringer skolsyster (igen!) och framför sin bestämda åsikt att barnen måste få komma till tals och att jag måste lyssna på dom. "Man förlorar inte kontakten med barnen bara för man inte bor där - likaså sina syskon".
Jag måste säga att jag känner att det är helt fel att separera syskon och att barnen ska välja själva hur dom vill ha det - inte minst eftersom mycket har inte fallit på plats med vår skilsmässa. Tycker inte man ska "utsätta" barnen för att tvingas välja utan ge dom tydliga ramar som de kan finna sin tillvaro i.
För övrigt är det ingen lätt skilsmässa utan där finns massa outtalat och obearbetat med dålig kommunikation. Men det är mer som bakgrundsinfo.
Ska man låta barnen välja var de ska bo och då dela på dom?