• Dandelionis

Sällskapsspel för två

Alla nya spel som finns i affären och verkar roliga är mer riktade till "hemmafester" där man ska vara flera. Typ "Alias" och charader-varianter osv. Jag och min sambo är lite sugna på att köpa ett spel som bara han och jag kan spela (gör ju inget om man KAN vara fler, men det ska vara kul att spela 2 också). Vi är så trötta på att bara hålla på med datorn/TV:n. 

Tips? 

• Svar på tråden Sällskapsspel för två
  • Dina08

Vi har också för mycket skärmtid. Senast blev spelet Yatzy. Ser fram emot svaren.

• gosegrisen

Strunta i leksaksaffären och gå till en brädspelsaffär istället! Utbudet är oändligt mycket större än de partyspel som säljs i "vanliga" butiker. Jag rekommenderar alphaspel.se/shop/ men även Science Fiction-bokhandeln eller Webhallen (!) har stora utbud av brädspel om än något dyrare.

Några som jag tycker funkar bra på två personer (men som funkar bra även på fler) är Carcassonne, Smallworld, Blokus, Ticket to Ride, San Juan och Pentago.  

• Dandelionis

Update: Det ska inte vara så avancerade och dyra strategispel. Utan mer något mysigt man kan sitta och pyssla med en hemmakväll istället för att se en film. Jag tänker typ Yatzy/Monopol-stuk fast nåt som inte är så uttjatat :P

• Ramborg

Carcassonne! Det är kul på 2, men också på upp till 6 personer.

42.
  • FruFantomen

Alla strategispel är inte avancerade och tar massor av tid att spela. Om man inte vill hålla på med en massa prylar så finns det ju en hel del kortspel. Några exempel: Chez Geek (finns en hel serie), Fluxx (finns också i en uppsjö varianter), Once Upon a Time (finns kanske också på svenska).

• gosegrisen
    Dandelionis skrev 2013-02-06 16:51:39 följande:
    Update: Det ska inte vara så avancerade och dyra strategispel. Utan mer något mysigt man kan sitta och pyssla med en hemmakväll istället för att se en film. Jag tänker typ Yatzy/Monopol-stuk fast nåt som inte är så uttjatat :P
    Spelen jag listade är inte avancerade! Jag brukar spela dem med syskonbarnen (8-12 år) och inget av dem tar mer än en timme att spela.
  • AEL

Ticket to ride är kul på två & inte så svårt. Dominion är väldigt kul men såklart lite svårare då., Carcassone the caste är gjort för exakt två och är enkelt.

• Heobea

Carcasonne, Ticket och Dominion har du redan fått tips om så jag håller mig ifrån dem.
    Mitt och sambons bästa spel för två är nog fluxx. Det finns i lite olika versioner och varieras i oändlighet eftersom regler och mål ändras under spelets gång. Två spel blir aldrig lika. Vi brukar köra kanske 3-5rundor en kväll, istället för tv/dator.

Hygienhäxan!
  • AEL

Carcasonne the castle skulle det stå. Fluxx kör jag på ipaden ibland men känns som att det är för mycket slump som styr spelet för min smak.

• Kinya

Talisman är roligt och går att spela två stycken, även om man kan vara fler än så. Det tar dock rätt lång tid att spela.

• 040kille

En kortlek helt enkelt.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Lilia

Jag gillar Finans. Det påminner om Monopol. Spelet går ut på att man ska köpa tomter och aktier och på så vis bilda företagsgrupper. Den första som har bildat två företagsgrupper och tjänat en miljon har vunnit. Det går utmärkt att spela två personer, en omgång tar ca en timme.

• project baby

När då då är roligt, både på två eller fler.

Sequence är nog favoriten - samma där, både två eller fler spelare.

• Spelskap

Hej!

Vad roligt att hitta denna tråd. Vi har precis öppnat en e-handel för sällskapsspel och ett av mål är att kategorisera riktigt bra spel som är framtagna och avsedda för att spela på just två personer.

Ni hittar dem på vår hemsida under kategorin spelskapsduo. Där finns allt i från det snabba men ack så fängslande Quarto till det mest avancerade som GO. Vi kommer även fylla på denna kategori med fler spel i framtiden så håll utkik.

http://spelskap.se/duo

Mycket glädje!

Rickard på Spelskap 

Svar på tråden Sällskapsspel för två