Valde bort syskon trots ägg i frysen
Hej Anna! Jag känner igen mig så i dina tankar. Jag och min man har en son född 2009 via IVF. I vårt fall är det pga manlig i fertilitet som vi fått göra IVF. Vi fick totalt 10 embryo till frysen efter våra två IVF försök 2008/2009. I höstas påbörjade vi ett syskonförsök som slutade i missfall och detta har tagit hårt på mig. Det blev en utdragen process som slutade med skrapning den 12 december. Jag trodde jag skulle kunna komma över detta men ännu inte gjort det. Nu har vi 9 embryo kvar och vi vill hemskt gärna göra fler försök men ekonomin hindrar (det kostar runt 14 000 kr per försök). Våra embryo går ut nu i år i oktober och januari nästa år. Jag är så fruktansvärt kluven inför det att de snart bara ska kastas för att 5 år har gått. Det känns som att kasta sina "barn" fastän det inte är det. Nu är det så att vi vid syskonförsöket i höstas fick reda på av läkaren att man kan ansöka om förlängd frysning hos Socialstyrelsen och då skriva ett personligt brev, berätta om oss som par, varför vi vill förlänga livet på våra embryo så sitter det personer i deras rättsliga råd och bestämmer om vi får det eller inte. Jag tycker detta är så orättvist. Mitt råd till dig är att gå och prata med någon själv, kurator, psykolog och försök få en bimd av varför du reagerat som du gjort/gör. Jag själv trodde aldrig att jag skulle bli så knäckt efter vårt missfall, men vi är ju bara människor och reagerar olika. Vad säger din man nu i efterhand?