Valde bort syskon trots ägg i frysen
Lydisen skrev 2013-04-04 20:14:04 följande:
Hej igen! Ledsen att jag inte svarar förrän nu. Har haft en tuff tid efter missfallet som tog mig väldigt hårt men är på böttringsvägen och vi ska faktiskt göra ett nytt syskonförsök nästa månad med lånade pengar på banken. Våra nära och kära vet om vår situation och vår längtan efter ett syskon till vår son. Min mamma kan tyvärr inte hjälpa oss ekonomiskt men min mans föräldrar ställde upp vid förra syskonförsöket. De pengarna skulle egentligen vara ett lån till oss men de bestämde sig för att betala till stor del nästan hela försöket och vi är evigt tacksamma för det. Denna gången har vi inte frågat dem om pengar då vi har ett lån som vi kan ta pengar ifrån men visst hade de sänert ställt upp att betala igen om vi hade frågat. Vad gäller brevet om förlängd frystid på embryona så är det inte skrivet ännu, tänkte göra det i sommar och sen vet vi heller inte om där blir något kvar i frysen nu inför nästa behandling så vi får se. Jag tycker absolut att du ska söka en psykolog för din sorg. Jag går hos en psykolog nu efter missfallet och tycker att det hjälper mig otroligt mycket. Jag gråter där när vi pratar om saker men de är de vana vid så jag känner mig trygg. Det viktiga med när du går till psykolog/kurator är att FU känner förtroende för denna människa, för gör du det så kan du slappna av och känna dig trygg kring att prata om din sorg och i det ingår även att man kan kunna gråta. Pratar du med din man om detta?Nej, det känns ju sorgligt om embryona ska slängas pga pengabrist. Stora känslostormar som vid missfall tar alltid stor kraft och tid för att läka. Det måste det få göra men tänk också på att ni har väldigt stor chans att lyckas totalt sett. Jag läste din presentation och du var ung och lyckades snabbt förra gången och fick många ägg till frysen. Om ni lyckas redan nästa återföring vill ni spara embryona till en 3:a?
Vi har också ett barn fött 09. Jag hade gärna velat ha syskon tidigare men inte bara jag som skulle bestämma när vi skulle försöka. Jag hade velat ha syskon tidigare både pga ålder till vårt barn vi har och vår egen ålder. Spelar ålden mellan syskon roll för er? Ni är ju unga dock. Vi får se...kanske slänger de våra två embryon som gick ut nu då har vi bara ett embryo kvar och vi är för gamla för nya försök.. Lycka till nästa månad!