Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Ensamkommande flyktingbarn

Hej!

Jag undrar först och främst om det finns någon här med erfarenhet av ensamkommande flyktingbarn?

Min andra fråga är vad ni tror om mina chanser att som ensamstående få godkänt som familjehem för ensamkommande flyktingbarn?

Saken är den att för ca 10 år sedan blev jag polisanmäld för barnmisshandel av en person i myndighetsställning. Hon hade inte själv varit med vid händelsen och uttryckte sig på ett sätt i anmälan att det lät förfärligt.

Både jag och barnet (min dotter) blev polisförhörda och ärendet las ner då det uppenbart inte var fråga om misshandel (barnet var 9 år gammalt). Alla polisanmälningar där det handlar om liknande saker innebär att soc automatiskt kontaktas och därför finns det alltså en akt hos dem som säger att jag blivit polisanmäld för barnmisshandel. (Soc hade inget att anmärka på och t ex hade vi bara 4 möten trots att deras regler säger att de måste ha 5 möten).

Det känns oerhört bittert om detta illdåd från en person som ville mig illa ska förstöra mina chanser att få hjälpa en ung människa som kommit till vårt land och fått lämna allt. Jag har en väninna som haft en afgansk pojke hos sig och hon är så glad över detta då detta har berikat hennes liv enormt. Hon har fått en extra son och hennes pojke har fått en bror för livet. Visst slutar inte alla placeringar lika lyckligt, men jag har alltid varit involverad som ungdomstränare etc då jag tycker om barn och ungdomar  och jag tror att jag skulle kunna göra stor skillnad positivt för en ung människa som startar om i ett nytt land. Jag menar - jag engagerar mig hellre i en ungdom och hans/hennes liv än går kvällskurser för att fylla ut min tid nu när dottern är så stor att hon inte längre behöver mig på samma sätt som när hon var yngre.

• Svar på tråden Ensamkommande flyktingbarn
  • Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2013-02-07 12:49:17 följande:
    Socakten är gallrad för fem år sen så den finns inte kvar.

Oj, är det sant???
    Vore en enorm lättnad om detta är sant då det hela tiden tyngt mig.
    Jag inser ju att det alltid kommer finnas folk som anser "ingen rök utan eld" och trots att både jag och min dotter (och den person som befann sig i samma rum som oss och såg en vanlig mor-dotter-dispyt) alla tre nekat till att det var barnmisshandel.  
  • Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2013-02-07 17:51:04 följande:
    Har haft flera ungdomar och jag håller med de är väldigt resursstarka men de mår dåligt på ett eller annat sätt. Man ska inte ta ett uppdrag av Detta slag med tron att man ska få en go och glad son.

Har du haft flyktingungdomar?

Jag har hört att det är jättestor skillnad på afganska och somaliska pojkar och blivit avrådd att ta någon från Somalia.  Kanske finns det andra länder som är "bra" eller "dåliga"?

Jag är väldigt resursstark själv och har en dotter med ett dolt handikapp som jag fått ta många strider för, både inom skolans värld och inom sjukvården (bl a medfödd missbildning i nacken som de höll på att missa.)  

Jag tror mig om att kunna vara till stöd och hjälp för en ung person som kommer till vårt land utan sina släktingar och vänner. Det finns plats i huset och det är nära till friluftsområde (utanför knuten) för den som vill ta långa skogspromenader eller jogga och det är samtidigt rätt nära till centrala stan med allt vad det innebär av skola och fritidsaktiviteter.
    Jag har varit utbytesstudent och vet lite om hur det är att som 17-åring komma till en ny familj och allt annat nytt. Känslan man har av att inte riktigt veta om man är tillräckligt snäll och väluppfostrad för att inte bli utkastad från familjen. Det var på den tiden då det var i princip omöjligt att ha direktkontakt med familjen hemma i Sverige för det var alldeles för dyrt att ringa. Brev var enda möjligheten. Jag tänker att jag kan ta med mig lite av den känslan för att försöka förstå hur det är att komma hit till Sverige alldeles ensam.   

Jag räknar förstås med att ha kontakt med andra familjehem och utbyta erfarenheter. Jag har redan börjat fråga ut min väninna om allt möjligt och givetvis har det inte bara varit en dans på rosor, men hon har precis fått en ny pojke som flyttat in hos henne och hittills går det bra (har bara gått några veckor). Han är 16 år och en normal, aktiv pojke som gillar fotboll och tjejer   Han pluggar svenska och tanken är att han ska testas för att börja gymnasiet i höst om allt går bra. 

Den förste pojken hon hade hos sig är nu en bit över 20 och klarar sig alldeles utmärkt med eget boende och jobb och hälsar på med jämna mellanrum.

Ni som har haft ungdomar hos er - speciellt då flyktingbarn - kan ni ge mig tips och råd? Vad har ni gjort rätt, vad har ni gjort fel? Vad skulle ni ändrat på om ni kunnat gå tillbaka i tiden? Etc...   Jag vill verkligen veta vad jag ger mig in på.     
  • Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2013-02-07 17:51:04 följande:
    Har haft flera ungdomar och jag håller med de är väldigt resursstarka men de mår dåligt på ett eller annat sätt. Man ska inte ta ett uppdrag av Detta slag med tron att man ska få en go och glad son.

Jag känner nog att jag skulle vilja ta ett sånt här uppdrag för att försöka göra allt för att han ska bli en go och glad - kanske inte son (det är upp till honom att bestämma om han kan släppa mig "inpå livet" så mycket) - ung människa som kan börja om här i Sverige och få ett bra liv.

Lite grann som ett projekt, fast med känslor och engagemang (livslångt om kemin stämmer mellan oss) med i spelet. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (personal) skrev 2013-02-10 09:00:30 följande:
    Jag har arbetat på boende för ensamkommande flyktingbarn och håller inte med att man ska undvika att ta en  somalisk ungdom. På många sätt är det lättare att hantera de somaliska ungdomarna eftersom de ofta kan bra engelska, har gått mycket i skolan så de kan oftast läsa och skriva redan och även i övrigt så upplever jag inte alls att de skulle vara jobbigare än afghanerna.  Bland afghanerna så är språksvårigheterna ett problem. Ett fåtal av de som kommer kan engelska, och många av dom har aldrig gått i skolan och kan inte ens skriva sitt namn.

Alla ungdomarna på vårt boende var väldigt resursstarka och lärde sig snabbt svenska och de sociala koderna. Problem i form av dåligt mående kom i perioder tyckte jag. Vissa mådde som sämst under tiden som migrationsverket utredde om de skulle få stanna eller ej. Många flippade ut ett par månader efter att de fått uppehållstillstånd, efter att de varit i Sverige ca 1 år. Orsakerna till detta var många. Vissa hade posttraumatisk stress, vissa saknade familjen som var kvar i hemlandet, och vissa var frustrerade över att det var så svårt att bli en av det svenska samhället att de istället revolterade.

Jag kan också säga att det var problematiskt när det gällde tjejer som dessa ungdomar valde att dejta. De kommer från en helt annan kultur, med en helt annan kvinnosyn. De är inte vana vid att man t.ex kan umgås tjej och kille på det sätt som ungdomar gör i Sverige. Jag upplevde att många av killarna hade svårt att se var gränsen gick. De kunde inte längre utgå från det som de hade med sig från sitt hemland, så de var väldigt vilse. Det ledde tyvärr till att ett par av ungdomarna gick för långt och gjorde saker som kunde klassas som övergrepp. De behöver MYCKET vägledning. Självskadebeteende är också väldigt vanligt inom denna grupp, men även utåtagerande beteende av alla dess slag. Deras dåliga mående är på en helt annan nivå än de flesta ungdomar som växt upp i Sverige. Så förberedd dig på detta, för det kan bli otroligt tufft.

Sen är det inte alltid som man tror med dessa ungdomar... De allra flesta av de ungdomar som jag kommit i kontakt med har varit äldre än vad de uppgett till Migrationsverket. Detta vet jag eftersom att de själv erkänt det när de fått förtroende för personalen. En 16åring kan mycket väl vara en 20åring. De flesta av afghanerna har fått uppehållstillstånd pga situationen i Afghanistan, men i själva verket har de aldrig ens varit i landet eftersom de är födda och uppväxta i Iran. Och många av dom har också familjen kvar i Iran, och väntar på att få hit dom efter att de själva fått uppehållstillstånd. Så om du tar in en ungdom så får du vara beredd på att du kanske "förlorar" hen om familjen kommer till Sverige sen.

Nu har jag mest skrivit om mina erfarenhet av killar som kommit som ensamkommande, men det kommer tjejer också (oftast från Somalia, har inte stött på några ensamkommande tjejer från Afghanistan). De få tjejer vi haft på vårat boende har varit starka, tuffa tjejer som också varit lite utåtagerande och "trotsiga". Men alla är individer såklart, jag vill bara att du ska vara förberedd på att det kanske inte alls blir så roligt och lätt som man kanske inbillar sig. För detta är som sagt något helt annat än att uppfostra ett barn som är fött och uppväxt i Sverige.
    Tack för ditt långa och informativa svar.

Att det är svårt och jobbigt att vara familjehem är något jag räknar med.
    Rent generellt tycker jag mycket om barn och ungdomar och särskilt de som är lite annorlunda, dvs jag är ingen som "faller" för charmen hos skolans populäraste tjej/kille, utan tycker istället att det är den som går sin egen väg och kanske verkar lite udda som är mest intressant.

Att vara familjehem för en ensamkommande flyktingungdom ser jag som en tuff utmaning, men också en chans för mig själv att få göra denna unga persons start i vårt land till en så bra upplevelse som möjligt.

Att hens familj kommer hit så småningom ser jag som bara positivt. Nackdelen med att vara familjhem för ett barn med svenska föräldrar är ju att risken alltid finns att de får hem sitt barn och då står man där med alla sina känslor för barnet och inga rättigheter att ens ha kontakt.
    Med ett flyktingbarn så är barnet först och främst förmodligen äldre och i vart fall så resursstarkt (förmodligen) att det själv bestämmer var det vill bo och vem hen vill ha kontakt med.
    En idealsituation är ju att hens familj kommer hit och att kemin stämmer med dem också så att kontakten kan fortsätta med hela familjen. De behöver ju också mycket stöd, tips och råd i ett nytt land.  

I min hemstad bor det många invandrare så att hitta ungdomar från sitt hemland blir nog inga problem.  Visst finns det risk för kriminalitet etc, men å andra sidan så ger jag inte upp i första taget, samtidigt som jag har tydliga regler i hemmet som måste följas. Inga konstigheter, men i huvudsak regler som går ut på att nojjiga mamma måste få reda på var hen befinner sig/när hen kommer hem för att inte oroa sig. Inte så att jag spionerar på min dotter men med mobil kan man snabbt skicka ett sms och meddela att man blir sen, etc. 

Intressant det du skriver om att många egentligen bott i Iran. Jag har en fd granne från Iran. Hon är en väldigt drivande kvinna med eget företag. Hon skulle ju faktiskt kunna bli en bra förebild för en ung man uppvuxen i Iran, dvs hennes söner kanske också skulle kunna träffa honom och visa på hur bra det är om även kvinnor aktiverar sig utanför hemmet på alla sätt (hon är fd politiker t ex).  

Rådet om att först bli God Man är jättebra. Det blir säkert så att jag först börjar med det för att lära mig mer om den problematik som finns samtidigt som jag söker mer information bland de som har egen erfarenhet av ensammandekommande flyktingar.   

• Anonym (Fia)

Vad konstigt det blev där: "ensammandekommande" - haha

• Anonym (Fia)
    Anonym (personal) skrev 2013-02-11 18:27:05 följande:
    Det låter som att du tänkt genom det mesta. Värt att tänka på kan vara att många afghaner har svårt för iranier, även om de växt upp i Iran. Afghaner behandlas väldigt dåligt i Iran och utsätts för väldigt mycket enbart pga sin etnicitet. De flesta afghaner som kommer som ensamkommande tillhör folkgruppen hazaras, som tyvärr även är väldigt utsatta i Afghanistan. Det kan vara bra att läsa på lite om de olika folkgrupperna, det gör det lite lättare att ibland förstå varför de är som de är. Vi har många personal som härstammade från Iran, och även om de har fördelen genom att de har samma /liknande språk  så kan de behöva kämpa hårt för att vinna ungdomarnas förtroende just pga att de är Iranier. Så din granne kan säkert bli ett positivt inslag av många skäl.

Ett tips är även att försöka lära dig lite persiska eller dari (dari är afghansk persiska, men eftersom de flesta är uppväxta i Iran så talar de oftast vanlig persiska). Finns jättebra språklektioner på youtube om man är nyfiken. Det underlättar enormt mycket om man iallafall kan föra en vardagskonversation. De flesta ungdomarna som hamnar i familjehem gör det för att de är för unga för att bo på boendena. Därför försöker man sätta dom på familjehem redan första dagen de kommer till Sverige om det är möjligt, och då kan det vara skrämmande att hamna i en främmande familj utan möjlighet att kommunicera överhuvudtaget.
    Jag tycker du ska ge det ett försök. Det kommer bli otroligt lärorikt!
    Tack för jättebra tips.
    Jag ska fråga min dotters kompis som är flykting från Afghanistan (hela familjen är här). Han eller hans syster kanske kan klargöra en hel del. De har varit här i drygt 5 år och iaf han pratar i stort sett perfekt svenska och fungerade utmärkt i gymnasiet utan att verka ha några tendenser till att se ner på tjejer. (Jag känner inte hans syster, däremot jobbar en av mina kompisar ihop med henne.) 

Givetvis ska jag be min granne att lära mig en del användbara ord också och höra vad hon har för erfarenhet från Iran. 

Eftersom det finns så väldigt många invandrare i min hemstad så vet jag att det förekommer många konflikter mellan olika flyktinggrupper - men då det finns så många så är chansen stor att det finns ett antal från samma land/region/grupp. Det jobbas mycket i kommunen för att de olika invandrargrupperna ska "sluta fred" och en av åtgärderna är att de i skolan ska få jobba med värdegrunder etc. Alla nyanlända barn sätts omedelbart i förberedande klasser för att så snabbt som möjligt slussas ut till den vanliga skolan.

• Anonym (Fia)
    Anonym (God man) skrev 2013-02-12 21:59:03 följande:
    Sen är det ju inte så att alla får stanna heller och avvisningsprocessen är inte helt lätt att handskas med. Jag har haft en kille som var placerad i familjehem som fick avslag, mådde jättedåligt och sedan försvann. Han var 15 år och jag vet fortfarande inte vad som hände med honom.

Usch fy vad hemskt. Får hoppas att han mår bra. Måste vara jobbigt att inte veta. Rynkar på näsan

Tyvärr är det ju något man får vara beredd på. 
  • Anonym (Fia)
    Arianrhod skrev 2013-03-02 21:18:48 följande:

Håller med här. Och speciellt som TS måste ha en tonårsdotter nu, så känns det som att inbjuda till elände för henne... Jag tycker inte att man ska ta sådana risker, om man har en hemmavarande dotter i "fel" ålder, faktiskt.

Hej - TS här.
    Tack för omtanken.{#emotions_dlg.flower}
    Min dotter fyller 20 i år och kanske flyttar snart eller så stannar hon hemma tills hon pluggat klart.
    Tanken har redan slagit mig att inte ha henne boende hemma samtidigt som en ung man i "lämplig" ålder.   
  • Anonym (Fia)
    vänat skrev 2013-03-19 15:59:11 följande:
    Jag har flera godmans uppdrag med så väl killar som tjejer och från olika länder! Skulle bara vilja säga om de prolematisk eller ej har inte så mycket att göra med i från vilket land eller världs del personen kommer i från! De är alla individer precis som svenska ungdommar finsn en del som är joggigare än andra. Andra märker man knapp av . Men det har absolut inget att gör med var i frn personen kommer utan mer vilken persolighet de har vad hon/han vart med om osv!!
    Tack för svar!

Det jag har hört är att det finns ungdomar från Somalia som är så krigsskadade, bl a fd barnsoldater, att de sover med en kökskniv under kudden.
    Känns spontant som om de behöver mer än jag kan ge.

Sen skulle inte jag ta någon från Somalia pga att det bor enormt många somalier i min hemstad och jag tänker att det är att be om problem att ta en ungdom därifrån som kanske slår sig ihop med landsmän och sen helt enkelt ser mig och mitt hem som ett pensionat och bara vill bli uppassad med mat och rena kläder och i övrigt lever sitt liv med sina landsmän (det finns 800-1000 st i min hemstad).

Min tanke med att hjälpa en ungdom är att få hen att få en bra inblick i svenska seder och vanor, att få hen att få ordning på sin skolgång för att sen lättare kunna få jobb, att - om hens familj kommer hit - även få dem att smälta in på ett så bra sätt som möjligt i Sverige. Jag har nämligen stött på många vuxna flyktingar som saknar just det där lilla extra som ger dem info om svenskar och om hur vi tycker och tänker om saker och ting. De tycker att svenska staten ger dem ett bra bemötande, men att det inte är tillräckligt personligt utan mest bara fakta på fakta.    
  • Anonym (Fia)
    vänat skrev 2013-03-20 11:01:28 följande:
    harr träffat killar även från afrganistan som är krigsskade och alla från från somali är inte krigskade sedan kniv under kudden nej har jag aldrig stött på och har vart godman åt ett tio tal ensamkommande ungdommar från olika länder! Givet vis söker de sig till sina landsmän detta övasett var i från de kommer dels för att få tala sitt eget språk med någon som kan spårekt känner till landet etc etc

men de behöver inte innebär att du ska ta emot alla från denns hemsland i ditt hem och bedriva pensionat. Men att låta undgdomen umgås med någon/några från sitt eget land är många gånger till hjälp för dem speciellt som de inte har sina familjer i sverige. Men som sagt skilland på att bjuda hem ta hem någon några vänner och en massa folk.
    Ja, vad jag menar är att jag vill att det ska gå så bra som möjligt för ungdomen och att jag tror att det bara sker genom att så mycket som möjligt komma in i det svenska samhället. Givetvis är det toppen att hitta någon/några från sitt forna hemland, men då de är så många från Somalia så är risken att de söker sig till dem hela tiden och inte integreras i det svenska samhället.

Jag har själv varit utbytesstudent i USA och vet hur roligt det var att ibland träffa andra svenskar, men om jag hade umgåtts med dem hela tiden så hade jag inte fått någon kunskap alls om hur det är att leva i USA.

Det är en väninna som haft två ungdomar från Afghanistan och som är väldigt involverad i liknande frågor i vår kommun. Hon ska dessutom snart få hem en tredje pojke från Afghanistan. Hon har varnat mig för somaliska ungdomar och berättat om knivar etc.    
  • Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2013-04-23 09:19:53 följande:
    20 platser och 16 personal läser jag just att det är på "barnhemmen" här i vår stad.  Man har även träningslägenheter och så småningom så slussas barnen ut till eget boende (när de fyllt 18?). Fattar inte riktigt var lägenheterna finns eftersom vi här i staden har stor brist på dem. Men det är ju viktigt att man prioriterar de stackars barn som kommer hit utan mamma och pappa.

16 personal låter ju mycket, men om man betänker att de förmodligen finns där dygnet om även på helger så blir det ju inte så många åt gången som jobbar.

Tanken med denna tråd var inte att göra politik av det hela, utan att informera om fördelar och nackdelar med att ta emot ensamkommande flyktingbarn - och ungdomar i sitt hem.

Oavsett om de är 12 eller om de är 25 och låtsas vara 16 så är det ingen lätt situation för dem.   
  • Anonym (Fia)
    Anonym (uffe) skrev 2013-04-23 11:50:37 följande:
    Visste inte att möjligheten att ta hand om ett ensamkommande flyktingbarn i hemmet öht fanns? Borde gå att få en rejäl slant för det i så fall?
    Visst är det bra betalt, men om man räknar alla timmar man lägger ner så blir inte timlönen något att skryta med.

Min tanke är att göra en god gärning samtidigt som jag tjänar lite på det också. Men det gäller nog att man har den läggningen i sin personlighet att man klarar av att det inte bara är en dans på rosor. 
  • Anonym (Fia)
    beluga skrev 2013-08-20 17:01:05 följande:
    vi hade för nåt år sen nu, 2 pojkar från somalia.  Allt gick bra under en tid, tills det visade sig att båda killarna som var 16-17 hade haft sex med vår ena dotter, som då var 15 år.  De hade tvingat henne och samtidigt hotat henne att inte säga nåt. Efter det pågått i 2 månader så berättade hon till slut.
    Vill inte skrämma andra,  alla är väl inte såna, men dera kvinnosyn är inte i linje med vår. 

Jag har nu beslutat att vänta tills min dotter flyttat hemifrån om några år.

Får då tänka över saken igen. Det kanske räcker att vara god man för någon/några. Det är ju en insats jag vill göra och inte för att tjäna pengar, även om jag givetvis vill gå något plus om jag har en inneboende. 
Svar på tråden Ensamkommande flyktingbarn