• Carrie

Kan man spåra ngn via en emailadress?

Om jag mailar till någon från ett helt vanligt e-mailkonto, ex.vis passagen eller gmail kan den jag mailar med få fram mitt namn, adress personnr, telefonnr eller ngt annat utifrån min mailadress???

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Svar på tråden Kan man spåra ngn via en emailadress?
  • Frontline

Det beror ju på hur din mail är...

Har du en som heter kalle.johansson@hotmail.com så kan man ju iaf lista ut vad du heter..

Annars är det väl bara ditt IP nummer som man kan få tag i men det har man ingen nytta av så länge du inte gör nåt brottsligt som kan ge mer en 2 år i fängelse...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • begrundaren
    Frontline skrev 2013-02-07 21:55:51 följande:
    Det beror ju på hur din mail är...

Har du en som heter kalle.johansson@hotmail.com så kan man ju iaf lista ut vad du heter..

Annars är det väl bara ditt IP nummer som man kan få tag i men det har man ingen nytta av så länge du inte gör nåt brottsligt som kan ge mer en 2 år i fängelse...
    Ip nr. Vad säger det? Det berättar ju bara vilken operatör du har, och allra högst den som har tagit emot din din ansökan på abonnemang. Men då får den personen leta genom en hel jävlas databas, innan de hittar just dig!

Och det är nog oftast bara i "kriminella fall", att man gör sådana eftersökningar.
  • Frontline
    begrundaren skrev 2013-02-07 22:03:55 följande:
    Ip nr. Vad säger det? Det berättar ju bara vilken operatör du har, och allra högst den som har tagit emot din din ansökan på abonnemang. Men då får den personen leta genom en hel jävlas databas, innan de hittar just dig!

Och det är nog oftast bara i "kriminella fall", att man gör sådana eftersökningar.
    Jo men polisen kan ju plocka fram det via IP om det är nåt brottsligt som ger mer en 2 års fängelse, så har jag fattat det...
  • Carrie

Nej, jag har inte mitt för- och efternamn som mailadress.... Jag har inte gjort ngt brottsligt, haha!

• Regnig måndag
    Frontline skrev 2013-02-07 22:08:44 följande:
    Jo men polisen kan ju plocka fram det via IP om det är nåt brottsligt som ger mer en 2 års fängelse, så har jag fattat det...
    Nej plisen kan inte plcka fram någonting.

Såhär är det: först polisanmäler man ett möjligt brott, polisen inleder förundersökning och åklagaren beslutar om att röja personuppgifterna bakom IPt. Detta beslut skickas till ISP som därefter möjligen kan plocka fram uppgifterna.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Carrie skrev 2013-02-07 22:15:42 följande:
    Nej, jag har inte mitt för- och efternamn som mailadress.... Jag har inte gjort ngt brottsligt, haha!
    Förutom de brottsliga aspekterna beror det på vilken kontakt du haft innan och vilken mail du använder.
    Säg tex att du mailat innan och gett en hel del ledtrådar om dig själv. Mailar du igen med samma IP så kan mottagaren finna dig.
    Men någon enkel sökfuntion finns inte såtillvida att du inte registrerat det själv.
  • Frontline
    Regnig måndag skrev 2013-02-08 08:28:51 följande:
    Nej plisen kan inte plcka fram någonting.

Såhär är det: först polisanmäler man ett möjligt brott, polisen inleder förundersökning och åklagaren beslutar om att röja personuppgifterna bakom IPt. Detta beslut skickas till ISP som därefter möjligen kan plocka fram uppgifterna.
    Jag hade hoppats på att du fattade vad jag menade, men visst polisen i sig kan inte få ut ett namn på ett ip utan det måste vara en anmälan till polisen först för att sen gå vidare.

Men vi som anmälare kontaktar ju polisen och ingen mer, det var lite så jag menade..
  • Regnig måndag
    Frontline skrev 2013-02-08 09:22:22 följande:
    Jag hade hoppats på att du fattade vad jag menade, men visst polisen i sig kan inte få ut ett namn på ett ip utan det måste vara en anmälan till polisen först för att sen gå vidare.

Men vi som anmälare kontaktar ju polisen och ingen mer, det var lite så jag menade..
    Jag fattar vad du menar men det är många fler än jag som läser och många som faktiskt tror att det är polisen som fixar fram personuppgifter. Det är åt dem jag förtydligar vad du menade...
  • Godnatt
    Carrie skrev 2013-02-07 21:46:48 följande:
    Om jag mailar till någon från ett helt vanligt e-mailkonto, ex.vis passagen eller gmail kan den jag mailar med få fram mitt namn, adress personnr, telefonnr eller ngt annat utifrån min mailadress???
    Börja med att googla din egna ip-adress. Se om den kopplas samman med dig på något vis. Det kan mycket väl vara som så att du kommenterat med ditt namn på någon blogg som publicerar ip-adressen.

Beroende på hur du skriver är det möjligt att spåra dig. Skickar du enbart ett mail blir det svårt, men fortsätter du är det klart möjligt. Jag förutsätter att du är aktiv på att skriva på nätet.
    Redan den av mig citerade texten ovan är en bra grund. Det enda som behövs är ett unikt ord som bara du eller några få använder sig av för att därefter använda texten ovan för att bekräfta att det verkligen är du.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • videofotografen

I första läget får man bara fram ditt IP-nummer. Sedan är ju frågan om du har fast IP-nummer eller om du har ett dynamiskt IP-nummer. Med hjälp av IP-nummret får man med hjälp av en knappryckning fram vem din internetleverantör är. Men att sedan få fram vem du är dvs namn, adress, bostadsadress o personnummer är betydligt svårare.

• Binary
    begrundaren skrev 2013-02-07 22:03:55 följande:

nja.. sanning med modifikation. Vissa av oss har LIR status och har således helt egna IPnummerserier. Om man gör ett whoisuppslag på de ipnummer jag använder professionellt så kommer mitt riktiga namn upp.
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Carrie
    Binary skrev 2013-02-19 16:35:32 följande:
    nja.. sanning med modifikation. Vissa av oss har LIR status och har således helt egna IPnummerserier. Om man gör ett whoisuppslag på de ipnummer jag använder professionellt så kommer mitt riktiga namn upp.
    Ok, det här fattar jag inget alls av....
    Vad är LIR-status?
    Vad är whoisuppslag? 
  • Binary
    Carrie skrev 2013-03-05 21:17:37 följande:
    Ok, det här fattar jag inget alls av....
    Vad är LIR-status?
    Vad är whoisuppslag? 
    Att man ar en LIR innebar att man ager en en egen ipnummerserie via RIPE har i europa. dvs att ipnummer x.x.x.1 till x.x.x.255 ar mina att anvanda som jag vill internationellt (nej, det gar inte langre att kopa dylika adresser da ipv4adresserna ar slut)

Ett whois uppslag err en sorts kontroll som man normalt gor pa domannamn, men det fungerar aven pa ipnummer.  testa pa tillexempel whois.loopia.se eller whois.net

gor ett uppslag po familjeliv.se som domannamn sa far du reda pa vem som ager det 
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Rastanderts

Heejsan alla! Jag har blivit lurad när jag beställde ett par skor på nätet, banken sökte upp IP adressen och de visade sig vara bluff, inge sko företag där inte... men dem skickar från ett gmail till mig att leveranser kommer osv. Jag har IP som visar vart den kmr ifrån men inte vem det är som skriver och vem som har företaget? Hur gör jag för att få ut Namnet osv från IP adress och deras mail för de allt jag har. Svara gärna snabbt!!! :D Ska få dit hela företaget!!!! 

• Binary
    Rastanderts skrev 2013-11-19 19:44:28 följande:
    Heejsan alla! Jag har blivit lurad när jag beställde ett par skor på nätet, banken sökte upp IP adressen och de visade sig vara bluff, inge sko företag där inte... men dem skickar från ett gmail till mig att leveranser kommer osv. Jag har IP som visar vart den kmr ifrån men inte vem det är som skriver och vem som har företaget? Hur gör jag för att få ut Namnet osv från IP adress och deras mail för de allt jag har. Svara gärna snabbt!!! :D Ska få dit hela företaget!!!! 
    det får du inte, kort och gott.

För det första, om det skickas från en gmail skickas det via servrar som troligen inte ens står i sverige, vilket gör att svenskt rättsväsende inte kan få fram uppgifterna. Vart har du fått ipnummer från? Om du hittat det i mailet, så är det troligen mailserverns ip som du ser.

Får jag fråga, vad är det för ett ipnummer?
    sextankar.nu - En mans tankar om sex forum.sextankar.nu för öppet forum
  • HansFinaFruga

Jag har tyvärr ingen aning men blir ju galet nyfiken hur som helst.

Svar på tråden Kan man spåra ngn via en emailadress?