• Egget13

Har man rätt att sätta upp P-förbudskylt på sitt staket?

Hej,

Jag undrar om man har rätt att sätta upp en "parkering-förbjuden-skylt" på sitt staket. Bor rätt så centralt men ändå ett par km utanför Centrum.

Mitt problem:

Bor på en väldigt smal sidogata med mycket smal utfart. Vi köpte ett dödsbo där våra grannars besökare är vana vid att hon som bott här innan i 30 år ej haft bil och alltid kunna stått utanför staketet.
    Ofta står det bilar på båda sidor om utfarten, dock inte framför men precis intill. Eftersom det är så tight ca 5-10 cm på varje backspegel när vi kör in på tomten och sen när vi ska ut så backar vi rakt ut och sen får vi svänga runt. Problemet är när det står bilar på båda sidor att vi inte kommer runt för gatan är så smal och grannen mitt emot har en hög stenmur så vi kommer inte tillräckligt långt bak för att svänga runt. När folk parkera så är de bara fokuserade på att lämna själva utfarten fri och tänker inte på att vi behöver svängrum när vi väl kommit ut.

Har vid två tillfällen blivit ordentligt instängd då jag inte fått tag i ägarna till de parkerade bilarna och fått ta taxi till tandläkaren en gång och frisören en annan gång. En tredje gång kom "bilägare ut" det va en på gatan som hade en hyrbil pga att de var från Canada på besök. Oftast kan jag via deras reg.nr få tag i dem men det tar dock sin lilla tid.

Ska nu har barn om ca 3 veckor och vill inte riskera att bli instängd då vi ska hinna lämna iväg vår hund 3 mil bort sen samt  till sjukhus med det man ska ha med sig och jag VILL INTE BLI INPARKERAD på det viset när det väl är dags o tänker på det nästan dagligen och att ta taxi dit är inget alterntiv.

Så min fråga är: Har man rätt att sätta upp Parkering Förbjuden på åtminstone en sida? Eller ska man be kommunen komma o kolla på det och att dom sätter upp en skylt? Vi kan inte ha det så här och sen vill jag inte gå runt till alla grannarna heller och be de hålla koll på sina besökare.

Som sagt en sida räcker och grannen mitt emot har även svårt att komma ut med sin bil då det står en bil parkerad utanför vårt staket mittemot hennes utfart.

Nån som varit med om något liknade och fått förbudskylt uppsatt? Eller fått avslag? Läste lite regler och där står det att utfarten inte får blockera eller försvåra fordon att komma ut. Vi kommer även byta till en större bil och då blir detta ännu viktigare.

• Svar på tråden Har man rätt att sätta upp P-förbudskylt på sitt staket?
  • Eleonor01

En skylt kan du sätta upp så länge den sitter på din tomt men den behöver ingen följa. För att man ska följa den måste det stå med i de kommunala föreskrifterna. Skulle råda dig att prata m kommunen. Det kan dock dra ut på tiden så det som snabbast ger resultat är väl ändå att gå till grannarna å förklara situationen för dina grannar. Det finns väl ändå ingen som skulle göra så m flit så att du skulle behöva ta taxi. Lycka till

• Butterscotch

Ni kan inte kapa en bit av ert staket och bredda uppfarten lite? Ingen skulle ju ställa sig framför det som de uppfattar som uppfart och då kan ni enkelt "köpa" er en extra halvmeter eller så i bredd

• Lena

Kan ni inte börja med att prata med dem som bor längs gatan?

• Vinterankan

Butterscotch idé känns ju enkel och bra. Även om man pratar med de som bor på gatan så kan det ju vara de som inte bryr sig eller besökare som kommer sällan och därför inte blir tillsagda om problemet. Gör utfarten dubbelt så bred så får du dubbelt så mycket plats.

• mymlis

Enligt Trafikförordningen 3 kap. 55 §, ”Ett fordon får inte parkeras på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras”.

Det blir som jag ser det en tolkningsfråga hur nära som är ok.

Visst kan du sätta upp en skylt, men som andra redan har sagt så gäller inte den på allmän platsmark. Där är det endast gatukontoret (eller trafikverket beroende på vem som ansvarar) som kan skylta. Om ni däremot bor ved samfällda väga (samfällighetsförening) så kan samfälligheten sätta upp egna regler.

Att ansöka om breddad utfart och bredda staketet tycker jag låter som en finurlig lösning.        

• Egget13

Att bredda är inte så lätt för det är två stora pelar stolpar fastgjutna. I framtiden ska vi göra ny uppfart framför garaget i ena hörnan och ej använda den gamla. Ska ringa till kommunen först

• Egget13

Och se vad de säger. Kan man ställa en soptunna vid var sida utanför så får vilar ställa sig bakom dessa så blir det lixom en markering att ställa sig bakom?

• Boothwalker

Sätt upp en skylt där det står:

Var rädd om din bil och lämna plats för oss att komma ut från vår uppfart.

Eller liknande =)

♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Egget13

Ja jag har pratat med kommunen så de har tittat på det och de förslog att jag skulle sätta upp en skylt. Han jag pratade med var även spekulant på vårt hus i samband med att vi köpte det så han förstod mkt väl problematiken vilket gjorde det extra lätt att prata med han  :) 

Ha sa också att folk nog tänker att det räcker med att lämna själva uppfarten fri men han rådde oss att skriva en vänlig skylt att plasta in och hänga på staketet.

Han sa "Lagen säger klart och tydligt att man inte får blockera en utfart (vilket de inte gör) men också att de inte får försvåra för fordon att komma ut" så vi hade lagen på vår sida. De allra närmsta grannarna bredvid och mitt emot vet ju att vi har problem så det är inte deras gäster som ställer sig där utan grannar längre ifrån. 

Vi har två grannar som är helt nyinflyttade så jag ska även prata med dem lite fint o be dem tala om ifall deras besökare ställer sig där så vi vet vem vi ska be flytta sig om det blir dags att åka till BB, för vi kommer verkligen inte ut.. 

Svar på tråden Har man rätt att sätta upp P-förbudskylt på sitt staket?