Har man rätt att sätta upp P-förbudskylt på sitt staket?
Hej,
Jag undrar om man har rätt att sätta upp en "parkering-förbjuden-skylt" på sitt staket. Bor rätt så centralt men ändå ett par km utanför Centrum.
Mitt problem:
Bor på en väldigt smal sidogata med mycket smal utfart. Vi köpte ett dödsbo där våra grannars besökare är vana vid att hon som bott här innan i 30 år ej haft bil och alltid kunna stått utanför staketet.
Ofta står det bilar på båda sidor om utfarten, dock inte framför men precis intill. Eftersom det är så tight ca 5-10 cm på varje backspegel när vi kör in på tomten och sen när vi ska ut så backar vi rakt ut och sen får vi svänga runt. Problemet är när det står bilar på båda sidor att vi inte kommer runt för gatan är så smal och grannen mitt emot har en hög stenmur så vi kommer inte tillräckligt långt bak för att svänga runt. När folk parkera så är de bara fokuserade på att lämna själva utfarten fri och tänker inte på att vi behöver svängrum när vi väl kommit ut.
Har vid två tillfällen blivit ordentligt instängd då jag inte fått tag i ägarna till de parkerade bilarna och fått ta taxi till tandläkaren en gång och frisören en annan gång. En tredje gång kom "bilägare ut" det va en på gatan som hade en hyrbil pga att de var från Canada på besök. Oftast kan jag via deras reg.nr få tag i dem men det tar dock sin lilla tid.
Ska nu har barn om ca 3 veckor och vill inte riskera att bli instängd då vi ska hinna lämna iväg vår hund 3 mil bort sen samt till sjukhus med det man ska ha med sig och jag VILL INTE BLI INPARKERAD på det viset när det väl är dags o tänker på det nästan dagligen och att ta taxi dit är inget alterntiv.
Så min fråga är: Har man rätt att sätta upp Parkering Förbjuden på åtminstone en sida? Eller ska man be kommunen komma o kolla på det och att dom sätter upp en skylt? Vi kan inte ha det så här och sen vill jag inte gå runt till alla grannarna heller och be de hålla koll på sina besökare.
Som sagt en sida räcker och grannen mitt emot har även svårt att komma ut med sin bil då det står en bil parkerad utanför vårt staket mittemot hennes utfart.
Nån som varit med om något liknade och fått förbudskylt uppsatt? Eller fått avslag? Läste lite regler och där står det att utfarten inte får blockera eller försvåra fordon att komma ut. Vi kommer även byta till en större bil och då blir detta ännu viktigare.