• Fantastiskaliv

9 månaders bebis...50/50?

Jag och min föredetta har sedan 1 månad separerat och nu har vi en dotter som är 9 månader. 
    Det som hör till saken är att han har arbetat extremt mycket och inte varit delaktig alls under tiden som vi varit tillsammans. Jag har fått lämna lägenheten på morgonarna när hon vaknat på helgerna och promenerat med henne i timmar så att fadern kunnat gå upp vid 12-13 på lördag söndag och han nattade henne första gången när hon var 6 månader.

NU är han en ny människa och han kräver att hon ska vara lika mycket hos honom som hos mig, då jag ammar henne så har vi nu hamnat i en konflikt eftersom jag menar på att det kanske inte är så bra att hon är borta ifrån mig jättelänge.

Men jag är glad att han visar ett intresse och jag vet att vår dotter kommer att gynnas utav det! Men jag har fått gå med på hans villkor, han har tagit henne i 4 dgr och jag har fått pumpa hemma. I början så märktes ingenting då hon och jag bott mycket hos mormor under tiden vi var tillsammans för att få hjälp med avlastning MEN nu sist när hon kom tillbaka så var hon hysterisk, hon ville inte amma, hon ville inte äta, hon var orolig och fy vad jag led med henne. Hon sover inte heller bra på nätterna längre utan vaknar hela tiden och är orolig. 

Vi ska på samarbetssamtal snart hos familjerätten...
    Hur ska man tänka kring ett barn som  är så liten som 9 månader? 
    Jag pratade med BUP och dem menade på att 2 dgr MAX ifrån mig eftersom hon ammas och hon måste ha någonslags trygg punkt. Men då sa min föredetta direkt att hon då får va 2 dgr hos mig, 2 hos honom för det är hans rätt som pappa att ha henne lika mkt då vi har gemensam vårdnad.

Jag känner en stark oro då han bara pratar om hans rätt som pappa och eftersom jag ser hur vår dotter börjar påverkas av det hela..

Bah...det här är så himla jobbigt.
    Vart kan jag vända mig?

Vi har redan talat med socialen då jag var tvugnen att anmäla honom för olaga hot och då blev dem per automatik inkopplade men dem sa bara att vi skulle vänta tills vi talat med famlijerätten..
    Så det är bara att vänta som gäller?  

• Svar på tråden 9 månaders bebis...50/50?
  • Anonym (mm)

Du ammar och då ska barnet ha sin fasta punkt hos dig. Dessutom är det du som har haft huvudansvaret för henne hittills.

När hon är ca 1 år kan hon börja vara hos pappan över en helg, men om det funkar redan nu så är det ju inga problem. Men det handlar alltså inte om att slänga henne fram och tillbaka varannan dag. Varannan helg och däremellan att hon träffar sin pappa på dagtid 2-3 gånger i veckan.

Hälftenboende brukar inte vara aktuellt förrän barnet är i 3-årsåldern så där ska du inte ge dig. Kolla hur barnet mår och utöka umgänget med pappan allteftersom du märker att hon klarar av det.    

Låt inte ditt ex styra ditt liv. Stå på dig - framförallt för ditt barns skull. Det är barnets bästa som gäller, inte att ni föräldrar ska ha millimeterrättvisa.  

• Fantastiskaliv
    Anonym (mm) skrev 2013-02-08 08:48:07 följande:
    Du ammar och då ska barnet ha sin fasta punkt hos dig. Dessutom är det du som har haft huvudansvaret för henne hittills.

När hon är ca 1 år kan hon börja vara hos pappan över en helg, men om det funkar redan nu så är det ju inga problem. Men det handlar alltså inte om att slänga henne fram och tillbaka varannan dag. Varannan helg och däremellan att hon träffar sin pappa på dagtid 2-3 gånger i veckan.

Hälftenboende brukar inte vara aktuellt förrän barnet är i 3-årsåldern så där ska du inte ge dig. Kolla hur barnet mår och utöka umgänget med pappan allteftersom du märker att hon klarar av det.    

Låt inte ditt ex styra ditt liv. Stå på dig - framförallt för ditt barns skull. Det är barnets bästa som gäller, inte att ni föräldrar ska ha millimeterrättvisa.  
    Jo men han blir ju rasande på mig, och det är ingen som hjälper mig mot hans raseri? 
    Trots att han hotat mig till livet med vår dotter i famnen så måste jag hantera honom och hans ilska gentemot mig utan hjälp eller stöd.. 
    BUP säger som du, hon ska inte åka fram och tillbaka hela tiden utan hon ska ha en fast punkt men det skiter han i totalt och jag kan inte neka honom hans barn eftersom vi har delad vårdnad. ? Hur gör jag då i en sådan situation? Familjerätten är inte försen om 2 veckor så det är inte jättelång tid dit men ändå.. 

Om jag säger, nej du får inte hämta henne för hon ska vara hos mig nu 5 dgr ex då blir det en konflikt som dem även säger åt mig att jag ska undvika till VARJE pris tills familjerätten hjälpt oss? 

• Anonym

menar BUP på allvar att en 9-månaders som ammas ska vara hos en "främmande person" två dagar i sträck?!

• Anonym (Hanna)

Pappan kanske borde försöka knyta an till sitt barn om han inte har varit delaktig innan separationen.

Du skriver att barnet uppträder oroligt. Vill inte pappan barnets bästa?

Sirligt att folk ska förändras så mycket när man separerar.

• Anonym (Kråkes mamma)

Jag separerade också när mitt barn var 9 månader. Pappan hade inte varit så engagerad innan och gav alltid barnet till mig så fort det var ledset eller gnälligt. Han krävde också 50/50 från start och då vi hade/har delad vårdnad så ville jag inte bråka med honom mer än nödvändigt. Vi provade oss fram och för vårt barn har det gått jättebra med ett schema som är 3 + 2 +2 (3 = fre, lör, sön). Pappan har gått från att vara mindre bra till att vara jätteduktig och sköter barnet på bästa tänkbara sätt. Det enda negativa jag kan komma på är att han behöver påminnas om bvc tider och planeringsdagar på förskolan m.m samt att han alltid ringer och frågar mig vad han ska göra när barnet är sjukt.

Dock har jag haft svårt att acceptera att jag bara får se mitt barn halva tiden men jag har fått sätta mitt eget ego åt sidan och tänka på att barnet har lika stor rätt till sin pappa som till mig. Min prio ett är att barnet ska ha en bra och nära relation till båda sina föräldrar.

Nu säger jag inte att vår lösning passar alla andra utan att man får känna sig fram till vad som passar barnet bäst.

• Anonym

Alltså, man måste väl börja ge mat också från 6 månader för näringens skull? Klart han kan ha barnet men h*n måste sova hemma med dej på kvällarna ännu ett bra tag.

• Anonym (mm)
    Fantastiskaliv skrev 2013-02-08 08:54:27 följande:
    Jo men han blir ju rasande på mig, och det är ingen som hjälper mig mot hans raseri? 
    Trots att han hotat mig till livet med vår dotter i famnen så måste jag hantera honom och hans ilska gentemot mig utan hjälp eller stöd.. 
    BUP säger som du, hon ska inte åka fram och tillbaka hela tiden utan hon ska ha en fast punkt men det skiter han i totalt och jag kan inte neka honom hans barn eftersom vi har delad vårdnad. ? Hur gör jag då i en sådan situation? Familjerätten är inte försen om 2 veckor så det är inte jättelång tid dit men ändå.. 

Om jag säger, nej du får inte hämta henne för hon ska vara hos mig nu 5 dgr ex då blir det en konflikt som dem även säger åt mig att jag ska undvika till VARJE pris tills familjerätten hjälpt oss? 

Du vägrar helt enkelt att lämna ut barnet till honom tills ni varit hos familjerätten.

Han får bli hur arg han vill.
    Du har talat med experter på BUP och de säger att barnet ska vara hos dig och inte slängas fram och tillbaka. 
    Det är ditt ansvar som förälder att se till att ditt barn mår bra och om pappan inte inser det och samarbetar så är det du som ensam måste föra barnets talan och hindra pappans vansinniga umgängesförslag.
    Och JA, du kan visst neka honom umgänge om du anser att det inte är bra för barnet. Du har ju BUP på din sida.
    Egentligen ska du lämna ut barnet för t ex dagumgänge och ev en enda natt, men då pappan vägrar lämna tillbaka barnet till dig förrän det gått flera dagar så har han alltså inte förstått barnets bästa och då ska barnet vara enbart hos dig tills han har förstått. (=ni först och främst varit hos familjerätten)    
  • Anonym

Pratade med familjerätten idag om att ha växelvis (varannan vecka) för en 1,5 åring och det avrådde hon
    starkt ifrån! Vad hon skulle säga om att ha växelvis för en så liten baby som ni har, råder det väl ingen tvekan om då.. Hon sa att risken är då att hon får en dålig anknytning till båda!! Och att det kan leda till svåra känslomässiga störningar som påverkat henne genom hela livet. Det anknytningsmönster vi får när vi är 1-3 år ca följer oss genom hela livet sedan, hur vi är i nära relationer/hur vi klarar separationer i livet osv.

Gå inte med på hans krav!! Du behöver inte det. Tänk på ditt barns bästa och inte på hans bästa nu.

Du kan också ringa famrätt och prata med de om detta. Han ska ha dagsumgänge med barnet.
    Dessutom måste du inte pumpa alls! Det är din kropp och den bestämmer BARA DU över, inte
    han eller någon annan. Hade inte gått med på att pumpa, amning är så mycket mer, trygghet, närhet osv. för barnet och mamma. Varför ska den första tiden med barnet förstöras av hans krav? nej, han får gott lugna sig och har har många år på sig att lära känna sitt barn i alla fall. Varför så bråttom med övernattningar?
    Han kan väl hälsa på er istället så länge barnet är under 1 år? Gå en barnvagnspromenad kanske?

Det är absolut olämpligt att ha 50/50 som ni gör nu och er dotters reaktion borde räcka för dig som bevis på det, och nu är det dags att säga NEJ.

• Iam
    Anonym skrev 2013-02-08 17:19:20 följande:
    Pratade med familjerätten idag om att ha växelvis (varannan vecka) för en 1,5 åring och det avrådde hon
    starkt ifrån! Vad hon skulle säga om att ha växelvis för en så liten baby som ni har, råder det väl ingen tvekan om då.. Hon sa att risken är då att hon får en dålig anknytning till båda!! Och att det kan leda till svåra känslomässiga störningar som påverkat henne genom hela livet. Det anknytningsmönster vi får när vi är 1-3 år ca följer oss genom hela livet sedan, hur vi är i nära relationer/hur vi klarar separationer i livet osv.

Gå inte med på hans krav!! Du behöver inte det. Tänk på ditt barns bästa och inte på hans bästa nu.

Du kan också ringa famrätt och prata med de om detta. Han ska ha dagsumgänge med barnet.
    Dessutom måste du inte pumpa alls! Det är din kropp och den bestämmer BARA DU över, inte
    han eller någon annan. Hade inte gått med på att pumpa, amning är så mycket mer, trygghet, närhet osv. för barnet och mamma. Varför ska den första tiden med barnet förstöras av hans krav? nej, han får gott lugna sig och har har många år på sig att lära känna sitt barn i alla fall. Varför så bråttom med övernattningar?
    Han kan väl hälsa på er istället så länge barnet är under 1 år? Gå en barnvagnspromenad kanske?

Det är absolut olämpligt att ha 50/50 som ni gör nu och er dotters reaktion borde räcka för dig som bevis på det, och nu är det dags att säga NEJ.
    Nu ska man inte tro att det finns absoluta sanningar. 

Min sambos son har bott varannan vecka sedan han var knappa året och det har gått hur bra som helst och jag tror inte att han är någon extraspeciell unge som har en extra dos trygghet inbyggt.
    Vissa barn kan bo varannan vecka redan tidigt, andra kan aldrig.
    Att tro att det finns ett givet mönster som funkar för alla är att frånta barnet dess egna behov.  
  • Anonym

Kanske får ni mötas halvvägs? Han tror på varannan vecka, du betydligt mindre? Kanske testa två dagar som bup föreslog? Och att sluta amma vid 9 månader är inte ovanligt. En minoritet av barnen ammas vid den åldern. Visst hade ni inte separerat så hade det kankse blivit längre men saker blir inte alltid som man planerat.

• Anonym (orolig)

Jag säger bara stå på dig! 
    Jag lämnade min dotters pappa när hon var 9 månader. Han struntade fullkomligt i henne när vi levde tillsammans, han var mer som ett barn än en förälder. Nu har det gått snart 10 år sedan separationen. Han struntar fullkomligt i henne nu oxå. Vid och innan separationen slog han mig, hotade mig till livet, blev friad i rätten.. Vi levde under ständigt hot under tiden som vårdnadstvisten pågick, som han startade.. Jag genomled ett helvete, för att inte tala om dotterns helvete.. Hon ville aldrig åka till pappa, men han ville inte lyssna på det utan han pratade om SIN rätt till barnet. Ville inte lyssna eller ta reson på familjerätten. 
    När vår dotter var 6 år tog helvetet slut, då ställde jag ner foten och sa ifrån till honom. Han hade misshandlat henne under sommarumgänget. Inga blåmärken, bara dotterns berättelse..
    Vi har fortfarande gemensam vårdnad i dagsläget, men han skriver inte på några barnomsorgspapper eller liknade..
    Barnet ska ha dig som fast punkt, punkt slut. Han kan träffa barnet i sällskap av kontaktperson dagtid.
    Det är bara ett tips, du gör naturligtvis det du anser bäst för barnet.
    Skaffa dig en bra advokat! 

• Fantastiskaliv
    Anonym (Hanna) skrev 2013-02-08 09:43:49 följande:
    Pappan kanske borde försöka knyta an till sitt barn om han inte har varit delaktig innan separationen.

Du skriver att barnet uppträder oroligt. Vill inte pappan barnets bästa?

Sirligt att folk ska förändras så mycket när man separerar.
    Tyvärr så pratar han om sin rätt som pappa mer än vad som är bäst för barnet.. suck. 
  • Fantastiskaliv
    Anonym skrev 2013-02-08 17:19:20 följande:

Tack, du jag ska ringa dem och prata med dem på måndag. Ditt inlägg gjorde mig lite starkare känner jag. 
    Det får fan va nog med att allt ska va som han vill annars så blir han galen, det är inte okej!!
    TACK TACK och åter TACK.

• Fantastiskaliv
    Anonym (orolig) skrev 2013-02-09 01:11:32 följande:
    Jag säger bara stå på dig! 
    Jag lämnade min dotters pappa när hon var 9 månader. Han struntade fullkomligt i henne när vi levde tillsammans, han var mer som ett barn än en förälder. Nu har det gått snart 10 år sedan separationen. Han struntar fullkomligt i henne nu oxå. Vid och innan separationen slog han mig, hotade mig till livet, blev friad i rätten.. Vi levde under ständigt hot under tiden som vårdnadstvisten pågick, som han startade.. Jag genomled ett helvete, för att inte tala om dotterns helvete.. Hon ville aldrig åka till pappa, men han ville inte lyssna på det utan han pratade om SIN rätt till barnet. Ville inte lyssna eller ta reson på familjerätten. 
    När vår dotter var 6 år tog helvetet slut, då ställde jag ner foten och sa ifrån till honom. Han hade misshandlat henne under sommarumgänget. Inga blåmärken, bara dotterns berättelse..
    Vi har fortfarande gemensam vårdnad i dagsläget, men han skriver inte på några barnomsorgspapper eller liknade..
    Barnet ska ha dig som fast punkt, punkt slut. Han kan träffa barnet i sällskap av kontaktperson dagtid.
    Det är bara ett tips, du gör naturligtvis det du anser bäst för barnet.
    Skaffa dig en bra advokat! 
    Nu är inte han så extrem men jag ska definitivt sätta ner foten, iaf tills att hon är 1 år. Han får ha henne fre, lör, sön. 

• Anonym
    Fantastiskaliv skrev 2013-02-09 13:24:42 följande:
    Tack, du jag ska ringa dem och prata med dem på måndag. Ditt inlägg gjorde mig lite starkare känner jag. 
    Det får fan va nog med att allt ska va som han vill annars så blir han galen, det är inte okej!!
    TACK TACK och åter TACK.

varsågod

en länk du kan be barnets pappa läsa

socfamratt.se/vardnad/boende/901-umgaenge-och-vaexelvist-boende

• Anonym (greta)

Familjerätten rekommenderar inte barn under 2 år och bo VV

• Anonym (greta)
    Fantastiskaliv skrev 2013-02-09 13:20:13 följande:
    Tyvärr så pratar han om sin rätt som pappa mer än vad som är bäst för barnet.. suck. 
    och det är jättebra vid familjerätten, för där får man höra att vi som föräldrar inte har några rättigheter, där ska man prata om vad som är bäst för barnet
  • Anonym
    Anonym (greta) skrev 2013-02-13 08:44:30 följande:
    Familjerätten rekommenderar inte barn under 2 år och bo VV
    Familjerätten har ingen mandat att rekommendera generellt utan ska utgå från varje specifik situation...
  • Anonym (Umgängesavtal?)

Vad bra att pappan vill vara en engagerad förälder, då borde han kunna ta till sig att umgänget ska utgå från barnets behov. Barnets rättigheter står i fokus, inte hans eller dina. 

Viktigt att notera är att: Gemensam vårdnad betyder inte automatiskt växelvist boende eller ett umgänge lika delat. Har ni något umgängesavtal? Han kan inte kräva umgänge utan avtal. Det kan ni skriva på familjerätten och det bör ni göra snarast. De hjälper er med hur ni bör tänka så att det blir så bra som möjligt för barnet.  

Det är sällan ett växelvist boende rekommeras för så små barn. För att det ska fungera för små barn måste föräldrarna ha ett gott samarbete. Ofta rekommenderas det att inte dela upp upp umgänget i hela veckor utan 2-3 dagar åt gången hos vardera förälder då det annars blir för långt för barnet mellan umgänget med den andra föräldern. Då det förekommer hot om våld blir ju situationen lite mer besvärlig för dig. Stå på dig och hoppas att det ordnar sig för er.

• Anonym (Fy fan)
    Fantastiskaliv skrev 2013-02-08 08:32:12 följande:
    Jag och min föredetta har sedan 1 månad separerat och nu har vi en dotter som är 9 månader.  Det som hör till saken är att han har arbetat extremt mycket och inte varit delaktig alls under tiden som vi varit tillsammans. Jag har fått lämna lägenheten på morgonarna när hon vaknat på helgerna och promenerat med henne i timmar så att fadern kunnat gå upp vid 12-13 på lördag söndag och han nattade henne första gången när hon var 6 månader. NU är han en ny människa och han kräver att hon ska vara lika mycket hos honom som hos mig, då jag ammar henne så har vi nu hamnat i en konflikt eftersom jag menar på att det kanske inte är så bra att hon är borta ifrån mig jättelänge. Men jag är glad att han visar ett intresse och jag vet att vår dotter kommer att gynnas utav det! Men jag har fått gå med på hans villkor, han har tagit henne i 4 dgr och jag har fått pumpa hemma. I början så märktes ingenting då hon och jag bott mycket hos mormor under tiden vi var tillsammans för att få hjälp med avlastning MEN nu sist när hon kom tillbaka så var hon hysterisk, hon ville inte amma, hon ville inte äta, hon var orolig och fy vad jag led med henne. Hon sover inte heller bra på nätterna längre utan vaknar hela tiden och är orolig.  Vi ska på samarbetssamtal snart hos familjerätten... Hur ska man tänka kring ett barn som  är så liten som 9 månader?  Jag pratade med BUP och dem menade på att 2 dgr MAX ifrån mig eftersom hon ammas och hon måste ha någonslags trygg punkt. Men då sa min föredetta direkt att hon då får va 2 dgr hos mig, 2 hos honom för det är hans rätt som pappa att ha henne lika mkt då vi har gemensam vårdnad. Jag känner en stark oro då han bara pratar om hans rätt som pappa och eftersom jag ser hur vår dotter börjar påverkas av det hela.. Bah...det här är så himla jobbigt. Vart kan jag vända mig? Vi har redan talat med socialen då jag var tvugnen att anmäla honom för olaga hot och då blev dem per automatik inkopplade men dem sa bara att vi skulle vänta tills vi talat med famlijerätten.. Så det är bara att vänta som gäller?  

Vad f*n håller du (ni) på med????? Barnmisshandel!!! Det är fullständigt traumatiserande för ett spädbarn att åka fram och tillbaks mellan föräldrarna sådär som ni gör. Ryser av obehag. Vägra lämna bort barnet är det enda rätta tills samarbetssamtalen. Gå till domstol om det behövs.
Svar på tråden 9 månaders bebis...50/50?