Fantastiskaliv skrev 2013-02-08 08:54:27 följande:
Jo men han blir ju rasande på mig, och det är ingen som hjälper mig mot hans raseri?
Trots att han hotat mig till livet med vår dotter i famnen så måste jag hantera honom och hans ilska gentemot mig utan hjälp eller stöd..
BUP säger som du, hon ska inte åka fram och tillbaka hela tiden utan hon ska ha en fast punkt men det skiter han i totalt och jag kan inte neka honom hans barn eftersom vi har delad vårdnad. ? Hur gör jag då i en sådan situation? Familjerätten är inte försen om 2 veckor så det är inte jättelång tid dit men ändå..
Om jag säger, nej du får inte hämta henne för hon ska vara hos mig nu 5 dgr ex då blir det en konflikt som dem även säger åt mig att jag ska undvika till VARJE pris tills familjerätten hjälpt oss?
Du vägrar helt enkelt att lämna ut barnet till honom tills ni varit hos familjerätten.
Han får bli hur arg han vill.
Du har talat med experter på BUP och de säger att barnet ska vara hos dig och inte slängas fram och tillbaka.
Det är ditt ansvar som förälder att se till att ditt barn mår bra och om pappan inte inser det och samarbetar så är det du som ensam måste föra barnets talan och hindra pappans vansinniga umgängesförslag.
Och JA, du kan visst neka honom umgänge om du anser att det inte är bra för barnet. Du har ju BUP på din sida.
Egentligen ska du lämna ut barnet för t ex dagumgänge och ev en enda natt, men då pappan vägrar lämna tillbaka barnet till dig förrän det gått flera dagar så har han alltså inte förstått barnets bästa och då ska barnet vara enbart hos dig tills han har förstått. (=ni först och främst varit hos familjerätten)