• Mandy1981

hjälp kan inte ta hand om barnen

vet inte vad jag ska göra. är ensam med 2 småbarn på heltid.
    har nu blivit så dåligt i influensan med högt feber mm, att jag inte kan ta hand om barnen.
    de är på dagis och fritids just nu men kl 3 måste de hämtas. har min mamma i närheten men hon känner inte ordet avlastning. hon brukar tro att jag bara överdriver.
    Har feber på 39,3 trots panodil, huvudet sprängs, ryggen gör otrolig ont, hostar till jag spyr, snuva samt att lungorna gör ont efter all hostandet.
    så kände jag, nej nu måste hon bara hjälpa mig. hon får väl vabba då om hon skulle ha jobbat.
    Försökte ringa henne länge nu men hon har stängt av mobilen ( och hon vet att jag är sjuk )

Vad ska jag göra, hur ska jag kunna hämta de och tänker jag på helgen, får jag panik!!
    törs inte ringa till 1177, för tänk om de skickar in mig, vad gör jag då med barnen?? minsta ammas dessutom än!!

• Svar på tråden hjälp kan inte ta hand om barnen
  • Dixie

Tror ju inte 1177 tycker att du ska åka till sjukhuset för 39 graders feber.... Men nu får du ju utnyttja alla kontakter du har, många människor hjälper gärna till bara man frågar, så ring runt! Lycka till!

• Bobelin

Ringa dagis och fritids och tala om att du åker till sjukhuset.

Vilka kontaktpersoner har de i sina papper? Är det din mamma? Hon kanske svarar om det är de som ringer.

• viseversa

Ja ts tyvärr får du släpa dig dit och hämta då om din mamma vägrar hjälps till. Finns inget annat alternativ.

• Dixie
    Mandy1981 skrev 2013-02-08 10:22:26 följande:
    pappan finns inte med i bilden alls, har inga andra kontakter

Ja, om du inte känner någon annan får du ju åka och hämta, du är ju inte döende precis.........
  • susa

Tråkigt att din mamma inte ställer upp när du är sjuk.

Har barnen någon kompis som de skulle kunna följa med och leka i em. Tveka inte att be om hjälp!!

Om du inte hittar någon så ring till fritids och dagis och be personalen förbereda dina barn så du slipper kliva ur bilen när du hämtar

• Anabelle

Visst kan det vara tråkigt att du inte har någon avlastning, det låter onekligen som att du behöver det. Men som förälder är det ditt ansvar att ta hand om de barn du satt till världen och du kan inte räkna med att någon annan ska ställa upp- Du har några timmar kvar att vila innan kl 15 så gör det och ta hand om dig själv och sedan pallrar du dig iväg och hämtar hem dina små. Är du för svag för att fixa en hemlagad middag kanske du kan beställa hemkörning ikväll men jag hoppas att dina barn får nått vettigt i sig trots att du är sjuk. Lite mys med film och lite pyssel som kritor och block, lera eller annat så kan ni säkert få till en helt ok helg oxå=)!. Glöm inte att äta och dricka själv!

• Agrippina

Ring kommunens växel och fråga. Det KAN finnas någon boendestödjare, hemvårdare, "socialtant" eller annan någonstans i kommunen som kan rycka ut. Säg klart och tydligt att du inte orkar själv!

• cosinus

I ditt läge hade jag ringt dagis och fritids och frågat hur sent barnen kan få vara eftersom du hoppas kunna fixa någon annan som kan hämta då du är sjuk och inte orkar / vill smitta dem.

Om det inte går fråga om de kan klä barnen och skicka ut så slipper du in, sparar rejält med ork.

Sen tar du klasslistan för fritidsbarnet och ringer runt och frågar någon förälder om de kan ta hem barnet och droppa utanför dörren. Dagis är kanske svårare men det kan ju gå.

Till helgen bäddar du en madrass mitt på golvet i vardagsrummet och så ligger du där och yrar medan barnen ser så mycket TV att ögonen blöder.

Det var ungefär vårt recept på överlevnad förra julen då jag och mannen båda låg i influensa samtidigt. Barnen fyllde en årskvot av tv under 5 dagar (mellandagarna så alla var hemma hela tiden) och ett fritidsbarn är ju stort nog att hjälpa ett yngre med fil och mackor. Pizza som körs ut är också lämplig överlevnadsmat.

Kan sen din mamma hjälpa dig är det en bonus. Se också till att det äldre barnet har minst ett nummer, gärna flera, som hon kan ringa om du blir så dålig att du faktiskt behöver in för vård. Det är ju väldigt, väldigt liten risk för det men en del influensor kan ju utvecklas otrevligt.

• cosinus

Just ja, försök fixa ipren också, det hjälper ofta bättre med att sänka febern och dessutom kan man ta det samtidigt som panodil för att t ex orka få barnen i säng eller annat som kräver att man rör sig.

• elinaehn

Hur går det för dig? Ledsen för din skull att behöva känna dig så utlämnad. Men greja det här o känn att åh sjutton du o barnen klarar allt!!

• Ellikapellika

Är du riktigt dålig så ring socialjouren och be om hjälp.

Men annars har du fått bra råd. Varva Ipren och panodil, lägg dig i soffan/på madrass i vardagsrummet och låt barnen rita, kolla på film m.m hela helgen.
    Kanske kan din mamma i alla fall handla lite färdigmat och så som du bara behöver värma  till barnen.
    Eller be någon granne om hjälp med handling.

Svar på tråden hjälp kan inte ta hand om barnen