• Äldre 8 Feb 13:02
    1202 visningar
    1 svar
    1
    1202

    hjälp en nybörjare :)

    Hej på er alla duktiga, ställer samma fråga här som i träningsforumet:)

    Har precis packat upp och fått igång mitt gå/löpband. Är supernöjd och det känns väldigt stabilt.

    Nu ska jag alltså dra igång, det jag är ute efter framför allt är kondisitions förbättran. Har de senaste åren gått ner i vikt från ett BMI på 70 till nu ett BMI på ca 42. Det har gått fort och jag känner ingen panik att gå ner en massa kg fort. Men min kondisition är bedrövligt dålig pga socialfobi som gör att jag inte gärna går ut och går, ens ensam i skogen.

    Såg programmet "aldrig mer fet" och där använde de mycket intervaller. Men jag har ingen aning om hur jag ska lägga upp det varken hur ett pass ska se ut/hur länge osv. Men också hur ofta.

    Vägrar att väga mig då det skapar ett osunt tänkande för mig. Men jag mäter. Så idag, 8 februari 2013 är måtten som följer:

    midja 124cm
    under byst: 107cm

    Kommer inte mäta låren då jag har väldigt mycket häng på dem. Lika med överarmarna, väldigt mycket häng.

    Några andra mått jag bör ta?

    Kosten är redan på topp. Är petnoga med vad/när och hur mycket jag stoppar i mig.

    Någon som har några tankar/tips som kan hjälpa en nybörjare?
  • Svar på tråden hjälp en nybörjare :)
  • Äldre 15 Feb 20:39
    #1

    Midja och höft är bra mått att ta.

    Det viktiga är att börja lugnt, varva raska promenader med lite lugnare. Kör 90 sek raskt och sänk sedan tempot  något i 30 sek. Upprepa så att du kör effektivt 20-30 minuter och glöm inte upp- och nedvarvning.

    Gå gärna varje dag.

    Efter varje månad bör du ha som mål att höja tempot, motlut och/eller förlänga tiden. Tänk hela tiden på att du måste utmana kroppen (små utmaningar i början) för att förbättra din kondition

    Lycka till! 


Svar på tråden hjälp en nybörjare :)