• 19leon73

helvitt för vitt?

Ska snart börja måla om här hemma... fick synpunkten att jag skulle köra brutet vitt istället för "helt vitt"...
    Jag har en trea fördelad på två plan, jag har inte direkt någon utsikt (hus i vägen) och solen har inte mycket till fritt läge att belysa lägenheten.

Vad säger ni? Jag vill att mitt hem blir så ljust och fräscht som möjligt, mina möbler går i vitt och svart..

Blir det för stelt med helvitt? Min tanke är lite att de helvita väggarna kommer att bidra till att lägenheten blir ljusare och uppfattas som "luftigare". Jag har cirka 3 meter till taket på båda planen.

• Svar på tråden helvitt för vitt?
  • Clotilda

Det är ganska ovanligt att vita saker är helvita. Det är en väldigt kall färg. Och för större ytor som väggar skulle jag hellre satsa på antikvit. Det är fortfarande vitt, men betydligt med bekvämt för ögat.

• nozpa

Vi har faktiskt obruten vit i större delen av huset. På väggarna alltså. Var mycket skeptisk först, men det är väldans snyggt måste jag säga.
    Har inte så mycket vita möbler dock, så det kanske gör att det inte ser så vittvitt ut. Hade vi haft vita mattor, soffor o dyl hade det nog sett konstigare ut. 

• tjej87

Brutet vitt är mkt behagligare tycker jag. Det är fortfarande vitt men inte så kliniskt och bländande.

• Vinterankan

Vad menar du med bruten och obruten? Beckers tex har ju antikvit och vit som väggfärg. Är den vita då obruten? Sådan har vi i hela huset i alla fall och det är inte ett dugg kalt. Jag ogillar när det är lite gult som typ antikvitt eller stockholmsvitt. När det kommer bredvid något som är vitt (tex en vit list) så tycker jag det ser smutsigt och lite pissgult ut. Det behöver inte alls bli stelt och kalt med med vitt och svart. Vi har vita väggar och svarta möbler men en stil som är "stilren med myspyskänsla". Har mycket färg i mattor, lampor, filtar och mycket blommor och mysiga gardiner som gör det väldigt hemtrevligt.

• Almare

Vi har en bruten vit i hela vårt hus, vilken dock upplevs som helt vit. Tänk på att det är skillnad på vit bruten mot blått, vit bruten mot gult och antikvit och offwhite. Nyanserna är många! 

En bruten vit behöver inte uppfattas av ögat, men intrycket blir ändå en skön vit känsla istället för sjukhus-vitt. 

Kolla på våra väggar här, så ser du att det upplevs som... vitt. www.styleroom.se/album/27008 

• Butterscotch
    Vinterankan skrev 2013-02-10 07:19:33 följande:
    Vad menar du med bruten och obruten? Beckers tex har ju antikvit och vit som väggfärg. Är den vita då obruten? Sådan har vi i hela huset i alla fall och det är inte ett dugg kalt. Jag ogillar när det är lite gult som typ antikvitt eller stockholmsvitt. När det kommer bredvid något som är vitt (tex en vit list) så tycker jag det ser smutsigt och lite pissgult ut. Det behöver inte alls bli stelt och kalt med med vitt och svart. Vi har vita väggar och svarta möbler men en stil som är "stilren med myspyskänsla". Har mycket färg i mattor, lampor, filtar och mycket blommor och mysiga gardiner som gör det väldigt hemtrevligt.

Jag håller med om att det kan se smutsigt ut, så man bör bestämma sig för en variant och köra det genomgående. Man kan ju köra högblankt på lister och matt på väggarna om man vill få något slags liv i det hela. Vi började med brutet vitt i vår lägenhet men målade sen om allt till vitt just för att det brutna såg lite sunkigt ut. På landet har vi dock brutet vitt och där ser det bra ut. Lite olika inredningsstilar dock, det kanske påverkar.
  • 19leon73

Har läst genom allas kommentarer nu.

Hela min lägenhet behöver målas om eftersom föregående hyresgäst inte var snäll mot väggarna (milt uttryckt)
    Köket och hallen (vid toa och V-rum) är målade i obruten vit färg, sen tar man ett steg in i vardagsrummet och helt plötsligt är det en bruten vit färg som tenderar att gå mot äggskal svagt svagt gulaktig ton..   
    Jag måste säga att jag gillar det inte alls det påminner mig om en tidigare lägenhet som var nikotingul och då lovar jag att den inte var målad på det sättet, det hade gått åt många limpor och flera år att få den så.

Trappan är ännu värre, hela trappan upp samt hallarna (uppe och nere) är terracotta...   ingen aning hur jag ska göra här, på något sätt vill jag ha en färg som smälter in i utrymmet, men trappan är en gammal granittrappa i grått.

Det lutar åt det kliniska vita känns det som...    Sovrummen kommer få fondväggar, eventuellt blir det en fondvägg i V-rummet också på den väggen där projektorduken kommer sitta.

Svar på tråden helvitt för vitt?