helvitt för vitt?
Vinterankan skrev 2013-02-10 07:19:33 följande:
Vad menar du med bruten och obruten? Beckers tex har ju antikvit och vit som väggfärg. Är den vita då obruten? Sådan har vi i hela huset i alla fall och det är inte ett dugg kalt. Jag ogillar när det är lite gult som typ antikvitt eller stockholmsvitt. När det kommer bredvid något som är vitt (tex en vit list) så tycker jag det ser smutsigt och lite pissgult ut. Det behöver inte alls bli stelt och kalt med med vitt och svart. Vi har vita väggar och svarta möbler men en stil som är "stilren med myspyskänsla". Har mycket färg i mattor, lampor, filtar och mycket blommor och mysiga gardiner som gör det väldigt hemtrevligt.Jag håller med om att det kan se smutsigt ut, så man bör bestämma sig för en variant och köra det genomgående. Man kan ju köra högblankt på lister och matt på väggarna om man vill få något slags liv i det hela. Vi började med brutet vitt i vår lägenhet men målade sen om allt till vitt just för att det brutna såg lite sunkigt ut. På landet har vi dock brutet vitt och där ser det bra ut. Lite olika inredningsstilar dock, det kanske påverkar.