• ostbollen

Behöver boktips till en "bokcirkel"!

Jag ska föreslå nästa bok vi ska läsa i min bokcirkel/bokklubb och är helt tom på idéer. Ge mig ett förslag! Det här är mina önskemål:

Gärna ett intressant och engagerande ämne som kan väcka diskussion
    Den ska vara underhållande och/eller engagerande, och välskriven
    Inte alltför lång! (helst under 300 sidor)
    Den ska finnas på pocket...

Genre spelar ingen roll (skönlitterärt eller fakta/reportage, allt funkar bara det är bra), men kanske att de allra mest triviala böckerna går bort.

Ös på med tips!!

• Svar på tråden Behöver boktips till en "bokcirkel"!
  • elyse

"Ingen tar skit i de lättkränktas land" av David Eberhard, kanske?

• Lady Namárië

Guernseys litteratur- och potatispajsällskap var en bok som berörde mig.

Nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men jag har en bra och ganska skrämmande bok om ett framtidssamhälle där det är olagligt att INTE vräka ut sitt liv på internet till allmän beskådan och böcker är förbjudna. Domstolar är som Jerry Springers talkshow och varje sekund av allas liv skall vara offentlig hela tiden. Jag skall försöka hitta den imorgon.

• Mli 014

"vindens skugga" av ???(kommer inte ihåg författaren tyvärr)

Fantastiskt medrivande och eterisk bok, kanske inte bäddar för diskussion på det planet, men lämnar mycket till eftertanke om ödet, hur saker hänger ihop, hur människor påverkar varandra, medvetet och omedvetet.

En av de bästa böcker jag har läst, otroligt vacker och välskriven.

En annan god bok är ju givetvis

Karl-Johan Wallgrens "kärlekens vidunderliga historia" som är välskriven och fantasieggande på flera plan (August-pris vinnare)

• Lady Namárië

Blind Faith av Ben Elton var det jag menade. Vet inte om den finns på svenska, men kolla upp det. Den är jättebra.

• elyse

"Evas bok" eller "Rosario är död" av Marianne Fredriksson väcker också många tankar. 

• ostbollen

Tack för alla tips! Vi har faktiskt redan läst både "Vindens skugga" och "Kärlekens vidunderliga historia". Jag överväger alla förslag och tar tacksamt emot ännu fler!

Spontant känner jag att det där med en dystopi vore ganska intressant och högaktuellt eftersom det är en populär genre just nu, åtminstone inom ungdomslitteratur. Ben Elton-boken verkar inte finnas på svenska. Har någon ett tips på en annan dystopi som skulle kunna fungera i en bokcirkel?

• Dina08

Tjänstekvinnans berättelse, om den heter så, av Margaret Atwood. Lär vara inspirerad både av Iran och kristna högern i USA. Mycket välskriven och hemsk.

• ostbollen
    Dina08 skrev 2013-02-10 20:36:51 följande:
    Tjänstekvinnans berättelse, om den heter så, av Margaret Atwood. Lär vara inspirerad både av Iran och kristna högern i USA. Mycket välskriven och hemsk.
    Ett jättebra tips! Tyvärr verkar den inte finnas att köpa på pocket (på svenska) och jag vågar inte föreslå en bok som kräver ett biblioteksex... och så har vi redan läst en annan av Atwood.
  • pluvdo

Den kanske är lite för "enkel", men jag gillar verklighetsbaserade böcker som typ "Mamma sa att jag var sjuk" av Julie Gregory.

• Tjolinti

Rekomenderar också Rosario är död.

Sen Flyga Drake och Tusen strålande solar av Khaled Hosseini 

• Stella Polaris
    elyse skrev 2013-02-10 19:54:23 följande:
    "Evas bok" eller "Rosario är död" av Marianne Fredriksson väcker också många tankar. 

Majgull Axelsson har skrivit Rosario är död. Jag klarade inte av att läsa ut den. riktigt otäck. Men allt annat Majgull skrivit är underbart! En favoritförfattare hos mig! Tips på bok av henne är Långt borta från Nifelheim. Ett annat tips är Utrensning av Sofi Oksanen.
  • ostbollen
    Stella Polaris skrev 2013-02-26 15:46:31 följande:

Majgull Axelsson har skrivit Rosario är död. Jag klarade inte av att läsa ut den. riktigt otäck. Men allt annat Majgull skrivit är underbart! En favoritförfattare hos mig! Tips på bok av henne är Långt borta från Nifelheim. Ett annat tips är Utrensning av Sofi Oksanen.
    Åh, Utrensning är en bra bok! Den har jag läst, inte i bokcirkeln dock. Av Majgull Axelsson har jag läst Aprilhäxan, den var också jättebra.

Nu valde jag på en ren slump Den odödliga Henrietta Lacks, av Rebecca Skloot, då jag browsade på bokhandeln. Har hunnit läsa halva och kan varmt rekommendera den till andra som kanske letar bok till bokcirkeln!

Tack för alla tips.
  • Stella Polaris
    ostbollen skrev 2013-02-26 16:37:23 följande:
    Åh, Utrensning är en bra bok! Den har jag läst, inte i bokcirkeln dock. Av Majgull Axelsson har jag läst Aprilhäxan, den var också jättebra. Nu valde jag på en ren slump Den odödliga Henrietta Lacks, av Rebecca Skloot, då jag browsade på bokhandeln. Har hunnit läsa halva och kan varmt rekommendera den till andra som kanske letar bok till bokcirkeln! Tack för alla tips.

Har du läst Stalins kossor, som också den är skriven av Oksanen? Riktigt bra den också!
Svar på tråden Behöver boktips till en "bokcirkel"!