Inlägg från: nuharjagbytt |Visa alla inlägg
  • nuharjagbytt

Laglottskränkning full äganderätt

Som jag ser det så har du ingen laglott ännu och därför inte heller någon laglottskränkning. Din mor är nu i sin fulla rätt att sälja allt och använda upp pengarna.

Min mor sålde huset och köpte bostadsrätt för mindre pengar. Det som blev över håller sakta men säkert på att försvinna till resor mm. Detta tycker vi att är helt ok framförallt så kunde hon inte bo själv i huset.

• nuharjagbytt
    Ramborg skrev 2013-02-10 09:03:57 följande:

Om din mor ärvde med full äganderätt så gjorde hon det på grund av ett testamente. När din far dog och bouppteckningen och arvskiftet gjordes, fick du ta del av testamentet och hade då möjlighet att begära jämkning med hänvisning till laglotten. Om du inte gjorde det utan testamentet har vunnit laga kraft är det ingenting du kan göra åt ditt farsarv.

Du har fortfarande rätt till laglott efter din mor, om hon skulle skriva testamente. Då kan du begära laglottsjämkning när du får del av det vid bouppteckning efter henne.

Det förutsätter att det finns några pengar kvar efter henne. Eftersom hon äger med full äganderätt kan hon göra vad hon vill med pengarna och övriga tillgångar.
    Stämmer det verkligen att det måste ha funnits ett testamente? Om det bara finns biologiska barn så ärver de väl först när båda föräldrarna är borta?
  • nuharjagbytt
    nuharjagbytt skrev 2013-02-10 09:13:12 följande:
    Som jag ser det så har du ingen laglott ännu och därför inte heller någon laglottskränkning. Din mor är nu i sin fulla rätt att sälja allt och använda upp pengarna.

Min mor sålde huset och köpte bostadsrätt för mindre pengar. Det som blev över håller sakta men säkert på att försvinna till resor mm. Detta tycker vi att är helt ok framförallt så kunde hon inte bo själv i huset.
    Kan rätta mej själv på detta. Kollade "Arv" på Wikipedia.

Jag har en arvslott efter min pappa men mamma har fri förfogande rätt.

Jag har lite svårt att se att en skrivning med full äganderätt skulle göra någon skillnad mot lagen, om det nu inte är så att det är särkullsbarn inblandade.
  • nuharjagbytt
    Kentgbg skrev 2013-02-10 09:55:17 följande:

Här står också att man inte kan göra barnen arvlös.
    www.beojuridik.se/testamente.html

Du har hur du än vrider på det ingen rätt att få ut något arv nu. Du får ditt arv när mamma också avlidit. Tror du verkligen hon kommer göra sig av med allt eller vad är du rädd för?
  • nuharjagbytt
    Kentgbg skrev 2013-02-10 10:15:46 följande:

Du har alldeles rätt men i det här fallet gäller det åtskilliga miljoner och en fastighet.
    I hem försäkringen så är självrisken på 20 % och en sådan här tvist kan tydligen hålla på i många år
    med kostnader på många hundra tusen. Därför söker jag hjälp här för att kanske ge upp med några bra argument ifrån er. Personligen känns det som ett stort svek ifrån min far när han skrev testamentet som är svårt att komma över. Pengarna skiter jag lite i men det är sveket att han inte tänkte på mig när han skrev testamentet som gör mig arg och besviken.

Ok då förstår jag bättre.
    Är det värt den pressen det skulle innebära att processa för något som du inte vet om gör någon skillnad? Jag menar du vet ju inte hur mycket pengar som kommer att finnas kvar efter mamma. Vet inte hur ditt förhållande är till mamma men det blir knappast bättre av att processa om detta.
    Jag hade nog låtit det vara besvikelsen efter pappas svek kommer alltid finnas där ändå.
Svar på tråden Laglottskränkning full äganderätt