• Kentgbg

Laglottskränkning full äganderätt

Min mor ärvde min far med full äganderätt. Kan min mor göra vad hon vill nu med all egendom hus och pengar. Kan hon även göra av med min laglott så att jag blir arvlös. Hur är det då med laglottskränkning då fungerar ju inte det utan man kan göra barnen arvlösa ganska enkelt.

När man söker på Google så får man en bild av att man inte kan göra barnen arvlösa utan de har alltid rätt till sin laglott. Hur är det egentligen.

• Svar på tråden Laglottskränkning full äganderätt
  • Ramborg
    Kentgbg skrev 2013-02-10 08:46:17 följande:
    Min mor ärvde min far med full äganderätt. Kan min mor göra vad hon vill nu med all egendom hus och pengar. Kan hon även göra av med min laglott så att jag blir arvlös. Hur är det då med laglottskränkning då fungerar ju inte det utan man kan göra barnen arvlösa ganska enkelt.När man söker på Google så får man en bild av att man inte kan göra barnen arvlösa utan de har alltid rätt till sin laglott. Hur är det egentligen.

Om din mor ärvde med full äganderätt så gjorde hon det på grund av ett testamente. När din far dog och bouppteckningen och arvskiftet gjordes, fick du ta del av testamentet och hade då möjlighet att begära jämkning med hänvisning till laglotten. Om du inte gjorde det utan testamentet har vunnit laga kraft är det ingenting du kan göra åt ditt farsarv.

Du har fortfarande rätt till laglott efter din mor, om hon skulle skriva testamente. Då kan du begära laglottsjämkning när du får del av det vid bouppteckning efter henne.

Det förutsätter att det finns några pengar kvar efter henne. Eftersom hon äger med full äganderätt kan hon göra vad hon vill med pengarna och övriga tillgångar.
    42.
  • nuharjagbytt

Som jag ser det så har du ingen laglott ännu och därför inte heller någon laglottskränkning. Din mor är nu i sin fulla rätt att sälja allt och använda upp pengarna.

Min mor sålde huset och köpte bostadsrätt för mindre pengar. Det som blev över håller sakta men säkert på att försvinna till resor mm. Detta tycker vi att är helt ok framförallt så kunde hon inte bo själv i huset.

• Kentgbg

Då skall vi se om jag fattat rätt. Vid bouppteckning, det är då man skall begära jämkning om det står som jag beskrev testamentet? Tycker ni jag skall göra det eller vad är er åsikt. Om min far skrivit att min mor ärver med full äganderätt kan jag då begära jämkning.

• nuharjagbytt
    Ramborg skrev 2013-02-10 09:03:57 följande:

Om din mor ärvde med full äganderätt så gjorde hon det på grund av ett testamente. När din far dog och bouppteckningen och arvskiftet gjordes, fick du ta del av testamentet och hade då möjlighet att begära jämkning med hänvisning till laglotten. Om du inte gjorde det utan testamentet har vunnit laga kraft är det ingenting du kan göra åt ditt farsarv.

Du har fortfarande rätt till laglott efter din mor, om hon skulle skriva testamente. Då kan du begära laglottsjämkning när du får del av det vid bouppteckning efter henne.

Det förutsätter att det finns några pengar kvar efter henne. Eftersom hon äger med full äganderätt kan hon göra vad hon vill med pengarna och övriga tillgångar.
    Stämmer det verkligen att det måste ha funnits ett testamente? Om det bara finns biologiska barn så ärver de väl först när båda föräldrarna är borta?
  • Kentgbg

Måste säga att jag förstår mindre och mindre ju mer jag läser. Här står ju klart och tydligt att man inte kan göra barnen arvlösa. Vad är er synpunkt på det.
    Se länken.
    www.faktabanken.nu/arvslos.htm

• nuharjagbytt
    nuharjagbytt skrev 2013-02-10 09:13:12 följande:
    Som jag ser det så har du ingen laglott ännu och därför inte heller någon laglottskränkning. Din mor är nu i sin fulla rätt att sälja allt och använda upp pengarna.

Min mor sålde huset och köpte bostadsrätt för mindre pengar. Det som blev över håller sakta men säkert på att försvinna till resor mm. Detta tycker vi att är helt ok framförallt så kunde hon inte bo själv i huset.
    Kan rätta mej själv på detta. Kollade "Arv" på Wikipedia.

Jag har en arvslott efter min pappa men mamma har fri förfogande rätt.

Jag har lite svårt att se att en skrivning med full äganderätt skulle göra någon skillnad mot lagen, om det nu inte är så att det är särkullsbarn inblandade.
  • Regnig måndag
    Kentgbg skrev 2013-02-10 09:55:17 följande:

Här står också att man inte kan göra barnen arvlös.
    www.beojuridik.se/testamente.html

Å andra sidan, vad ska du kunna göra om mamma sätter sprätt på alla pengar genom tex leverne?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Kentgbg

På den här sidan sår det så här ” Det är i Sverige mycket svårt att göra barn avslösa eftersom bröstarvingar har rätt till sin laglott. Den uppgår till hälften av kvarlåtenskapen, oavsett vad som står i testamentet. Det är också svårt att komma runt lagstiftningen om man bara vill göra något av sina barn arvslösa. Om ett barn får gåvor under livstiden är de andra barnen ändå garanterade ett värde motsvarande den ursprungliga laglotten.”

Så vad gäller egentligen.Här är länken. katarinabrannstrom.blogspot.se/2009/11/min-dotter-lisa-som-inte-blir-arvslos.html

Svar på tråden Laglottskränkning full äganderätt